سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، فرایندی مداوم و پیوسته است که ابعاد گستردهای دارد. این گستردگی میتواند موجب شود تا مواردی از چشم سئوکاران دور بماند. بنابراین یک کارشناس سئو نیازمند ابزارهایی است تا فرایند تحلیل سایت را در همه ابعاد آن آسانتر و باکیفیتتر ممکن سازد. هر کارشناس سئو در کنار داشتن دانش سئو، لازم است مهارت استفاده و تحلیل ابزارهای بهینهسازی سایت را هم داشته باشد. داشتن اطلاعات کافی درباره رقبا، کلمات کلیدی، بررسی لینکها، بهینهسازی محتوای متنی و تصویری از جمله فرایندهائی است که هر یک ابزارهای مخصوصی دارند.
برای قرارگرفتن در رتبههای اول نتایج جستجوی گوگل، باید بتوانید رفتار رقبای خود را تحلیل و بررسی کنید و عملکرد خود را با آنها مقایسه کنید. اما چگونه میتوان این تحلیل را انجام داد؟ برای پاسخ به این سوالات همراه خاتون باشید.
مطلب مرتبط:
دستهبندی ابزارهای سئو
ابزارهای سئو را بر اساس کارکردشان به طور کلی میتوان در این چند دسته قرار داد:
- ابزارهای آنالیز یا اصطلاحا آنالیتیک
- ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی و میزان رقابت روی آنها
- ابزارهای بررسی سئو داخلی
- ابزارهای بررسی بک لینکها
- ابزارهای رنکینگ سایتها
- ابزارهای بهینه سازی محتوا
- ابزارهای بررسی سرعت سایتها
انواع ابزارهای سئو

google search console
گوگل سرچ کنسول google search console، از مهمترین ابزارهای سئو
از مهمترین و کاربردیترین ابزارهای سئو سایت و عملکرد آن، ابزار سرچ کنسول گوگل است. با کمک آن میتوانید بخش های مختلفی از وب سایت خود را بررسی کرده و راهکارهایی را برای بهبود آن استفاده کنید. با این ابزار به راحتی می توانید بازدیدهای وب سایت خود را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید. همین طور می توانید پربازدیدترین بخشهای وب سایت خود را که از سوی مخاطبان با استقبال بیشتری مواجه شدهاند را شناسایی کنید.
یکی از مهمترین ویژگیهای این ابزار، رایگان بودن آن است و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. تنها لازم است سایت خود را در این ابزار ثبت کنید. سرچ کنسول گوگل دارای قابلیتها و امکانات متنوعی است. این امکانات شامل:
- تسریع در ایندکس کردن صفحات سایت توسط گوگل
- بررسی ترافیک سایت در بازههای زمانی مختلف
- بررسی جزئیات مرتبط با کراولرهای گوگل
- بررسی و ارائه گزارشات درباره خطاهای امنیتی
- ارسال پیام درخصوص خطاهای موجود در سایت

keywords planner
ابزار Keyword Planner گوگل
از دیگر ابزارهای آنالیز سئو سایت ابزار کیوورد پلنر گوگل Keyword Planner است. کیوورد پلنر ابزار مناسبی برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی مرتبط با هر کسب و کار است. با این که ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی در اینترنت به وفور یافت میشود و هر کدام قابلیتهای خاصی دارند، ولی این ابزار چون توسط گوگل ارائه شده، ابزاری دقیقتر و قابل اطمینانتر است. از ویژگیهای گوگل کیوورد پلنر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی تعداد جستجوی کلمه در بازههای زمانی مختلف
- پیشنهاد کلمه یا کلمات کلیدی مرتبط در حوزه تخصصی وب سایت مورد نظر و ارائه اطلاعات کاملی
- در بخشی به نام negative keyword میتوانید انتخاب کنید که چه چیزی به شما نشان داده شود.
ابزار گوگل آنالیتیکس google Analytics
ابزار گوگل آنالتیکس همانطور که از نامش پیدا است، یکی دیگر از ابزارهای کاربردی گوگل برای آنالیز سایت است. کاربرد اصلی این ابزار بررسی و تحلیل رفتار کاربران و عملکرد آنها در وبسایت است. با کمک این ابزار به راحتی میتوانید مطالبی که بازدید بیشتری داشتهاند را شناسایی کرده و تولید محتوای سایت خود را با آن دادهها منطبق سازید. امکانات و کاربردهای دیگر این ابزار شامل موارد زیر است:
- تعیین میزان بازدید سایت
- تشخیص فعالیت کاربرانی که بر روی سایت هستند
- تعیین زمانهایی که سایت از ترافیک بیشتری برخوردار است
- معرفی جذابترین بخشهای سایت برای مخاطبان به ادمین
- نحوه دسترسی کاربران به سایت و چگونگی ورود به آن
- تعیین چگونگی واکنش کاربران به سایت و مطالب آن

