تولید محتوای جذاب یکی از مهمترین بخشهای دیجیتال مارکتینگ است که در جلب نظر مخاطب بسیار تاثیرگذار است. داستان سرایی جذاب و توان همراه کردن مخاطب با محتوا، مهارتی است که موجب میشود مخاطبان در صفحه یا سایت شما بمانند و در آینده هم شما را دنبال کنند.
اما چه محتوایی تولید کنیم تا برای مخاطب جذاب باشد و چگونه باید محتوای جذاب تولید کرد؟ در این مقاله به روشهای تولید محتوای دیجیتال جذاب میپردازیم. پس همراه خاتون باشید…
آنچه در این مطلب میخوانید:
- پیش نیازهای تولید محتوای جذاب و کاربرپسند را میدانید؟
- انواع محتوا کدامند؟ چه نوع محتوایی تولید کنیم؟
- از چه مطالبی میتوان در محتوا استفاده کرد؟
- نکات مهم تولید محتوای جذاب و اصولی
پیش نیازهای تولید محتوای دیجتال کاربرپسند را میدانید؟
برای تولید محتوای جذاب راههای بسیاری وجود دارد. اما ابتدا لازم است قدری عمیق شوید و روی این موضوع تمرکز کنید.
-
خودتان را جای کاربر قرار دهید
برای تولید محتوایی مفید و کاربرپسند، ابتدا لازم است بدانید که مخاطب از شما چه میخواهد و به دنبال چیست؟ بینندگان یا خوانندگان محتوای شما، به چه چیزهایی علاقهمند هستند یا به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چقدر مخاطب خود را میشناسید و از علایق، نیازها و روحیاتشان آگاه هستید؟ دانستن این موارد به شما کمک میکند تا محتوای مناسبتر و خوشایندتری برای کاربرتان تهیه کنید. سعی کنید گاهی هم خودتان را جای مخاطب قرار دهید و ببینید که او چه سوالاتی دارد و چگونه میتوانید نیاز او را برطرف کنید.

تحلیل رقبا
-
از رقبا غافل نشوید
این واقعیت را در نظر داشته باشید که که رقبای کسب و کار شما هم در حال تولید محتوا و تجزیه و تحلیل مخاطبان و کاربران هستند. پس رقبا را دست کم نگیرید و خود را برای رقابتی منصفانه و جدی آماده کنید. بنابراین یک راه موثر در جهت بهبود محتوای تولیدی میتواند بررسی محتوای رقبا باشد. خوب است نمونه کارهای رقبا را نیز ببینید و آنها را تحلیل کنید. احتمال دارد که با یک بررسی کوتاه ایدهها و آموختههای بسیاری از نحوه کار آنها به دست آورید.

مطالعه و تولید محتوا
-
مطالعه کنید
این روزها منابع و مطالب آموزشی بسیاری در رابطه با روشهای تولید محتوا وجود دارد. با مطالعه آنها ایدههای بیشتری به ذهن شما خطور خواهد کرد و ضمنا میتوانید از تجربهها و دانش دیگران هم استفاده کنید. از سوی دیگر مطالعه شما نباید تنها محدود به موضوعاتی برای تولید محتوای دیجیتال شود. مطالعه آزاد داشته باشید تا فکرتان بازتر شود و موضوعات و دغدغههای جدیدی در ذهن شما شکل بگیرند. علاوه بر این، مطالعه آزاد موجب گسترش دایره لغات و تقویت سواد ادبی شما خواهد شد.
-
به روز باشید
برای این که از موضوعات جدید و ترندها آگاه شوید، باید از اتفاقات روز و آنچه که مکالمات مردم را به خود معطوف کرده است، آگاه باشید. چقدر از موضوعات روز با خبر هستید؟ چقدر از جستجوهای مردم در اینترنت میدانید؟ این روزها مردم بیشتر درباره چه چیزهایی گفتگو میکنند؟ اطلاع از چنین مواردی به شما کمک خواهد کرد تا متناسب با محتوای وبسایت یا صفحه خود، مطالب پربازدیدتر تولید کنید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.
مطالب مرتبط:
- همه چیز درباره دیجیتال برندینگ
- انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن
- مفاهیم سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
انواع محتوا کدامند؟ چه نوع محتوایی تولید کنیم؟
با این که در گذشته، اغلب محتواها متنی بودند، اما این روزها محتواها متنوعتر شدهاند. تصویر، ویدئو، اینفوگرافی و پادکست هم از انواع دیگر محتوا هستند که این روزها به طرفداران آنها افزوده شده است. با شدت گرفتن زندگی شهری، کمبود زمان و افزایش مشغلههای مردم، مطالعه کتابهای مکتوب کاهش پیدا کرده و مردم تمایل بیشتری به گوش دادن پادکست و یا دیدن ویدئوهای کوتاه دارند.
با همه اینها، هنوز هم محتوای متنی مخاطبان زیادی دارد و هنوز هم یکی از مهمترین انواع محتوا است. البته تولید محتوای دیجیتال کاربرپسند کار آسانی نیست. با توجه به وجود فراوان محتوای متنی در اینترنت، برای جذب مخاطب محتوای متنی، باید مطالبی جذاب و منحصربهفرد تولید کنید. برای تولید چنین محتوایی لازم است از مواردی که در بالا گفته شد استفاده کنید و آنها را جدید بگیرید.
از چه مطالبی میتوان در محتوا استفاده کرد؟

