توسعه برند به معنی ساختن و تقویت برند سازمان از طریق ایجاد تنوع در محصولات یا خدمات است. در استراتژی توسعه برند هدف این است که تصویر برند اصلی را هنگامی که مشتری با محصول و خدمات جدید آشنا می‌شود، به ذهن او متبادر سازیم. به طور کلی توسعه برند، عرضه یک محصول جدید یا تغییریافته در بازاری بزرگ‌تر است.

توسعه برندتوسعه برند

انواع توسعه برند

استراتژی توسعه برند به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم قابل اجرا است:

شیوه مستقیم توسعه برند:

در این روش محصول و خدمات جدید را با همان نام اصلی و با همان نشانه‌ها به بازار عرضه می‌کنیم. این روش اغلب برای برندهای خوشنام و مشهور کاربرد دارد. نمونه شرکت‌هایی که از این شیوه استفاده کرده‌اند شامل اکثر برندهای تولیدکنندگان لوازم خانگی و الکترونیکی از جمله سونی، سامسونگ و ال جی است.

شیوه غیرمستقیم توسعه برند:

در این شیوه یک برند جدید خلق می‌شود و از طریق نشانه‌هایی به برند اصلی مربوط می‌گردد. برای مثال برند نستله که با برندهای دیگری مانند نسکافه و نسکوئیک، برند خود را توسعه داد.

همچنین با ایجاد نام مسعار هم می‌توان برند را توسعه داد. این روش طرفداران کم تری دارد چون در آن فرآیند انتقال معانی برای مشتری دشواراست و معمولا برندهایی از آن استفاده می‌کنند که محصولات و خدمات تخصصی‌تر ارائه می‌کنند. مثلا CAT برای کاترپیلار تولیدکننده ماشین های راهسازی از بهترین نمونه‌های استفاده از اسم مستعار است.

استراتژی توسعه برند

استراتژی توسعه برند

توسعه برند

نکات کلیدی توسعه برند :

۱-  ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم

برای داشتن برند شخصی نیاز دارید تا وب سایت خودتان را راه‌اندازی کنید. ایجاد شبکه‌های اجتماعی هم یک موضوع ضروری است که نباید از نظر دور داشته باشید. از بستر دیجیتال مارکتینگ می‌تانید برای معرفی و به اشتراک‌گذاشتن صدای برند خود استفاده کنید.

۲-  شناسایی نقاط قوت و مزیت رقابتی خود

درباره نقاط قوت خود در مقایسه با رقبا و سایر برندها، مطالعه کنید و دقیق‌تر به بررسی این موضوع بپردازید. هر برندی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.

۳-  تقویت ویژگی‌های منحصر به فرد

وقتی نقاط قوت و منحصربه‌فرد خود را شناسایی کردید، می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید. هرگز یادگیری را متوقف نکنید و سعی کنید در زمینه خود را متخصص شوید.

۴-  اشتراک‌گذاری دانش خود با دیگران

یادگیری به تنهایی کافی نیست. باید دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و آن را آموزش دهید. سایت و شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای این منظور هستند. به این ترتیب عموم مردم باور می‌کنند که شما به کارتان مسلط هستید و به شما اعتماد می‌کنند.

۵-  صاحب سبک بودن

سبک خود را داشته باشید و سعی کنید با همان شناخته شوید. لازم نیست از روش دیگران استفاده کنید و یا کاری را انجام دهید که دیگران انجام داده‌اند. خاص و منحصربه‌فرد بودن موجب جذابیت شما خواهد شد. سبک خود را پیدا کنید و پیشرو کنید. به این ترتیب دیگران از شما تقلید خواهند کرد.

۶-  تعیین ارزش‌ها و اولویت‌ها

اهداف شخصی و حرفه‌ای خود را مشخص کنید. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید. به این ترتیب زمان و انرژی خود را صرف موارد مهم‌تر و اهداف جدی‌تر خواهید کرد. بنابراین برنامه‌هایتان هم دقیق‌تر و بهینه‌تر خواهد بود. تعیین اهداف اصلی و اولویت‌ها، شما را در فرآیند تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد.

این مطالب هم شاید برایتان جذاب باشند:

همه چیز درباره دیجیتال برندینگ

انواع استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن

استراتژی های توسعه برند

استراتژی های توسعه برند

10 مرحله توسعه برند

۱- استراتژی کلی کسب و کار خود را در نظر بگیرید

شما چه نوع کسب‌وکاری می‌خواهید داشته باشید؟ در نظر داشته باشید که استراتژی کلی کسب‌وکار بر روی‌ استراتژی توسعه برند شما تاثیرگذار است. ابتدا باید بدانید مقصد شما کجاست تا بتوانید مسیر خود را تعیین کنید.

۲- مخاطب هدف را مشخص کنید

آیا می‌دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ اگر این افراد را دقیق و با جزئیات نمی‌شناسید، قطعا از هدف خود دور هستید. برای این‌که به اهداف سازمان نزدیک شوید ابتدا لازم است هدف‌گذاری روشن داشته باشید و مشتریان خود را به دقت شناسایی کنید. هر چقدر مخاطبان هدف شمل محدود‌تر و مشخص‌تر باشند، تمرکزتان بیشتر خواهد بود و در نتیجه سریع‌تر به هدف می‌رسید. تنوع مخاطبان هدف، تاثیر تلاش‌های بازاریابی را کم اثر می‌کند.

