چقدر با ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی آشنا هستید؟ هر کاری ابزاری دارد و قطعا یک کار دقیق مانند پیدا کردن کلمات کلیدی هم باید با ابزارهای مخصوص و دقیقی انجام شود. اما این ابزارها کدامند و چگونه باید از آن‌ها برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی استفاده کرد؟ در این مطلب همراه خاتون باشید تا بهترین ابزارهای تعیین کلمات کلیدی را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط:

کلمه کلیدی در تولید محتوا

کلمه کلیدی در تولید محتوا

نکات مهم در انتخاب کلمات کلیدی

برای انتخاب کلمات کلیدی ابتدا باید پاسخی برای چند سوال داشته باشیم:

  • طول کلمات یا عبارات کلیدی چه تاثیری بر روی سئو دارد؟
  • چگالی کلمات کلیدی باید چگونه باشد؟
  • سختی کلمات کلیدی را چگونه تعیین کنیم؟
  • LSI چیست و چه اهمیتی دارد؟

پس ابتدا باید پاسخ این سوالات را بیابیم.

 

معیارهای تعیین کلمه کلیدی

معیارهای تعیین کلمه کلیدی

طول کلمات کلیدی

با این که اکثر کارفرماها به دنبال دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل با کلمات کلیدی تک کلمه‌ای هستند، اما باید گفت که عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی طولانی‌تر هم مزایای دیگری دارند و شاید شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کنند. اگر یک سایت، به تازگی راه‌اندازی شده و کار خود را آغاز کرده است، قطعا رقبایی دارد که از مدت‌ها پیش مشغول به فعالیت بوده‌اند و فرایندهای سئو را پیاده‌سازی کرده‌اند. بنابراین امکان رقابت با آن‌ها در ابتدا فراهم نیست.

برای آغاز، باید بر روی عبارات کلیدی طولانی و چند کلمه‌ای متمرکز شد. اگر با قدرت و مستمر بر روی عبارات طولانی‌تر به طور اصولی تمرکز کنید، قطعا پس از مدتی با کلمه‌های کلیدی اصلی هم در نتایج موتورهای جستجو (SERP) دیده خواهید شد. اما صبور بودن و استمرار داشتن، شرط اصلی دیده شدن است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز یک نسخه واحد برای همه کسب و کارها و همه سایت‌ها وجود ندارد. چگونگی و زمان قرارگیری شما در صفحه اول گوگل، تخمینی است و بستگی به عوامل بسیاری دارد. برای مثال زمینه فعالیت سایت شما و تعداد رقبا بسیار اهمیت دارد. در برخی از زمینه‌ها محتوا و مخاطب عام وجود دارد در حالی‌که برخی دیگر موضوع و مخاطبی خاص دارند. بنابراین نباید شرایط این دو را با هم مقایسه کرد.

از سوی دیگر عبارات کلیدی طولانی هم مزیت‌هایی دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. وقتی کاربری عبارات طولانی‌تری را جستجو می‌کند، دقیقا می‌داند چه می‌خواهد و به نظر می‌رسد مخاطب هدف شما باشد. هر چه با کلمات و عبارات خاص‌تری توسط کاربر جستجو شوید، نشان می‌دهد او حرفه‌ای‌تر و به هدف شما نزدیک‌تر است. کلمات کلیدی را برای مخاطب عام تعیین نکنید و تا جایی که می‌توانید عبارات کلیدی خود را خاص‌تر و دقیق‌تر انتخاب کنید.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

چگالی یا تراکم کلمات کلیدی، میزان استفاده و تکرار کلمه کلیدی در صفحه است. مقدار این تکرار باید منطقی و طبیعی باشد. اما نکته مهم این است که اگر چگالی یک کلمه بسیار کم باشد موتورهای جستجو اهمیتی به آن نخواهند داد و اگر چگالی بیشاز حد بالا باشد، احتمالا موتورهای جستجو سایت را به عنوان اسپمر تشخیص می‌دهند. در آن صورت ممکن است موتورهای جستجو صفحه را جریمه کند و جایگاه آن در لیست نتایج به شدت افت کرده یا حتی حذف شود.