داستان گویی در محتوا
-
داستانگویی
داستانها این قابلیت را دارند تا در صورت جذاب بودن، مخاطب را پای محتوای شما میخکوب کنند. از داستان گویی استفاده کنید و جزئیات را با دقت و ظرافت بیان کنید. شما میتوانید با داستانگوی مخاطبان را علاقهمند و کنجکاو به ادامه مطلب کنید.
-
تصاویر
استفاده از تصاویر مرتبط، منحصربهفرد یا یونیک و با کیفیت نقش پر رنگی در جذب مخاطب دارد. از خواستههای مخاطبان خود آگاه باشید و تصاویری جذاب برای محتوای خود در نظر بگیرید.

تولید محتوای اینفوگرافی
-
اینفوگرافی
مطالعه مطالب مختلف همراه با گرافیک جهت ارائه توضیحات بیشتر، موجب میشود تا کاربر درک بهتری از آن موضوع پیدا کند. اینفوگرافیها از راحتترین و جذابترین انواع محتوا برای کاربر هستند.
-
آمار و اطلاعات دقیق
میزان صحت و دقت مطالب ارائه شده در محتوای شما، موجب جلب اعتماد مخاطبان میشود. هیچ چیز مهمتر از اعتماد کاربران به محتوای شما نیست. این اعتماد به ویژه زمانی اهمیت پیدا میکند که مطالب شما حاوی اطلاعات دقیق، دادهها و آماری با ارزش باشند. اعتماد کاربران به محتوای شما موجب میشود که به شما استناد کنند و مطالب شما را به اشتراک بگذارند. همچنین این جلب اعتماد و خوشنامی شما موجب میشود تا آنها در آینده نیز به مطالبتان مراجعه کنند. به این ترتیب شما به مرجعی قابل اطمینان برای مخاطبان تبدیل خواهید شد.

آمار و اطلاعات در محتوا
-
نقل قول
یکی از روشهای تولید محتوا، میتواند نقل قول و استناد به گفتههای افراد شناختهشده باشد. متناسب با نوع محتوای سایت خود، میتوانید به صاحبنظران یا چهرههای جذاب در آن حوزه مراجعه کرد و گفتههای آنان را منتشر کنید. علاوه بر این مصاحبه هم میتواند روشی مفید برای تولید محتوای دیجیتال باشد.
-
ویدئو و پادکست
صدا و تصویر این روزها به پر مخاطبترین انواع محتوا تبدیل شده است. شاید عدم تمرکز و نداشتن زمانی خالی از دغدغه موجب شده تا مردم از مطالعه فاصله بگیرند و بیشتر به سمت محتوای ویدئویی یا صوتی متمایل شوند. برای این مخاطبین که تعدادشان هم کم نیست، محتوایی جذاب تولید کنید.
مطلب مرتبط:
- محتوای جذاب با بهترین فونت فارسی دست نویس
- همه چیز درباره اهمیت و مزایای ویدئو مارکتینگ
- محتوای موشن گرافیک و تبلیغات جذاب
- ساخت کانال یوتوب
نکات مهم در تولید محتوای جذاب و اصولی
محتوا باید بر اساس اصول و قواعدی تولید شود تا تاثیر مطلوب را بهوجود آورد. سئوی محتوا از یک سو و کاربرپسند بودن آن از سوی دیگر، موجب پربازدید شدن سایت شما خواهند شد. اگر قصد دارید تاثیرگذار باشید و پیشرفتی مداوم در جذب مخاطب داشته باشید، این موارد را در نظر بگیرید:
-
داشتن موضوعی مشخص برای سایت یا صفحات شبکههای اجتماعی
به خاطر داشته باشید که محتوا و مخاطب شما باید مشخص باشد. نباید هر روز از هر دری سخنی گفت و از انواع مطالب غیر مرتبط استفاده کرد. پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید و مستقیما برای او محتوا تولید کنید. اگر مخاطب و محتوایی مشخص نداشته باشید، هرگز رشد نخواهید کرد. خاص باشید تا مخاطبان هدف سراغ شما بیایند.

