بازاریابی سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی است. هدف از بازاریابی سئو یا سئو مارکتینگ افزایش قابلیت‌های سایت در جهت افزایش ترافیک است. در نظر داشته باشید که بازاریابی سئو و بهینه سازی سایت موضوعی متفاوت از بازاریابی محتوایی است.

در ادامه این مطلب خاتون به بررسی موارد مرتبط با بازاریابی سئو و عناصر موثر بر آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این در انتها تفاوت میان سئو مارکتینگ و بازاریابی محتوا برایتان روشن خواهد شد.

شاخص‌های گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها

سئو سایت فرایندی است که به منظور افزایش ترافیک سایت و در راستای معیارهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو به ویژه گوگل پیاده‌سازی می‌شود.

شاخص‌های گوناگونی برای بهینه بودن سایت قابل بررسی است که در مقالات پیشین هم بسیار به آن‌ها پرداخته‌ایم. اما به‌طور کلی این شاخص‌ها را به سه دسته می‌توان تقسیم کرد: کیفیت محتوا، اعتبار یا قابل اعتماد بودن و میزان نفوذ. سئو مارکتینگ به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا در این سه شاخص رشد کنند.

درواقع شاخص‌های گوگل در راستای رضایت و حفظ مخاطبان است. باید گفت که در حقیقت رضایت کاربران از نتایج نمایش داده شده در گوگل، به نوعی نمایان‌گر اعتبار گوگل و عملکرد دقیق آن است. بنابراین الگوریتم‌های گوگل کاربر محور هستند و برای رفع نیاز و تامین رضایت کاربر طراحی شده‌اند. در ادامه سراغ بررسی سه شاخص گفته شده شامل کیفیت، قابل اعتماد بودن و نفوذ می‌رویم.

تاثیر کیفیت تولید محتوا در بازاریابی سئو

هنگامی‌که گوگل شروع به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌کند، مهم‌ترین عامل در این فرایند این است که کدام‌ سایت محتوای ارزشمندتری تولید می‌کند و کاربران راضی‌تری دارد. علاوه بر این منحصر به فرد بودن محتوا هم مورد دیگری است که در اولویت‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها قرار دارد.

تولید محتوای باکیفیت و جذاب به معنی انتشار مطالبی است که کاربر با استفاده از آن نیازش برآورده می‌شود و یا به دانش خود می‌افزاید. این محتوا باید منحصربه‌فرد و غیرکپی باشد و حاوی مطالبی ارزشمند باشد.

اما گوگل چگونه متوجه کیفیت محتوای سایت شما می‌شود؟

یکی از روش‌های گوگل برای تشخیص کیفیت محتوا، الگوی رفتار کاربر بر روی سایت شما است. آیا کاربر مدت زمانی نسبتا طولانی در صفحه مانده است؟ آیا تا پایان محتوا را دیده است؟ به عبارت دیگر آیا تا انتهای متن اسکرول کرده است؟ آیا بر روی لینک‌های داخلی کلیک کرده و وارد سایر صفحات سایت شده است؟
روش دیگر گوگل برای تشخیص کیفیت محتوا، میزان ارجاعات سایر سایت‌ها به محتوای شما است. آیا لینک محتوای شما در محتوای سایت‌های دیگر قرار گرفته است؟ آیا سایت‌های دیگر از محتوای شما به عنوان منبع استفاده می‌کنند؟ چقدر محتوای شما برای دیگران مرجع است؟

البته گوگل روش‌های متعددی برای تشخیص کیفیت محتوا دارد و به کمک الگوریتم‌های دقیق خود می‌تواند سایت‌ها را بر اساس کیفیت محتوا رتبه‌بندی کند.

اعتبار سایت

شاخص مهم دیگر در رابطه با رتبه‌بندی سایت‌های بهینه از سوی گوگل، میزان قابل اطمینان بودن سایت است. درصورتی‌که سایت به‌طور مداوم بازخورد منفی دریافت کند، به تدریج جایگاه خود را در میان نتایج گوگل از دست خواهد داد. از طریق راهکارهای بازاریابی سئو می‌توان به گوگل ثابت کرد که یک وب سایت تا چه اندازه برای کاربران معتبر و مورد اطمینان است.

