سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که برای رسیدن به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. سئو فرایندی بلند مدت و پیچیده است که نیاز به دانش و تجربه دارد.

بهینه سازی سایت

توسعه وبسایت

با رشد مداوم اینترنت، الگوریتم‌های موتور‌های جستجو پیچیده‌تر شد. تغییرات این الگوریتم‌ها به طور مداوم اتفاق می‌افتند و این تغییرات اغلب غیر قابل پیش بینی هستند. بنابراین متخصصان سئو باید همیشه در حال یادگیری و به روز رسانی دانش خود باشند.

برای مشاوره و سفارش پروژه با کارشناسان سایت خاتون مشورت کنید.

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت

با افزایش رقابت در میان سایت‌ها برای قرار گرفتن در اولین نتایج موتورهای جستجو، تلاش برای تقویت معیارهای مورد نظر آن‌ها هم بیشتر شد. حالا از طراحان سایت تا محتوا نویسان و مدیران شرکت‌ها همگی در تکاپو هستند تا به طور مستمر کیفیت سایت خود را با استانداردهای موتورهای جستجو هماهنگ کنند.

با این حال ممکن است روش‌های اخلاقی و غیر اخلاقی گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد. گاهی هم ممکن است افرادی که حرفه‌ای هم هستند بخواهند موتورهای جستجو را فریب دهند! اما این کار مطمئن نیست و ممکن است بر اساس الگوریتم‌های این موتورها فریبکاری‌ها مشخص شوند و آن سایت‌ها برای همیشه پنالتی شوند. پس اگر قصد دارید تا به سرعت و با هر ترفندی در موتورهای جستجو بالا بیایید، بهتر است لحظه‌ای درنگ کنید. موضوع انقدرها که فکر می‌کنید ساده نیست! بسیار احتمال دارد که به زودی متحمل هزینه‌های جبران ناپذیری شوید.

در سئو موارد گوناگونی از جمله تگ‌ها، کلمات کلیدی و لینک‌های داخلی و خارجی مطرح می‌شوند. در مقالات بعدی مفصل درباره هر کدام از این موضوعات صحبت خواهیم کرد.

این مطلب هم شاید برایتان جالب باشد:

واکنشگرایی وبسایت، عاملی تعیین کننده در جذب مخاطب

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

اهداف سئو چیست ؟

هدف از سئو کمک به وب سايت‌ها برای به‌دست آوردن رتبه بهتر و جایگاه بالاتر در نتايج جستجو است. افزايش ارتباط میان صفحات و کلمات کليدی وارد شده توسط کاربران موجب نزدیک شدن هر چه بیشتر به مخاطب هدف می‌شود.

یکی از تعیین کننده‌ترین عوامل در سئو، میزان رقایت بر سر کلید واژه‌ها است. نحوه انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی تاثیر بسیاری در تعیین مدت زمان لازم برای بهينه سازی سایت دارد. سئو فرایندی دراز مدت و مستمر است که باید در همه دوران حیات یک سایت مورد توجه قرار گیرد.

به‌طور خلاصه هدف از سئو را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • افزایش ترافیک سایت
  • برندینگ و بهتر دیده‌شدن در موتورهای جستجو
  • بهبود رتبه سایت در لیست نتایج موتورهای جستجو
  • افزایش فروش محصولات و خدمات
  • ابزاری برای تبلیغات
انواع سئو

انواع سئو

انواع سئو:

سئو داخلی یا On Page SEO

سئو داخلی مربوط به فعالیت‌های داخل سایت است. کنترل مستقيم کدها و محتوای درون وب سايت شامل تگ‌ها، متون، تصاوير، لینک‌ها و غیره بخشی از فعالیت‌های مربوط به سئوی داخلی هستند. در مجموع می‌توان گفت هر چيزی که در سايت بارگذاری می‌شود مربوط به SEO On Page است. سئوی داخلی پایه و اساس کلیه تلاش‌های مرتبط با بهينه‌سازی سایت است. در نظر داشته باشید که هر طراحی یا تغییری که بر روی سایت انجام می‌دهید، در سئوی سایت تاثیر دارد. به همین دلیل متخصص طراح سایت با متخصص سئو متفاوت است.

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی و سئو خارجی

سئو خارجی Off Page SEO

سئوی خارجی فعالیت‌هایی در خارج از سایت است که بر روی میزان دیده شدن سایت شما در موتورهای جستجو موثر است. بر خلاف روش SEO On Page، بهينه سازی خارجی سایت شامل پروموت‌هایی است که خارج از وب سايت انجام می‌گیرد. SEO Off Page هم يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو و در راستای ایجاد بک لینک های بیشتر صورت می‌گیرد.

سئو تکنیکال Technical SEO

سئو تکنیکال به مراحل بهینه‌سازی سایت جهت راحت‌تر ایندکس و کراول شدن توسط موتورهای جستجو گفته می‌شود. برای مثال افزایش سرعت سایت، بهینه‌سازی URLها، کدها و ایجاد نقشه‌ سایت. این بخش از سئو، به محتوا ارتباط ندارد و مربوط به زیر ساخت وب‌سایت است. به همین دلیل است تکنیکال یا فنی نامیده می‌شود.

اخلاق در سئو

اخلاق در سئو

منظور از تکنیک‌های اخلاقی و غیراخلاقی در سئو چیست؟

در بهینه سازی سایت چند اصطلاح برای بیان نحوه استفاده از تکنیک‌های سئو وجود دارد. این اصطلاح‌ها شامل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری است. اما منظور از این اصطلاحات چیست؟

سئو کلاه سفيد 

در اصطلاح، سئو کلاه سفيد مجموعه‌ای از تکنيک‌ها و استراتژی‌هایی است که کاملا از قوانين موتورهای جستجو تبعيت می‌کنند. در سئو کلاه سفید فريب يا تقلبی در کار نیست. به همین دلیل این روش‌ها، اخلاقی نامیده می‌شوند. شاید پیروی از قواعد سئو کلاه سفید نیازمند زمان‌ بیشتری باشد و نتایج آن نیز به طور تدریجی و کند تحقق پیدا کند، اما می‌توان مطمئن بود که در گذر زمان و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو و الگوریتم‌های آن‌ها، هیچ پنالتی یا مجازاتی شامل حال سایت شما نخواهد شد.

سئو اخلاقی

سئو اخلاقی

سئو کلاه سیاه

اصطلاح سئو کلاه سياه در مقابل سئو کلاه سفید قرار دارد. این اصطلاح به فريب موتورهای جستجو با هدف بهبود سریع جایگاه در لیست نتایج اشاره دارد. شاید اکنون و برای کوتاه مدت نتیجه مورد نظر حاصل شود، اما این نتیجه قابل اطمینان نیست. بسیار احتمال دارد که در درازمدت و با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، سایت‌ها با جریمه‌های سنگین مواجه شوند. گاهی ممکن است به کلی سایت شما از لیست نتایج حذف شود و دیگر هرگز به آن بازنگردد.

سئو کلاه خاکستری

این اصطلاح، اشاره به روش‌هایی دارد که استفاده از آن‌ها ریسکی است. شاید در حال حاضر استفاده از آن روش‌ها، بی‌خطر باشد، اما تضمینی وجود ندارد که در آینده هم روش‌های سئو کلاه خاکستری جوابگو باشند. این تاکتیک‌ها اغلب موقتی هستند و نمی‌توان برای طولانی مدت به آن‌ها اعتماد کرد.

همراه آژانس دیجیتال مارکتینگ خاتون باشید تا با هم بیشتر در دنیای دیجیتال چرخی بزنیم.