چقدر با ابزارهای انتخاب بهترین کلمات کلیدی آشنا هستید؟ هر کاری ابزاری دارد. قطعا یک کار دقیق مانند پیدا کردن کلمات کلیدی هم باید با ابزارهای مخصوص و دقیقی انجام شود. اما این ابزارها کدامند و چگونه باید از آنها برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی استفاده کرد؟ در این مطلب همراه خاتون باشید تا بهترین ابزارهای تعیین بهترین کلمه کلیدی را بررسی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
کلمه کلیدی در تولید محتوا
نکات مهم در انتخاب بهترین کلمات کلیدی
برای انتخاب بهترین کلمه کلیدی ابتدا باید پاسخی برای چند سوال داشته باشیم:
- طول کلمات یا عبارات کلیدی چه تاثیری بر روی سئو دارد؟
- چگالی کلمات کلیدی باید چگونه باشد؟
- سختی کلمات کلیدی را چگونه تعیین کنیم؟
- LSI چیست و چه اهمیتی دارد؟
پس ابتدا باید پاسخ این سوالات را بیابیم.
معیارهای تعیین کلمه کلیدی
طول کلمات کلیدی
با این که اکثر کارفرماها به دنبال دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل با کلمات کلیدی تک کلمهای هستند، اما باید گفت که عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی طولانیتر هم مزایای دیگری دارند. حتی گاهی این عبارات شما را به اهدافتان نزدیکتر میکنند. اگر یک سایت، به تازگی کار خود را آغاز کرده است، قطعا رقبایی دارد که از مدتها پیش مشغول به فعالیت بودهاند. این رقبا مدتها است که فرایندهای سئو را پیادهسازی کردهاند. بنابراین امکان رقابت با آنها در ابتدای کار فراهم نیست.
برای آغاز، باید بر روی عبارات کلیدی طولانی و چند کلمهای متمرکز شد. اگر با قدرت و مستمر بر روی عبارات طولانیتر به طور اصولی تمرکز کنید، قطعا پس از مدتی با کلمه های کلیدی اصلی هم در نتایج موتورهای جستجو (SERP) دیده خواهید شد. اما صبور بودن و استمرار داشتن، شرط اصلی دیده شدن است.
هر سایتی داستان خودش را دارد…
نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز یک نسخه واحد برای همه کسب و کارها و همه سایتها وجود ندارد. چگونگی و زمان قرارگیری شما در صفحه اول گوگل، تخمینی است و بستگی به عوامل بسیاری دارد. برای مثال زمینه فعالیت سایت شما و تعداد رقبا بسیار اهمیت دارد. در برخی از زمینهها محتوا و مخاطب عام وجود دارد در حالیکه برخی دیگر موضوع و مخاطبی خاص دارند. بنابراین نباید شرایط این دو را با هم مقایسه کرد.
از سوی دیگر عبارات کلیدی طولانی هم مزیتهایی دارند که نباید آنها را نادیده گرفت. وقتی کاربری عبارات طولانیتری را جستجو میکند، دقیقا میداند چه میخواهد و به نظر میرسد مخاطب هدف شما باشد. هر چه با کلمات و عبارات خاصتری توسط کاربر جستجو شوید، نشان میدهد او حرفهایتر و به هدف شما نزدیکتر است. کلمات کلیدی را برای مخاطب عام تعیین نکنید و تا جایی که میتوانید عبارات کلیدی خود را خاصتر و دقیقتر انتخاب کنید.
چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی
چگالی یا تراکم کلمات کلیدی، میزان استفاده و تکرار کلمه کلیدی در صفحه است. مقدار این تکرار باید منطقی و طبیعی باشد. اما نکته مهم این است که اگر چگالی یک کلمه بسیار کم باشد موتورهای جستجو اهمیتی به آن نخواهند داد. اگر چگالی بیش از حد بالا باشد، احتمالا موتورهای جستجو سایت را به عنوان اسپمر تشخیص میدهند. در آن صورت ممکن است موتورهای جستجو صفحه را جریمه کند و جایگاه آن در لیست نتایج به شدت افت کرده یا حتی حذف شود.
معمولا درصد بهینه چگالی کلمات کلیدی چیزی بین 1 تا 3 درصد محتوای متنی در هر صفحه در نظر گرفته میشود . نکته مهم این است که چگالی کلمات کلیدی تنها یکی از ملاکهای تعیین جایگاه یک صفحه در موتورهای جستجو است. این که چگالی کلمات کلیدی معقول و منطقی باشد بسیار مهم است.
استفاده از Yoast
در نظر بگیرید که در یک متن با یک موضوع مشخص اگر نخواهید تنها روی یک کلمه یا عبارت متمرکز شوید، چگونه از آنها در متن خود استفاده خواهید کرد. اگر از افزونههایی مانند یواست Yoast استفاده میکنید، هشدارهایی به شما میدهد تا کلمات کلیدی شما بیش از حد زیاد یا کم نباشد.