کلمه کلیدی در تولید محتوا
-
تهیه لیست کلمات کلیدی
هر زمینهای که قصد تولید محتوا در آن را دارید، کلمات کلیدی مشخصی دارد که از روشهای گوناگون میتوان آنها را شناخت. آیا میدانید مردم درباره چه چیز حرف میزنند یا سوالشان چیست؟ این همان موضوع اصلی است که باید دربارهاش بنویسید و از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با آن استفاده کنید. برای تعیین کلمات کلیدی ابزارهای بسیاری وجود دارد که در آینده به شما معرفی خواهیم کرد.
-
نوشتن عنوان جذاب برای تولید محتوای دیجیتال
عنوان اولین شناختی است که مخاطب از محتوای ما به دست میآورد. در واقع عنوان جذاب یک قلاب است که میتواند مخاطب را به داخل محتوای ما بکشاند. در انتخاب عنوان محتوا دقت کنید. پرهیز از عبارات غیرواقعی، صادقانه بودن و جذاب بودن، از عوامل جذب مخاطب هدف است. تکراری و اغراقآمیز ننویسید.
-
بررسی عمیق موضوع و ارجاع به موضوعات مرتبط
به موضوعات کلی و سطحی نپردازید. یک موضوع جزئی را عمیق بررسی کنید و از جوانب آن غافل نشوید. علاوه بر این سعی کنید تا محتواهای مرتبط دیگری هم حول و حوش آن موضوع داشته باشید تا با ارجاع کاربر به آنها، امکان مطالعه و بررسی بیشتری را برای او فراهم کنید.
مطلب مرتبط:
- چگونه لینک سازی اصولی بر سئو داخلی سایت تاثیرگذار است؟
-
مخالفت کردن برای تولید محتوای جذاب
گاهی با مخالفت کردن و یا نگاه کردن به یک موضوع از یک بعد دیگر، میتوان مخاطبان بیشتری را جذب کرد. البته این نیاز به بررسی عمیق و دقیق یک موضوع دارد. درست هنگامیکه همه درباره یک موضوع خاص، نظراتی مشابه و دیدگاههایی همسو دارند، زمان آن است که شما با نگاهی متفاوت مخاطبان را به سمت خود جذب کنید. این میتواند میان شما و رقبا تمایز ایجاد کند و جایگاه متفاوتی برای شما بهوجود آورد.

محتوای آموزشی
-
تولید محتوای جذاب آموزشی
زمانبر بودن و هزینهبر بودن آموزشهای حضوری موجب شده تا اغلب مردم به سمت آموزشهای مجازی تمایل پیدا کنند. تولید محتوای آموزشی باکیفیت و جامع از بهترین روشهای جذب مخاطب است. در هر زمینهای که فعالیت دارید، کمی بگردید و محتوای آموزشی مفید برای مخاطبان خود تولید کنید.
-
بازنویسی محتواهای پیشین
از محتواها و مطالب قبلی خود غافل نشوید. آنها را بازنویسی و به روز کنید. موتورهای جستجو مانند گوگل به محتواهایی که بهروز میشوند هم امتیاز میدهد. اگر میخواهید مطالب شما بیشتر دیده شوند، محتواهای ارزشمند و پربازدید قبلی را هم بهروز کنید.

اهمیت متاتگ ها
-
اهمیت متاتگها
از متاتگها غافل نشوید. متاتگ عنوان یا توضیحات را جدی بگیرید و از آنها برای افزایش بازدید مطالب خود استفاده کنید. ارتباط منطقی میان متاتگها و محتوا را فراموش نکنید چون گوگل متوجه عدم انطباق آنها خواهد شد و این برای شما امتیاز منفی خواهد داشت. جذابیت، ارتباط و اصولی بودن متاتگها را در مطالب خود رعایت کنید.
مطالب مرتبط:
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت اول)
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)
در پایان باید یادآوری کرد که هرگز سعی در فریب دادن موتورهای جستجو یا مخاطب خود نداشته باشید. در نگارش متن خود ابتدا به کاربرپسند بودن آن و سپس به رعایت اصول سئو توجه کنید. هم کاربران و هم موتورهای جستجو متوجه صداقت و رعایت اصول اخلاقی و حرفهای در محتوای شما خواهند شد. پس محتوای مفید و قاعدهمند تولید کنید.