یکی از راه‌های افزایش اعتبار سایت، استفاده از سایت‌های مرجع با ترافیک بالا است. انتشار رپورتاژ یا تبلیغات در این سایت‌ها، تاثیر مثبتی بر روی سایت شما خواهد داشت. اگر یک سایت معتبر، به شما بک لینک فالو دهد به معنای اعتبار بالای محتوای شما و مهر تائیدی از سوی یک سایت پربازدید و شناخته‌شده برای شما است.

بنابراین باید گفت که بازاریابی سئو و لینک سازی دو فعالیت همراستا هستند. به عبارت دیگر اصول بازاریابی سئو به شما نشان می‌دهد که چه پلتفرم‌هایی مناسب لینک سازی برای وب‌سایت شما هستند.

نفوذ یا آتوریتی سایت

نفوذ یا آتوریتی سایت

نفوذ یا آتوریتی سایت

گوگل به دنبال محبوب‌ترین سایت‌ها برای نمایش در نتایج جستجو است. بازاریابی سئو با استفاده از شبکه‌های اجتماعی این قابلیت را دارد تا سیگنال‌هایی از میزان محبوبیت شما به گوگل ارسال کند. در واقع سیگنال‌های شبکه های اجتماعی یکی از شاخص‌های میزان محبوبیت برند و وب‌سایت هستند.

سعی کنید در شبکه های اجتماعی خود فعال باشید و دنبال‌کننده‌های بیشتری را جذب کنید. از مشتریان خود بخواهید تا تجربیات خود را از ارائه خدمات یا محصولات شما با دیگران به اشتراک بگذارند و به سایت شما لینک دهند.

استفاده از کمپین‌ های تبلیغاتی و هشتگ‌ها نیز روش دیگری برای افزایش محبوبیت سایت و برند شما است. هر چقدر بیشتر برند شما بر سر زبان‌ها بیفتد و بیشتر در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی مطرح شود، گوگل نیز این محبوبیت را درک خواهد کرد و امتیاز بیشتری به شما خواهد داد.

بازاریابی محتوا و بازاریابی سئو

بازاریابی محتوا و بازاریابی سئو

تفاوت بازاریابی سئو و بازاریابی محتوا در چیست؟

با این که بازاریابی محتوا و بازاریابی سئو ارتباط نزدیک و مفهومی مشابه دارند اما تفاوت‌هایی هم دارند. در واقع بازاریابی سئو، موضوعی فراتر از بازاریابی محتوا است. واقعیت این است که در سئو سایت از بازاریابی محتوا و تولید محتوای باکیفیت و جذاب، برای اثبات محبوبیت سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

باید گفت بهینه‌سازی سایت، فرایندی جهت اثبات کاربردی بودن محتوای سایت و محبوبیت آن به گوگل است. به همین دلیل است که این فرایند هرگز به پایان نمی‌رسد و نیاز به فعالیت و بهبود مستمر دارد. فراموش نکنیم که گوگل به دنبال بهترین‌ها برای نمایش در اولین نتایج جستجوی خود است.

در پایان…

بازاریابی سئو دارای عوامل گوناگون است. این عوامل عبارتند از کیفیت محتوا، اعتبار سایت و نفوذ یا آتوریتی که جایگاه سایت در میان نتایج گوگل را مشخص می‌کنند. بنابراین تولید محتوای جذاب یکی از ابزارهای تعیین‌کننده و موثر بر موقعیت سایت، محبوبیت برای کاربر و اعتبار آن نزد گوگل است.
موتورهای جستجو و مشخصا گوگل، این قابلیت را دارند تا با استفاده از شاخص‌های گوناگونی که به‌طور مداوم در حال به روز رسانی هستند، سایت‌ها را به صورت مستمر رصد کرده و از میزان رضایت کاربر مطلع شوند. دیگر نیاز به یادآوری نیست که برای گوگل، رضایت کاربر مهم‌ترین فاکتور در رتبه‌بندی سایت‌ها است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خاتون تماس بگیرید.

خدمات شرکت تبلیغاتی در مشهد – آژانس دیجیتال مارکتینگ خاتون