البته این افزونهها فقط یک ابزار هستند و قطعا خودتان بهتر از ربات یا ابزارها میتوانید معیار تشخیص میزان منطقی استفاده از کلمات کلیدی باشید. فراموش نکنید که چگالی کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو و بهینه سازی سایت شما است. پس در انتخاب و چگونگی استفاده از آنها خوب است تا حدودی حساس باشید.
انتخاب بهترین کلمه کلیدی
سختی کلمات کلیدی
سختی کلمات کلیدی یا keyword difficulty فاکتوری است که شدت رقابت سایت برای کسب رتبه برتر در یک عبارت کلیدی را نشان میدهد. هرچقدر میزان سختی کلمه کلیدی بیشتر باشد، کسب رتبه بهتر در صفحه اول نتایج جستجو به دلیل رقابت زیاد دشوارتر است.
طبیعتا میزان سختی تک کلمهها بیشتر از عبارت کلیدی چند کلمهای است. هر چقدر تعداد کلمات بیشتر شود، از سختی آن کاسته میشود و رقابت در آنها کمتر است.
LSI و اهمیت آن
در واقع LSI مخفف عبارت latent semantic indexing یا تکنیک پردازش گفتار طبیعی است. انتخاب بهترین کلمه کلیدی لازم است اما باید از عبارات و کلمات مشابه هم استفاده شود. این عنوان اشاره به این دارد که ما در هنگام صحبت کردن یا نوشتن، بدون آن که بر روی یک عبارت مشخص متمرکز باشیم، از ترکیبات متفاوتی از عبارات استفاده میکنیم که همگی مفهومی مشابه دارند. برای نمونه اگر کلمه کلیدی شما “تولید محتوا” است، باید از عبارات مشابهی مانند تولید محتوای کاربرپسند، بازاریابی محتوا، تولید محتوای سئو و عباراتی از این دست هم استفاده کنید.
گاهی هم لازم است از کلمات و عبارات مرتبط با کلمه اصلی در متن استفاده شود. برای مثال وقتی صحبت از پخت کیک میشود لازم است عباراتی مانند ظرف کیک، مواد لازم، دستور پخت، دمای فر و غیره هم در متن به کار ببرید. حتی اگر بهترین کلمات کلیدی را هم برای متن خود داشته باشید، لازم است از این عبارات هم استفاده کنید.
با استفاده از LSI متن شما طبیعی و کاربرمحور به نظر میرسد. این عبارتها نشان میدهند که مطلب تنها برای موتورهای جستجو نوشته نشده است.
چه ابزارهایی برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی و تعیین میزان بازدید وجود دارد ؟
برای پیداکردن بهترین کلمه کلیدی سئو، نیاز به جستجو در میان منابع و گزینههای گوناگون است. اگر ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی را جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد که گوگل گزینههای بسیاری را به شما پیشنهاد خواهد داد، که هر کدام از آنها امکانات متفاوتی دارند. اما از میان همه ابزارهای تعیین بهترین کلمات کلیدی، در این مقاله چند مورد را به شما معرفی خواهیم کرد.
پیشنهادات گوگل برای جستجو
استفاده از پیشنهادات گوگل برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی
وقتی کلمهای را در گوگل جستجو میکنید، خود گوگل هم پیشنهاداتی را به شما ارائه میکند. این پیشنهادات هم در سرچ بار قابل مشاهده هستند و هم در پائین 10 نتیجه اول. عبارات پیشنهادی گوگل همان مواردی هستند که از سوی کاربران بیشتر جستجو میشوند و این یک راهنمایی برای شما است. احتمالا سایت شما با استفاده از آنها بیشتر دیده خواهد شد.
ابزارهای بررسی کلمات کلیدی رقبا
برای جستجوی بهترین کلمات کلیدی رقبا و آگاهی از نحوه فعالیت آنها در رابطه با کلمات اصلی سایتشان هم ابزارهایی وجود دارد. برخی از ابزارها مانند alexa ، moz یا spyfu مواردی هستند که کلمات کلیدی سایتها را در اختیار شما قرار میدهند. با مقایسه آنها و سایت خودتان، میتوانید تصمیمات بهتری برای تعیین کلمات و عبارات کلیدی خود بگیرید.
