اگر آژانس دیجیتال مارکتینگ و ارائه‌کننده خدمات سئو سایت هستید، حتما مراجعه‌کنندگانی دارید که به دنبال سئو سایت خود هستند. اما پیش از قبول و آغاز پروژه لازم است تا این 27 سوال را از مشتری بپرسید تا از درستی فرایند اجرای پروژه مطمئن شوید و در مسیر دستیابی به اهداف تجاری قرار گیرید.

برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از جذب مشتری جدید سئو سایت نیست. با این حال، برای این‌که ارتباط جدید خود را به درستی شروع کنید، لازم است سوالات صحیحی بپرسید و اطلاعات مهمی از کسب و کار مشتری به دست آورید.

در ادامه 27 سوال که پیشنهاد می‌شود از هر مشتری جدیدی بپرسید را مطرح کرده‌ایم تا بهتر بتوانید در جهت رسیدن به اهداف تجاری او گام بردارید.

هر سوال، موضوعات زیر را در برمی‌گیرد:

  • پیاده سازی
  • دسترسی
  • استراتژی
  • اهداف سئو سایت
  • چالش ها
  • تیم
  • تاریخچه
سئو سایت مشهد

سئو سایت مشهد

سوالات اساسی برای پرسیدن از کارفرما برای سئو سایت

پیاده‌سازی سایت

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که صنعت سئو با آن روبرو است، اجرای دستورالعمل‌های آن است. به ویژه هنگامی‌که مشتری انتظار دیدن نتایج را دارد ولی تنها بخشی از توصیه‌های شما اجرائی شده است.

سوالاتی که باید پرسید:

1. آیا منابعی برای اجرای تغییرات در CMS و ایجاد تغییرات فنی در سایت دارید؟

اگر مشتری شما منابع داخلی یا شخص ثالثی برای انجام این تغییرات را ندارد، تیم سئو شما می‌تواند این کار را برای آنها انجام دهد. بسیاری از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به دلیل حساسیت و مسئولیت بالا، تمایلی به ایجاد تغییر در کد ها ندارند.

2. نقش‌ها و مسئولیت‌های این تعامل چیست؟

چه کسی قرار است چه کاری را انجام دهد و چگونه پیگیری شود؟ برای مثال مراحل پروژه و وظایف افراد از طریق انواع سیستم‌های مدیریت پروژه مانند Jira یا Trello، قابل ثبت و پیگیری هستند.

3. ترجیح می‌دهید اسناد را در کجا ذخیره کنیم؟

مدیریت ارتباط با مشتری از طریق ایمیل می‌تواند کمی سخت و پیچیده باشد. داشتن یک مکان به منظور ذخیره‌سازی اسناد و مدارک می‌تواند این فرایند را منظم نگه دارد و موجب شود تا دسترسی به آن‌ها سریع و آسان باشد.

دسترسی

دسترسی به داده‌های مشتری، ابزاری کلیدی در تنظیم استراتژی سئو است. این دسترسی برای مواردی از جمله ایجاد گزارش، بررسی سایت و تجزیه و تحلیل عملکرد در طول زمان مورد نیاز است.

سوالاتی که باید پرسید:

4. آیا می‌توانیم به حساب‌های Google Analytics ، Search Console و Google Ads شما دسترسی داشته باشیم؟

این ابزارها میزان ترافیک ارگانیک و اثربخشی‌ و کارایی فرایندهای سئو را بررسی می‌کنند و از این جهت برای سئو ضرورت دارند.

5- آیا می‌توانیم به تقویم محتوا دسترسی داشته باشیم؟

لازم است تا با بررسی تقویم محتوا برنامه‌ها را بررسی کرده و تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید و یا از نو برنامه‌ریزی کنید.

6. آیا شما یک پلتفرم سئو دارید؟

در صورتی که کارفرما از پلتفرم خاصی برای سئو استفاده می‌کند، مجوز دسترسی به آن را دریافت کنید.

7. آیا می‌توانیم به اسناد دیگری دسترسی پیدا کنیم؟

اگر مشتری اسنادی مانند گزارش خلاصه فعالیت در ماه‌های گذشته، اسناد استراتژی، ثبت تغییرات فنی در سایت طی چند سال گذشته و مواردی از این دست داشته باشد، می‌تواند منبع خوبی برای بررسی موقعیت و نحوه فعالیت سایت و همچنین برنامه‌ریزی برای آینده باشد. از آن‌ها بخواهید که این اسناد را در اختیار شما قرار دهند.

اهداف

این مورد کاملا واضح است. به سادگی از مشتری بپرسید:

8- اهداف و مقاصد شما چیست؟

همیشه به طور دقیق و واضح هدف را از مشتری بخواهید. برای مثال افزایش ترافیک، بهبود نرخ تبدیل، افزایش درآمد، بهبود جایگاه سایت در میان نتایج موتورهای جستجو یا … . باید مطمئن شوید که قصد مشتری از تعامل با شما چیست و به دنبال چه هدفی است. این یکی از مهمترین سوالاتی است که باید کاملا از آن اطمینان حاصل کنید تا تیم سئو در جهت صحیحی حرکت کند و استراتژی موفقی تنظیم کند.

استراتژی سئو سایت

تنظیم یک استراتژی سئو به مشتری کمک می‌کند‌ تا درک درستی از مسیر برای رسیدن به شاخص‌های اصلی عملکرد داشته باشد. به همین دلیل یکی از مهمترین سوالاتی که باید پرسیده شود کلمات کلیدی است.

