همیشه گفته میشود که ایجاد و حفظ سئو سایت، فرایندی زمانبر است که باید به صورت مستمر پیگیر آن بود. صبور بودن و حوصله داشتن، یکی از مهمترین مهارتها چه به عنوان کارشناس سئو و چه به عنوان کارفرما است. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یک نسخه واحد و دورهای مشخص و از قبل تعیین شده ندارد.
در نظر داشته باشید که طراحی و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یک موضوع جداگانه است و حفاظت از بهینگی آن موضوعی دیگر است. اگر بهینه بودن سایت برای شما اهمیت دارد، به خاطر داشته باشید که تا هر زمان که چنین خواستهای دارید، فعالیتهای سئو باید ادامه پیدا کنند. در این مقاله همراه خاتون باشید چون قرار است از سئو سایت خود محافظت کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
- سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی
- چرا اولویت با کاربر است؟
- تاثیر کلمات کلیدی در حفظ سئو سایت
- ریسپانسیو بودن و حفظ سئو
حفظ سئو سایت
چگونه از سئو سایت خود محافظت کنیم؟
این فرایند مداوم دربرگیرنده فعالیتهای گوناگونی است که به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. این دستهبندی شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. هر کدام از این موارد دارای جایگاه مهمی در فرایند بهینه سازی سایت هستند و همزمان با هم باید به آنها پرداخته شود. دقت داشته باشید که برای بهینه شدن سایت، از هیچ یک از موارد گفته شده غافل نشوید. علاوه بر همه اینها، از رصد کردن رقبا و آگاهی از فعالیتها یا تغییراتی که در رویه یا عملکردشان دارند نیز نباید غافل شد.
بیشتر بخوانید:
- مفاهیم سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
- اهمیت لوکال سئو یا سئوی محلی و آموزش آن
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت اول)
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)
سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی
شاید لازم باشد یک بار دیگر به تفاوت میان موضوعات گفته شده اشاره کنیم. همانگونه که در گذشته هم گفته شد، سئو داخلی شامل فرایندهای تولید محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی، لینکسازی و مواردی از این دست است. سئو تکنیکال عبارت است از اصولی و قاعدهمند بودن زیرساختهای وبسایت مانند سرعت سایت و کدنویسیها. سئو خارجی هم که فعالیتهایی است که شامل ایجاد بک لینک و فعالیت در شبکههای اجتماعی میشود.
موضوع مهم در حفظ سئو سایت استمرار و صبوری در انجام این فعالیتها است. باید بدانید که حضور در صفحه اول گوگل یا قرار گرفتن در جایگاه 1، چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این موضوع کاملا بستگی به زمینه کسب و کار شما، تعداد و قدرت رقبا و البته از همه مهمتر نحوه فعالیت شما دارد.
بیشتر بخوانید:
محتوای کاربرپسند
چرا برای حفظ سئو سایت اولویت با کاربر است؟
یکی دیگر از نکات مهم در سئو سایت، کاربرپسند بودن است. گاهی برخی به اشتباه فکر میکنند که باید وبسایت خود را مطابق استانداردهای گوگل یا موتورهای جستجو مدیریت کنند. در حالیکه موتورهای جستجو امروزه آنقدر هوشمند هستند که متوجه کاربرپسند بودن یا نبودن وبسایت شما شوند.
- بیشتر بخوانید: چک لیست سئو و بهینه سازی سایت برای 2021
تولید محتوای کاربرپسند و کاربردی، تجربه کاربری و رابط کاربری مطلوب از مواردی هستند که برای حفظ کاربران بر روی وبسایت به آن نیاز دارید. بنابراین بیشتر حواستان به این موضوع باشد که اولویت با کاربر است و نه با موتورهای جستجو.
نکته دیگر آن است که اگر الگوریتمهای هوشمند موتورهای جستجو متوجه این موضوع شوند که شما به کاربر اهمیت نمیدهید، قطعا اجازه دیده شدن در نتایج اول جستجو را به شما نخواهند داد. پس اگر نمیخواهید زحمتها، هزینه و زمان شما بیهوده تلف شود، محتوای کاربرپسند و تجربه خوشایندی برای کاربر از حضور در سایت خود ایجاد کنید.
سعی کنید با کاربران ارتباط برقرار کنید و تعامل موثری با آنان داشته باشید. شبکههای اجتماعی یکی از کاربردیترین ابزارهایی هستند که در این رابطه میتوانید از آن کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید:
منابع جذب ترافیک سایت
تاثیر کلمات کلیدی در حفظ سئو سایت
شما باید دائما در حال بررسی و تحقیق در خصوص نیاز کاربر باشید. نیاز کاربران در هر زمانی ممکن است متفاوت از زمان دیگر باشد. بنابراین از رصد کردن مخاطبان و موضوعات روز دست نکشید. بررسی ترندها و موضوعات کاربردی که مخاطب ممکن است در موقعیتهای گوناگون به آن نیاز پیدا کند، کار شما است. گوگل به جای آن که یک صفحه را بر اساس تعداد کلمات کلیدی در نتایج جستجو نمایش دهد، محتوایی را به مخاطب پیشنهاد میکند که با معنا و مفهوم عبارت جستجو و نیت واقعی کاربر متناسبتر باشد. این روزها موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر از قبل شدهاند و این روند ادامه دارد. پس سعی نکنید آنها را فریب دهید!
بیشتر بخوانید:
قابلیت استفاده از سایت در ابزارهای مختلف
ریسپانسیو بودن و حفظ سئو
داشتن نسخه مبایل، واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن هم از دیگر مواردی است که در حفظ سئو سایت تاثیرگذار است. با توجه به این که این روزها تعداد کاربران موبایل از تعداد کاربران کامپیوترهای شخصی بیشتر شده است، ریسپانسیو بودن هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. لازم است در این رابطه توجه بیشتری به mobile friendly بودن سایت خود داشته باشید.
تهیه نسخه موبایل یا وبسایت واکنشگرا، این روزها دیگر نه یک انتخاب، که یک الزام برای کسب و کارهایی است که قصد دارند از دنیای پر رقابت دیجیتال عقب نمانند. بر روی سازگاری وبسایت خود با موبایل، سرمایهگذاری کنید و تاثیرات مثبت آن را ببینید. قطعا این اقدام نوعی سرمایهگذاری است که سودآوری فراوانی برای کسب و کار شما خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
نظر شما…
پیشنهاد شما چیست؟ شما تا کنون چه تجربهای در این خصوص داشتهاید؟ آیا موارد دیگری هم هستند که برای حفظ سئو سایت شما موثر بوده باشند؟ دانستههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.