به زبان ساده می‌توان گفت استراتژی بازاریابی، دیده شدن با بیشترین بازدهی است. مسیری مشخص و روشن در قالب یک برنامه کلی در جهت افزایش بازدهی و با محوریت مخاطبان هدف است.

برای تعیین استراتژی بازاریابی لازم است تهدیدها و فرصت‌ها و همچنین نقاط قوت و ضعف‌ خود را بشناسیم. به این ترتیب هم موقعیت خودمان و هم شرایط بیرونی سازمان را تحلیل می‌کنیم. در واقع این تحلیل فرایندی پویا است که باید مدام صورت گیرد. سپس باید مخاطب هدف خود را دقیقا مشخص کنیم. بنابراین لازم است چند سوال از خودمان بپرسیم. برای مثال چه چیزی برای مخاطب مهم است؟ به چه چیزی علاقه‌مند است؟ چه ارتباطی میان او و محصول یا خدمت ما وجود دارد؟ چگونه پیام را به او منتقل کنیم که هم به ما اعتماد کند و هم نیازش را هدف گرفته باشیم؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

عناصر موثر در استراتژی بازاریابی

عناصر زیادی در تصمیم‌گیری برای انتخاب استراتژی تاثیرگذار هستند. اما 7 عنصر کلیدی هستند که متغیرهای وابسته خود را دارند. یادمان باشد که هر کدام از این عناصر ماهیتی پویا دارند. بر این اساس یک مشتری به‌عنوان یک عنصر شامل متغیرهای متعددی از جمله خدمات مشتری، انتظارات مشتری، تعریف ارزش از نگاه او و متغیرهای دیگر است. پس می‌توان گفت اگر ۷ عنصر کلیدی در استراتژی بازاریابی وجود دارد، طیف گسترده‌ای از متغیر‌ها هستند که در میان این ۷ عنصر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل تصمیمات استراتژیک پیچیده‌تر هستند و نیاز به افرادی باتجربه دارد.

اما مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عناصر بازاریابی در دو بخش تقسیم‌بندی می‌شوند:

عناصر مربوط به محیط داخلی و دیگری محیط خارجی.
محیط داخلی محیطی است که در کنترل سازمان است. اما محیط خارجی از کنترل سازمان خارج بوده و تنها ممکن است بتوان تا حدودی آن را تحت نفوذ خود قرار داد.

عناصر استراتژی بازاریابی

عناصر استراتژی بازاریابی

7 عنصر کلیدی استراتژی بازاریابی

1-مشتریان

مشتری متغیر اصلی در تعیین استراتژی و یکی از دلایل پویایی عناصر بازاریابی است. باید به خاطر داشته باشیم که عادت‌ها و تصمیمات مشتریان متغیر است. مشتری را می‌توان به‌عنوان نقطه آغاز استراتژی درنظر گرفت.

۲شرکت

نقاط قوت و ضعف درونی شرکت از دیگر عناصر کلیدی است. تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار قوی برای شرکت‌ها است که نشان دهنده قوت‌ها و ضعف‌های شرکت شماست. برای طراحی استراتژی، لازم است شرکت اوضاع داخلی خود را تحلیل نموده سپس تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند.

۳میزان رقابت

فضای رقابت، هم بر روی مشتریان و هم بر روی شرکت تاثیرگذار است. فعالیت‌های گسترده تبلیغات و بازاریابی نیز به خاطر همین شدت فضای رقابت صورت می‌گیرد.

۴محیط سیاسی

فضای سیاسی یک کشور متاثر از اتفاقات گوناگونی است. اوضاع سیاسی پیامدهای گسترده‌ای بر روی کشور دارد. برای مثال میزان کنترل و ساختار سیاسی کشور می‌تواند از عوامل مهم در شکل‌دهی فضای کسب و کارها باشد.

۵محیط تکنولوژیک

ممکن است همین الان شما در حال مطالعه این مقاله بر روی گوشی هوشمند خود باشید. تا همین چند سال پیش چنین چیزی عجیب به نظر می‌رسید. واقعیت این است که رشد تکنولوژی و به‌ویژه تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، تغییرات عمده‌ای در فضای کسب و کار به‌وجود آورده‌اند. سرعت این تغییرات نیز بسیار بالا است و شرکت‌هایی که توان همراه شدن با فضای دیجیتال و سازگاری با آن را ندارند، در حال محو شدن هستند. به همین دلیل تکنولوژی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی است که تاثیری تعیین‌کننده بر فضای کسب و کار دارد.

۶محیط اجتماعی

با این که برخی از کسب و کارها، خودشان جریان‌ساز هستند و یا فرهنگ جدیدی را در جامعه به‌وجود می‌آورند، عکس آن هم صادق است. گاهی کسب و کارها هستند که باید خود را با فضای جوامع هماهنگ کنند. برای مثال عادت‌های غذایی مردم نشان می‌دهد که رستوران‌ها چه غذایی باید طبخ کنند. این تفاوت‌ها به محیط اجتماعی در کشورهای مختلف بازمی‌گردد. بر این اساس استراتژی متناسب با هر جامعه‌ای می‌تواند متفاوت باشد.