9. کدام کلمات کلیدی برای قرار گرفتن در نتایج موتورهای جستجو برای برند شما اهمیت بیشتری دارند؟

به نظر می‌رسد گاهی تصورات مشتری از کلمات کلیدی اصلی، اشتباه باشد. شاید کلمات کلیدی مد نظر مشتری جستجوی بالایی نداشته باشند و یا این که آن کلمات در مسیر تحقق اهداف مشتری نباشند.

هنگامی که تحقیق کلمات کلیدی را انجام دادید یا داده‌های قبلی را بررسی کردید، می‌توانید عوامل موثر را کشف کرده و بر اساس آن کلمات و عبارات کلیدی را تعیین کنید.

10. چه فرآیندهایی توسط متخصصان قبلی انجام شده که کارفرما تمایل دارد همچنان ادامه پیدا کند و چه چیزهایی را می‌خواهند تغییر دهند؟

این سوالات به مشتری این فرصت را می‌دهد تا درمورد آنچه که برای او مفید است، آن‌چه موجب رضایت او است و آن‌چه که موجب نارضایتی بوده با شما صحبت کند. در واقع با استفاده از این تجربیات و اشتباهاتی که در گذشته رخ داده، می‌توان از بروز خطا در آینده جلوگیری کرد.

11- مهم‌ترین رقبای شما چه کسانی هستند؟

بررسی مهم‌ترین رقبای مشتری مهم است. با این کار می‌توانید سایت‌ها، میزان ترافیک، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سرعت سایت و غیره را بررسی کنید تا ببینید از چه نظر رقبا برای مشتری شما تهدید هستند.

اما پرسیدن چند سوال بیشتر درباره استراتژی نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد:

12- مهمترین محصولات و خدمات کدامند و چه ارزشی به مخاطب خود ارائه می‌کنید؟

13- آیا مواردی وجود دارد که در قسمتی از سال کمتر کاربرد داشته باشند؟

14- مهم‌ترین بخش‌های سایت کدامند؟

15- ابتکارات و مزیت رقابتی شما در 90 روز آینده چیست؟

16- برنامه شما برای تولید محتوا چیست و معمولاً چه مدت طول می‌کشد؟

17- برندینگ بیشتر برایتان اهمیت دارد یا افزایش سهم بازار؟

18- آیا دامنه دیگری دارید؟

شاید این یک موضوع قدیمی باشد اما اتفاق خوبی است. گاهی اوقات ممکن است مشتری دامنه‌های دیگری هم داشته باشد که می‌تواند برای تقویت دامنه اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

19- بازار هدف و مخاطب ایده آل شما کیست؟

شناسایی بازار هدف و مخاطبان ایده آل، از مهم‌ترین عواملی هستند که به شما در تدوین استراتژی سئو کمک می‌کند.

20- شاخص‌های اصلی عملکرد شما چیست؟

موارد کلیدی در افزایش نرخ تبدیل برای برند شما چیست؟ به عنوان مثال، دانلود بروشور، افزایش فروش، ثبت نام در خبرنامه، ارسال فرم یا موارد دیگر؟

چالش‌های سئو سایت

سوالاتی که باید پرسید:

21. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های شما چیست؟

پرسیدن در مورد چالش‌هایی که مشتری با آن‌ها روبرو است به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا در مورد مشکلات خود با شما گفتگو کنند. شما و مشتری باید پیدا کنید که گلوگاه‌ها کجا هستند و چه راه‌حل‌هایی برای ساده سازی و بهبود مشکلات می‌توان ارائه کرد.

تیم

سوالاتی که باید پرسید:

22- نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم شما چیست؟

شناسایی نقش‌ها و مسئولیت‌ها کمک می‌کند تا هر کسی برنامه خود را بداند و فعالیت‌ها سریع‌تر و با مشکلات کمتر پیش رود. همچنین با تقسیم وظایف، در صورت وجود هرگونه مشکل، مسئول آن و چگونگی برطرف کردن مشکل راحت‌تر قابل بررسی است.

23- چگونه می‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟

آیا ترجیح می‌دهید تعامل از طریق تیم‌ها، تماس تلفنی یا جلسات حضوری انجام شود؟ هر چند وقت یکبار مایل هستید تا جلساتی برگزار شود؟

تاریخچه

اطلاع از تاریخچه فعالیت سایت نیز دارای اهمیت است. برخی از مهم‌ترین سوالاتی که باید از کارفرما بپرسید عبارتند از:

24- آیا سایت شما هرگز با به روزرسانی الگوریتم‌های گوگل جریمه شده است؟

اگر پاسخ مثبت است، کدام الگوریتم و چه زمانی؟

25- آیا قصد دارید در سال آینده طراحی مجدد یا برنامه نویسی مجدد داشته باشید؟

26- آیا تاکنون بک‌لینک‌های پولی خریداری کرده‌اید؟

27- چگونه اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی و نرخ تبدیل و میزان ترافیک سایت را به‌دست می‌آورید؟

این که چگونه از جستجوی ارگانیک به نرخ تبدیل می‌رسند و از چه کلمات کلیدی به این منظور استفاده می‌کنند، دارای اهمیت است.

نتیجه گیری

پرسیدن سوالات صحیح برای درک دقیق اهداف مشتری و همچنین اقداماتی که در گذشته انجام شده است، نحوه برقراری ارتباط و مواردی از این دست می‌توانند در تدوین استراتژی سئو نقشی تعیین کننده داشته باشند.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت، با کارشناسان خاتون تماس بگیرید.

ترجمه از سایت  searchenginejournal