yoast
ابزار سئوی محتوای متنی یواست Yoast Seo
یکی از ابزارهای آنالیز سئو سایت که کاربرد فراوانی در میان انواع افزونههای وردپرس دارد، یواست سئو است. این ابزار بهینه سازی سایت با داشتن UX یا تجربه کاربری ساده موجب میشود که بهتر استراتژی خود در جهت بهینه سازی وب سایت را پیادهسازی کنید. ویژگیهای جذاب این ابزار شامل:
- پیشبینی بخشی برای نوشتن متا تگ توضیحات و عنوان متا و ارائه پیشنهاد در جهت بهبود آن.
- اعلام خطاهایی که منطبق با اصول سئو محتوا نیستند.
- دادن امتیاز به محتوای متنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد

pagespeed-insights
ابزار google pagespeed insights
سرعت بارگذاری سایت یکی از مهمترین مواردی است که در رتبهبندی سایتها توسط گوگل مورد توجه قرار میگیرد.
با استفاده از این ابزار، میتوانید سرعت بارگذاری صفحات خود را در دسکتاپ و نسخه موبایلی کنترل کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را در این ابزار وارد کنید، صفحه نتایج اطلاعات گوناگونی به شما نشان خواهد داد. همچنین پیشنهاداتی به شما میدهد که با استفاده از آن میتوانید رتبه سایت خود را بهبود دهید.
ابزار سیمیلار وب Similar Web
ابزار similar web از کاربردیترین ابزارها برای بررسی عملکرد رقبا است. رصد کردن مداوم سایتهای رقیب، به شما امکان مقایسه عملکردتان با رقبا را میدهد. این ابزار رایگان اطلاعات زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت و با جزئیات بررسی کنید چون این دادهها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی شما در آینده استفاده میشود.
برخی از ویژگیهای کاربردی این ابزار اطلاع از کلماتی که بیشترین ترافیک را دارید و یا شناسایی این که تبلیغات شما روی کدام کلمه بهترین عملکرد را داشته است.

gtmetrix
ابزار جی تی متریکس GTMetrix
این ابزار به سادگی ویژگیهای مختلف بهخصوص سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما را بررسی میکند. علاوه بر نمره عملکردی که به سایت میدهد، توصیههایی عملی نیز برای شما دارد تا بتوانید سرعت صفحات خود را بهبود دهید.
ابزار سئو سایت چکآپ SEO SiteCheckup
پس از انجام اقدامات لازم برای سئوی سایتتان، میتوانید با استفاده از این ابزار اشکالات و ایرادهای سایت را پیدا کنید. این ابزار، پاسخی به معمای “اشکال کارم کجاست؟” است. این ابزار سئو قابلیتهای گوناگونی دارد. برخی از قابلیتهای شامل:
- تجزیه و تحلیل کلیه مشکلات مربوط به سئو
- بررسی و آنالیز رقبا
- قابلیت ایجاد گزارشهای سئو
برای دریافت مشاوره از مشاوران آژانس دیجیتال مارکتینگ خاتون، با ما تماس بگیرید.