۳- درباره مخاطب هدف تحقیق کنید

آیا می‌دانید مشتریان هدف شما چه ویژگی‌هایی دارند؟ تحقیقات دقیق بر روی مخاطبان و شناسایی ترجیحات مشتریان، می‌تواند وجه تمایز شما با رقبایتان باشد. محصول یا خدمت شما برای مخاطبانتان طراحی می‌شود پس باید از روحیات و علایق آن‌ها اطلاع داشته باشید. شناخت اولویت‌های مصرف‌کنندگان این امکان را به شما می‌دهد تا برای تأمین خواسته آن‌ها آنها پیش‌دستی کنید و در بازار پیشرو باشید.

۴- توسعه موقعیت برند

خب حالا در این مرحله آمادگی این را دارید تا موقعیت برندتان را در میان کسب و کارها تثبیت کنید. به این مرحله در اصطلاح بازاریابی market positioning می‌گویند که به معنای تثبیت جایگاه و موقعیت برند در بازار است. پس باید در این شرایط از خود بپرسید تفاوت شما با رقبا در چیست و چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند؟ تثبیت موقعیت بیانیه‌ای دارد که چکیده‌ای از استراتژی موقعیت‌یابی سازمان است. این بیانیه باید مبتنی بر واقعیت باشد چراکه شما موظف به عملی کردن آن هستید. با این حال، بیانیه تثبیت موقعیت باید تا حدودی هم آرمانی باشد تا نیاز به تلاش داشته باشد.

۵- استراتژی پیام‌رسانی مشخص کنید

با تعیین استراتژی پیام‌رسانی در حقیقت مشخص می‌کنید پیام‌هایی که در خدمت تثبیت موقعیت برند شما هستند چگونه به دست مخاطبان هدف‌ برسند. حواستان به مشتریان بالقوه باشد. افرادی که شما را به اشتراک می‌گذارند می‌توانند شرکای بالقوه و داوطلبانه شما باشند. این افراد اغلب مخاطب هدف شما باشند.

ابزارهای توسعه برند

ابزارهای توسعه برند

۶- نام، لوگو و شعار خود را داشته باشید

ممکن است برای کسب و کار جدید خود به دنبال نام باشید. همچنین اگر قصد دارید با شرکت دیگری ادغام شوید یا اگر نام شما تاثیر منفی در تثبیت موقعیت برندتان دارد، ناگزیر به تغییر نام هستید. شاید هم به لوگو یا شعار جدیدی نیاز دارید. در نظر داشته باشید که نام، لوگو و شعار باید متناسب با برند باشند چراکه تداعی کننده برند شما خواهند بود.

۷- استراتژی بازاریابی محتوایی مشخص کنید

قاعدتا بازاریابی محتوایی در عصر اینترنت با بازاریابی سنتی متفاوت است. برای نمونه بازاریابی محتوایی با استفاده از محتوای آموزشی ارزشمند، مخاطبان بیشتری دارد و در نتیجه مشتریان بیشتری را به سوی ما جذب خواهد کرد. قدرت برند شما هم از اعتبار و هم از دیده شدن کسب و کارتان سرچشمه می‌گیرد. در واقع این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بدون داشتن اعتبار، یا بدون دیده شدن، اهداف شما محقق نخواهد شد. بنابراین استراتژی‌های تبلیغات سنتی، نیاز کسب و کارهای امروز را برآورده نمی‌کنند. اما مزیت بازاریابی محتوایی افزایش همزمان اعتبار و در معرض دید قرار گرفتن است.

۸- وب‌سایت فعال و قوی داشته باشید

مهم‌ترین ابزار برای توسعه برند در زمان حاضر، وب‌سایت است. این روزها مردم برای کسب اطلاعات درباره کسب و کار شما، پیش از هر کاری به سایت شما مراجعه می‌کنند. نحوه طراحی سایت و ارائه اطلاعات کامل و دقیق بسیار مهم است. سایت شما شکل دهنده اولین شناخت مخاطب از شما است. بنابراین پیامی که از طریق وب‌سایت خود به آن‌ها منتقل می‌کنید باید نشان دهنده کیفیت، سرعت و صداقت شما باشد و نیاز اولیه مخاطب را مرتفع کند. به نظر می‌رسد تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب و بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو حداقل کاری است که در کسب و کار آنلاین خود به آن نیاز دارید.

۹- مجموعه‌ای از ابزارهای بازاریابی داشته باشید

نکته بعدی در توسعه برند، تدارک ابزارهای بازاریابی متنوع است. این روزها با ورود به دنیای دیجیتال، داشتن ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای یک کسب و کار آنلاین ضروری است. استفاده از محتواهایی مانند ویدئو، مصاحبه و پادکست نقش موثری در جلب مخاطب دارند. از سوی دیگر انتشار و دیده شدن محتوا هم نیاز به بستری متناسب با جنس آن محتوا دارد. بنابراین اکنون ناگزیر به استفاده از ابزارهای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی هستیم.

۱۰- اجرا و اصلاح

و اما گام نهایی در توسعه برند که یکی از مهم‌ترین‌ مراحل آن است. واضح است که استراتژی توسعه برند باید با تمام قدرت اجرا شود. با این حال بسیار شاهد اجرایی نشدن استراتژی توسعه برند هستیم. اما پس از اجرا، نوبت به ارزیابی و بررسی میزان تحقق اهداف می‌رسد. در این مرحله باید پس از ارزیابی‌های لازم و شناخت نواقص، اصلاحات صورت گیرد. با بررسی فرایندها و میزان دستیابی به نتایج مطلوب، متوجه خواهیم شد که کجای استراتژی توسعه برند ما نیازه به تعدیل یا تغییر دارد.

می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان خاتون تماس بگیرید.

فرایند توسعه برند

فرایند توسعه برند