معمولا درصد بهینه چگالی کلمات کلیدی چیزی بین 1 تا 3 درصد محتوای متنی در هر صفحه در نظر گرفته می‌شود . نکته مهم این است که چگالی کلمات کلیدی تنها یکی از ملاک‌های تعیین جایگاه یک صفحه در موتورهای جستجو است. این که چگالی کلمات کلیدی معقول و منطقی باشد بسیار مهم است.

در نظر بگیرید که در یک متن با یک موضوع مشخص اگر نخواهید تنها روی یک کلمه یا عبارت متمرکز شوید، چگونه از آن‌ها در متن خود استفاده خواهید کرد. اگر از افزونه‌هایی مانند یواست Yoast استفاده می‌کنید، هشدارهایی به شما می‌دهد تا کلمات کلیدی شما بیش از حد زیاد یا کم نباشد.

البته این افزونه‌ها فقط یک ابزار هستند و قطعا خودتان بهتر از ربات یا ابزارها می‌توانید معیار تشخیص میزان منطقی استفاده از کلمات کلیدی باشید. فراموش نکنید که چگالی کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو و بهینه سازی سایت شما است. پس در انتخاب و چگونگی استفاده از آن‌ها خوب است تا حدودی حساس باشید.

کلمه کلیدی سئو

کلمه کلیدی سئو

سختی کلمات کلیدی

سختی کلمات کلیدی یا keyword difficulty فاکتوری است که شدت رقابت سایت برای کسب رتبه برتر در یک عبارت کلیدی را نشان می‌دهد. هرچقدر میزان سختی کلمه کلیدی بیشتر باشد، کسب رتبه بهتر در صفحه اول نتایج جستجو به دلیل رقابت زیاد دشوارتر است.

طبیعتا میزان سختی تک کلمه‌ها بیشتر از عبارت کلیدی چند کلمه‌ای است. هر چقدر تعداد کلمات بیشتر شود، از سختی آن کاسته می‌شود و رقابت در آن‌ها کمتر است.

LSI و اهمیت آن

در واقع LSI مخفف عبارت latent semantic indexing یا تکنیک پردازش گفتار طبیعی است. این عنوان اشاره به این دارد که ما در هنگام صحبت کردن یا نوشتن، بدون آن که بر روی یک عبارت مشخص متمرکز باشیم، از ترکیبات متفاوتی از عبارات استفاده می‌کنیم که همگی مفهومی مشابه دارند. برای نمونه اگر کلمه کلیدی شما “تولید محتوا” است، باید از عبارات مشابهی مانند تولید محتوای کاربرپسند، بازاریابی محتوا، تولید محتوای سئو و عباراتی از این دست هم استفاده کنید.

گاهی هم لازم است از کلمات و عبارات مرتبط با کلمه اصلی در متن استفاده شود. برای مثال وقتی صحبت از پخت کیک می‌شود لازم است عباراتی مانند ظرف کیک، مواد لازم، دستور پخت، دمای فر و غیره هم در متن به کار ببرید.

با استفاده از LSI متن شما طبیعی و کاربرمحور به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که مطلب تنها برای موتورهای جستجو نوشته نشده است.

چه ابزارهایی برای انتخاب کلمات کلیدی و تعیین میزان بازدید وجود دارد ؟

برای پیداکردن بهترین کلمه کلیدی سئو، نیاز به جستجو در میان منابع و گزینه‌های گوناگون است. اگر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی را جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد که گوگل گزینه‌های بسیاری را به شما پیشنهاد خواهد داد، که هر کدام از آن‌ها امکانات متفاوتی دارند. اما از میان همه ابزارهای تعیین کلمات کلیدی، در این مقاله چند مورد را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهادات گوگل برای جستجو

پیشنهادات گوگل برای جستجو

استفاده از پیشنهادات گوگل

وقتی کلمه‌ای را در گوگل جستجو می‌کنید، خود گوگل هم پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌کند. این پیشنهادات هم در سرچ بار قابل مشاهده هستند و هم در پائین 10 نتیجه اول. عبارات پیشنهادی گوگل همان مواردی هستند که از سوی کاربران بیشتر جستجو می‌شوند و شما با استفاده از آن‌ها بیشتر دیده خواهید شد.