ابزار سرچ کنسول گوگل
ابزار سرچ کنسول گوگل هم یکی از بهترین ابزارهای تعیین کلمات کلیدی است. با استفاده از آن متوجه خواهید شد که کاربرانی که سایت شما را برای بازدید انتخاب کردهاند، چه هدفی داشتند و به دنبال چه چیزی بودهاند. شما باید بدانید کدام کلمه کلیدی قابلیت رشد دارد و نرخ کلیک و جایگاه آن در گوگل چگونه است.
google keyword planner
ابزار Google Ads Keyword Planner
این ابزار هم یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل است. تصمیم گیری درباره سرمایهگذاری بر روی کدام کلمه یا عبارت کلیدی که قابلیت رشد دارد را میتوانید با این ابزار انجام دهید. متناسب با میزان بودجه و هدفگذاری شما، امکان استفاده از ابزار گوگل کیوورد پلنر وجود دارد. این ابزار به شما میزان جستجو، هزینه بر حسب کلیک، میزان رقابت تبلیغاتی و نوسان ترافیک فصلی را نشان میدهد.
google trends
ابزارGoogle Trends
اگر در انتخاب چند عبارت یا بهترین کلمه کلیدی مشابه دچار تردید هستید یا نمیدانید کدام ترکیب از کلمات، نتیجه بهتری به شما خواهند داد، این ابزار برای شما امکان مقایسه را فراهم میکند. با ابزار گوگل ترندز، میتوانید کلمات کلیدی مشابه را با هم مقایسه کرده و هر کدام مناسبتر است را انتخاب کنید.
این ابزار نشان میدهد که مردم در نقاط مختلف جهان با چه الگوهایی در اینترنت جستجو میکنند و نحوه جستجو با توجه به ملیت و زبان، متفاوت است. با استفاده از گوگل ترندز شما این امکان را دارید تا متناسب با موقعیت جغرافیایی خودتان میزان سرچ کلمات و عبارات را بررسی کنید. همچنین این ابزار با توجه به فصل یا بازه زمانی مشخص نتایج دقیقتری به شما ارائه خواهد کرد.
Keywordtooi.io
ابزار Keywordtooi.io
با استفاده از این ابزار میتوانید با وارد کردن یک کلمه کلیدی، کلمات کلیدی دیگری مشابه با آن را دریافت کنید. این ابزار زبان فارسی را هم ساپورت میکند و میتوانید سؤالاتی را که کاربران فارسی زبان در زمینه کلمه کلیدی مورد نظر شما از گوگل پرسیدهاند را مشاهده کنید. اگر میخواهید بدانید مخاطبان واقعی شما در پی چه چیزی هستند، این ابزار حتما به کارتان میآید.
Wordtracker
ابزار Wordtracker
ابزار wordtracker یکی دیگر از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی است. برای استفاده از این ابزار، لازم است به وب سایت wordtracker.com مراجعه کنید. از مهمترین مزیتهای این ابزار، آسانی استفاده از آن است. شما میتوانید به راحتی با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر و کلیک بر روی گزینه search بیش از ۱۰۰ کلمه کلیدی مرتبط را پیدا کنید. یکی از دیگر مزایای این ابزار، ارائه میانگین جستجوی روزانه کلمات کلیدی است.
ahrefs webmaster tools
ابزار ahref
یکی از محبوبترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی سایت، ابزار ahref است. با استفاده از این ابزار میتوانید کلمات کلیدی پر ترافیک را بیابید و از آنها در محتوای سایت به منظور بهبود جایگاه استفاده کنید.
ابزار AnswerThePublic
این ابزار از وب سایت AnswerThePublic.com قابل دسترسی است. همچنین ابزار AnswerThePublic میتواند به شما در انتخاب موضوع برای تولید محتوا کمک کند. به این منظور کافی است تا عبارت مورد نظر را در کادر جستجوی سایت وارد کنید. در این کادر میتوانید علاوه بر کلمات کلیدی متفاوت، از عبارات و سوالات مورد نظر نیز استفاده کنید. به این ترتیب پیشنهادات متنوعی برای شما نمایش داده خواهد شد.
مطالب مرتبط:
- راه و چاه تولید محتوای جذاب | کاربران راز موفقیت شما
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)
در پایان…
بررسی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی از میان همه گزینهها، یکی از مهمترین گامها در جهت سئو و بهینه سازی سایت شما است. شاید لازم باشد برای تعیین کلمات کلیدی زمان زیادی را به جستجو و آنالیز اختصاص دهید. اما این اقدام شما برای موفقیت ضروری است. البته ابزارهای در دسترس که هم رایگان باشند و هم زبان فارسی را ساپورت کنند محدود هستند. اما با همین ابزارها و البته شناختی که خودتان از زمینه فعالیت سایت و رقبایتان دارید، میتوانید کلمات و عبارات کلیدی مناسب را انتخاب کنید.
به خاطر داشته باشید که حتی اگر زمان زیادی به انتخاب کلمات کلیدی اختصاص داده و وسواس بسیاری به خرج دهید، باز هم ارزشش را دارد. پس این فرایند را دست کم نگیرید.