طراحی سایت و راه‌اندازی آن به تنهایی کافی نیست و سئو داخلی و خارجی نیز از مهم‎‌ترین موضوعاتی است که باید همزمان با طراحی سایت به آن پرداخت. در بازاریابی اینترنتی، سئو داخلی گام اولیه در مسیر رشد است. برای قرار گرفتن سایت در نتایج موتورهای جستجو، سئو داخلی از مواردی تاثیرگذار است که رقابت میان سایت‌ها ایجاد می‌کند.

موتوهای جستجو و به ویژه گوگل با ایجاد الگوریتم‌های موثری که دائما در حال به‌روز رسانی هستند، سعی می‌کنند تا معیارهایی دقیق‌تر برای ارزیابی سایت‌ها ایجاد کنند. قوانین سئو سایت در جهت ایجاد اطمینان از مناسب بودن کیفیت عملکرد سایت‌ها و موثر بودن آن‌ها در تامین نیاز کاربران است. این روزها موتورهای جستجو قادر به تشخیص تقلب و روش‌های نادرست هستند و سایت‌های خاطی را جریمه می‌کنند. اما سئو داخلی چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟

مطلب مرتبط:

بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

سئو داخلی سایت on-page SEO

به طور کلی بهینه سازی سایت به منظور کسب رتبه‌ بهتر در موتورهای جستجو و دریافت ترافیک بیشتر با فرایند مستمری به نام سئو صورت می‌گیرد. اما سئو داخلی اقداماتی است که باید به لحاظ تکنیکی در درون سایت صورت بگیرد تا مطابق با استانداردها و معیارهای موتورهای جستجو به ویژه گوگل باشد. به این ترتیب گوگل اعتبار بیشتری به سایت می‌دهد و آن را در نتایج بالاتر نشان می‌دهد.

کارشناسان سئو و وب مسترها معمولا یک چک لیست سئو داخلی دارند که کلیه مراحل و اقدامات لازم در آن نوشته شده است. این چک لیست شامل کلیه اقداماتی می‌شود که برای یک سایت باید صورت گیرد تا مطابق استانداردها و معیارهای موتور جستجو باشد. طراحی اصولی سایت و رعایت قواعد بهینه سازی از مهم‌ترین عواملی است که موجب بالا آمدن سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو می‌شوند.

اما موضوع دیگر این است که الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجو در حال پیچیده‌تر شدن هستند و ادمین‌های سایت‌ها باید دائما دانش و اطلاعات خود را به‌روز کرده و با این تغییرات همگام شوند. اما ببینیم چه مواردی باید در سئو داخلی سایت رعایت شوند.

لینک داخلی

لینک داخلی

لینک‌های داخلی

یکی از موثرترین عوامل در سئوی داخلی سایت، لینک‌های داخلی و ایجاد ارتباط منطقی میان صفحات سایت است. نحوه ایجاد ارتباط میان صفحات مختلف و میزان موثر بودن و پاسخگویی به نیاز مخاطب، موضوعی است که نباید از نظر دور بماند. تعامل با مخاطب و اولویت دادن به رفع نیاز او موجب می‌شود تا زمان بیشتری بر روی  وب‌سایت شما بماند و این به معنای ایجاد تجربه کاربری خوب است. همین موضوع موجب افزایش بازدید و ترافیک سایت شما خواهد شد.

متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن

متاتگ ها در سئو داخلی

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها در سئو داخلی، ایجاد تگ ها هستند. تگ ها می‌توانند موجب افزایش ترافیک سایت شوند.

متا تگ ها اطلاعاتی را درباره صفحات سایت برای موتورهای جستجو فراهم می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که به نوعی صفحات سایت را به موتورهای جستجو معرفی می‌کنند. متا تگ هایی که توسط ادمین‌ها انتخاب می‌شوند تاثیر بیشتری از متا تگ هایی که توسط CMS ها به صورت اتوماتیک نوشته می‌شوند، دارند. دلیلش هم این است که انسان‌ها درک نزدیک‌تر و تشخیص بهتری از همنوعان خود دارند و یک ربات هرگز نمی‌توانند چنین درکی داشته باشد. علاوه بر این خلاقیت انسان در نوشتن متن‌ها تاثیر بیشتری بر روی جذب بازدیدکننده و بهبود نرخ کلیک سایت دارد. اما تگ‌های گوناگونی در سایت وجود دارند که عبارتند از:

تگ عنوان یا Title Tag

مهم‌ترین  تگ ها از میان تگ‌های سایت، تگ عنوان صفحه است. عنوان صفحه، همان متنی است که کاربران در نتایج موتور جستجو مشاهده می‌کنند. تگ عنوان یا تایتل نمایانگر موضوع صفحه است.