۷محیط اقتصادی

موقعیت اقتصادی یک کشور هم در ابعاد مختلف بازاریابی و شکل‌دهی تصمیمات مدیران نقش دارد. بسیاری از برند‌ها هستند که تنها در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند فعالیت می‌کنند و نامی از آن‌ها در کشورهای درحال توسعه وجود ندارد. این یعنی فاکتوری به نام تولید ناخالص داخلی را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین لازم است هنگام طراحی استراتژی، بازار اقتصادی مناسبی را هدف بگیرید.

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انواع استراتژی‎ها‎ی بازاریابی دیجیتال

استفاده از روش مدیریت استراتژیک

از کلیدی‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی موفق، داشتن درک صحیح از نقاط ضعف و قوت خودمان است. به همین دلیل طراحی یک مدل استراتژیک از عملکرد، عاملی موثر در شناخت پتانسیل‎ها‎ و ضعف‌های شما است.

استفاده از کانال‌های ارتباطی

حضور قوی و استفاده مستمر از کانال‌های جدید ارتباطی مانند شبکههای اجتماعی، راهی آسان و موثر برای برندینگ و معرفی شرکت‌ها است. کلر مک درموت، از چهره‌های موفق بازاریابی در این رابطه این‌گونه عقیده دارد: استفاده از کانال‌های ارتباطی جدید به منظور معرفی برند، از پایه‌های اصلی بازاریابی است.

داستان‌سرایی در تولید محتوا

بازاریابی دیجیتال، چه در شبکه‎ها‎ی اجتماعی و چه در سایت‌ها با داستان سرایی تاثیرگذارتر می‌شود. داستان‌سرایی از مهم‌ترین روش‎های بازاریابی محتوا است که قابلیت بالایی در جذب و نگهداری مخاطبان دارد.

مشارکت دادن مشتریان در تولید محتوا

مشتریان خواسته‎ها‎ و تمایلات متنوعی دارند و ممکن است ایده‌هایی جدید به ما بدهند. استفاده از محتوایی که توسط کاربران تولید می‎شود، مشتریان بیشتری را به سمت ما جذب خواهد کرد. در یک پژوهش مشخص شد که ۳۳ درصد محتواهایی که کاربران تولید می‎کنند، تاثیر بیشتری بر روی خرید مشتریان داشته است.

طراحی و اجرای کمپین

راه اندازی کمپین‌ها هم ابزاری کاربردی در استراتژی بازاریابی است. شما می‎توانید با تشویق کاربران به انتشار تجربه‎ها‎ی خود، ارائه اطلاعات در زمینه موضوعی خاص و یا مطالبی طنز و غیره برای مخاطبان و مشتریان خود جذاب باشید. این جذابیت منجر به ترویج بیشتر برند شما خواهد شد.

همکاری با اینفلوئنسرها یا افراد اثرگذار

اثرگذاها ‎ یا اینفلوئنسرها افرادی هستند که همکاری با آن‌ها امکان بیشتر دیده شدن را به برندها می‌دهد. با ایجاد یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی می‌توانید این افراد را متناسب با برند و زمینه فعالیت‌تان انتخاب کنید و از پتانسیل‌های آن‌ها نیز برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب با به اشتراک گذاشتن محتواهای جذاب و الهام بخش، مخاطبان جدیدی سراغ شما خواهند آمد.

حل مشکلات مشتریان و استفاده از پیشنهادات آن‌ها

تلاش برای حل مشکلات مشتریان و ارائه راه حل، تعامل و گوش دادن به صحبت‌های آنان از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی هستند. همیشه مشتریانی هستند که برای کار با محصولات یا دریافت خدمات ما دچار سردرگمی یا مشکل می‌شوند. راهنمایی، ارائه راه حل و اطلاعات علمی و تعامل با آن‌ها، عاملی موثر در ایجاد حسی خوشایند در مشتریان است.

همچنین استفاده از نظریات و پیشنهادات مشتریان نقش پررنگی در جلب رضایت و وفاداری مشتریان دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند اپل، با استفاده از همدلی با مشتریان و دریافت پیشنهادات آنان راه‌‌حل‌های خلاقانه‌ای برای کسب و کار خود ایجاد کردند.

درگیر شدن پرسنل در فرایند بازاریابی

کارمندان خود را در فرایند بازاریابی بازی دهید. به این ترتیب این امکان را به کارکنان خود می‌دهید تا بتوانند خلاقیت و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. به خاطر داشته باشید که قهرمانان از ابتدا قهرمان نبوده‌اند! بنابراین کارمندان شما می‎توانند افرادی تاثیرگذار و موفق باشند و در استراتژی بازاریابی به یاری شما آیند. به همین دلیل ایجاد ارتباط سازنده و نزدیک با کارکنان، به نفع شما و کسب و کارتان خواهد بود. همچنین داشتن رابطه دوستانه موجب وفاداری کارکنان به شما می‌شود.