ابزارهای بررسی کلمات کلیدی رقبا

برای جستجوی کلمات کلیدی رقبا و آگاهی از نحوه فعالیت آن‌ها در رابطه با کلمات اصلی سایتشان هم ابزارهایی وجود دارد. برخی از ابزارها مانند alexa ، moz یا spyfu مواردی هستند که کلمات کلیدی سایت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. با مقایسه آن‌ها و سایت خودتان، می‌توانید تصمیمات بهتری برای تعیین کلمات و عبارات کلیدی خود بگیرید.

ابزار سرچ کنسول گوگل

ابزار سرچ کنسول گوگل هم یکی از بهترین ابزارهای تعیین کلمات کلیدی است. با استفاده از آن متوجه خواهید شد که کاربرانی که سایت شما را برای بازدید انتخاب کرده‌اند، چه هدفی داشتند و به دنبال چه چیزی بوده‌اند، کدام کلمات کلیدی سایت شما قابلیت رشد دارد و نرخ کلیک و جایگاه آن‌ها در گوگل چگونه است.

google keyword planner

google keyword planner

ابزار Google Ads Keyword Planner

این ابزار هم یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل است. تصمیم گیری درباره سرمایه‌گذاری بر روی کدام کلمه یا عبارت کلیدی که قابلیت رشد دارد را می‌توانید با این ابزار انجام دهید. متناسب با میزان بودجه و هدفگذاری شما، امکان استفاده از ابزار گوگل کیوورد پلنر وجود دارد. این ابزار به شما میزان جستجو، هزینه بر حسب کلیک، میزان رقابت تبلیغاتی و نوسان ترافیک فصلی را نشان می‌دهد.

google trends

google trends

ابزارGoogle Trends

اگر در انتخاب چند عبارت یا کلمه مشابه دچار تردید هستید یا نمی‌دانید کدان ترکیب از کلمات، نتیجه بهتری به شما خواهند داد، این ابزار برای شما امکان مقایسه را فراهم می‌کند. با ابزار گوگل ترندز، می‌توانید کلمات کلیدی مشابه را با هم مقایسه کرده و هر کدام مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

این ابزار نشان می‌دهد که مردم در نقاط مختلف جهان با چه الگوهایی در اینترنت جستجو می‌کنند و نحوه جستجو با توجه به ملیت و زبان، متفاوت است. با استفاده از گوگل ترندز شما این امکان را دارید تا متناسب با موقعیت جغرافیایی خودتان میزان سرچ کلمات و عبارات را بررسی کنید. همچنین این ابزار با توجه به فصل یا بازه زمانی مشخص نتایج دقیق‌تری به شما ارائه خواهد کرد.

Keywordtooi.io

Keywordtooi.io

ابزار Keywordtooi.io

با استفاده از این ابزار می‌توانید با وارد کردن یک کلمه کلیدی، کلمات کلیدی دیگری مشابه با آن را دریافت کنید. این ابزار زبان فارسی را هم ساپورت می‌کند و می‌توانید سؤالاتی را که کاربران فارسی زبان در زمینه کلمه کلیدی مورد نظر شما از گوگل پرسیده‌اند را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید بدانید مخاطبان واقعی شما در پی چه چیزی هستند، این ابزار حتما به کارتان می‌آید.

در پایان…

بررسی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی از میان همه گزینه‌ها، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در جهت سئو و بهینه سازی سایت شما است. شاید لازم باشد برای تعیین کلمات کلیدی زمان زیادی را به جستجو و آنالیز اختصاص دهید اما این اقدام شما برای موفقیت ضروری است. با این که ابزارهای در دسترس که هم رایگان باشند و هم زبان فارسی را ساپورت کنند محدود هستند، اما با همین ابزارها و البته شناختی که خودتان از زمینه فعالیت سایت و رقبایتان دارید، می‌توانید کلمات و عبارات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که  حتی اگر زمان زیادی به انتخاب کلمات کلیدی اختصاص داده و وسواس بسیاری به خرج دهید، باز هم ارزشش را دارد. پس این فرایند را دست کم نگیرید.