برخی افزونه‌ها مانند پلاگین Yoast وردپرس به شما این امکان را می‌دهند تا عنوانی صحیح و بهینه برای مطلب خود ایجاد کنید. دقت کنید که این افزونه تنها به منظور یادآوری برخی نکات در رابطه با بهینه سازی داخلی سایت هستند اما در نهایت شما به عنوان وبمستر باید در این رابطه تصمیم بگیرید. برای داشتن عنوان دلخواه بهتر است از تگ های کوتاه و توصیف‌کننده استفاده کنید.

از عناوین هوشمندانه و جذاب برای صفحات سایت استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان را فراموش نکنید. اما درحالی‌که باید از کلمات کلیدی اصلی در عنوان استفاده کنید در نظر داشته باشید که گوگل در حال اولویت دادن به ارتباطات و معناگرایی در نتایج جستجوهایش است. کلیک بر روی نتایج و انتخاب هر مورد توسط کاربران، بر اساس عنوان ها و توضیحات صورت می‌گیرد و این یکی از معیارهای انتخاب است. بنابراین در نحوه نوشتن عنوان مطالب سایت دقت داشته باشید.

متا تگ ها

متا تگ ها

تگ توضیحات یا Meta Description

متا دیسکریپشن یا متا توضیحات، در واقع خلاصه یک صفحه است که کاربران در نتایج جستجوی خود مشاهده می‌کنند. با این که متا توضیحات مورد از موارد تعیین‌کننده رتبه و امتیاز سایت و سئو داخلی آن نیست اما موتورهای جستجو تگ متا دیسکریپشن را برای نمایش به کاربر و توضیح درباره صفحه ایندکس می‌کنند.

با این که این متا تگ مستقیما تاثیری در سئوی سایت ندارد اما از مهم‌ترین اهداف سئو دستیابی به اهداف تعیین شده در سایت است. این هدف ممکن است افزایش فروش و یا افزایش بازدید باشد. یک متا دیسکریپشن خوب، می‌تواند مزیت رقابتی سایت شما در میان انبوه نتایج دیده شده در موتورهای جستجو باشد و موجب افزایش نرخ کلیک شود. اما نکته مهم این است که حتما از توضیحات واقعی و مرتبط با صفحه استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که گوگل توضیحات غیرمرتبط را حذف کرده و خودش مطالب دیگری را جایگزین کند.

اما یک ابزار خوب و موثر برای پیدا کردن توضیحات تکراری، سرچ کنسول گوگل است که متا دیسکریپشن‌های تکراری  در آدرس‌های مختلف سایت را به شما نشان خواهد داد تا آن‌ها را اصلاح کنید.

در مجموع پیشنهاد می‌شود توضیحات را به این صورت بنویسید: نام برند و خلاصه‌ای از مطلب با یک یا دو کلمه کلیدی. این اولین ارتباط شما با کاربران و مخاطبان برند شما خواهند بود. سعی کنید کاربردی و خلاصه اما کامل باشد. به کاربران خود بگویید با کلیک بر روی لینک چه مطلبی را خواهند دید.

چک لیست سئو

چک لیست سئو

تگ هدینگ یا Heading Tags

یک صفحه از چندین تگ heading تشکیل شده که این تگ ها عبارتند از h1 تا  h6. اما مهم‌ترین تگ h1 است که حتما باید تنها 1 مورد از آن در صفحه باشد. از بقیه تگ های h به هر تعداد که لازم باشد می‌توانید در صفحه استفاده کنید. این تگ ها به نام زیرعنوان یا subheading شناخته می‌شوند. البته نباید در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کرد. استفاده از تگ های h باید به صورت اصولی صورت بگیرد و کاملا طبیعی و نرمال به نظر برسند. نکته مهم دیگر این است که سعی کنید از همه یا بیشتر تگ های h1 تا h6 استفاده کنید. دقت کنید که در اغلب h ها از کلمات کلیدی هم استفاده کنید.

استفاده از هدینگ ها بر روی سئو داخلی سایت و همچنین کاربرپسند شدن سایت تاثیری جدی می‌گذارد. همچنین پلاگین یواست Yoast Seo وردپرس هم در بهینه سازی صفحات در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

ادامه این مطلب را در لینک زیر دنبال کنید:

همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)

ادامه دارد…