بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو(SEO) یکی از موثرترین روشهای جذب مشتری بالقوه و افزایش ترافیک سایت است. اما مسئله مهم روش صحیح استفاده از آن است. بر اساس آمار، هر روز 3.5 میلیارد جستجو در Google انجام میشود درحالی که فقط 0.78٪ از جستجوگران در گوگل بر روی نتایج صفحه دوم کلیک میکنند. جالب است بدانید CTR اولین نتیجه نمایش داده شده در گوگل در یک جستجوی ارگانیک به طور متوسط 31.7٪ است.
در این مقاله قصد داریم بر روی ترندهای افزایش ترافیک سایت متمرکز شویم و به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم. همراه خاتون باشید تا در ادامه به موضوعات مهمی بپردازیم.
این آمارها درباره ترافیک سایت بیانگر چیست؟
برای ایجاد ترافیک ارگانیک، باید در صفحه یک موتورهای جستجو قرار بگیرید و این همان جایی است که شما به SEO نیاز دارید. با این حال، سئو به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت است. در این مقاله خاتون قصد داریم 10 موضوع مهم سئو در 2021 را که برای موفقیت در فرایند سئو باید در نظر بگیرید، معرفی کنیم. این موارد شامل موضوعات زیر هستند:
- سرعت وب سایت
- Google BERT
- تحقیق کلمات کلیدی
- تولید محتوای سئو و منحصر به فرد
- جستجوی صوتی
- هوش مصنوعی
- بازاریابی ویدئویی
- اسنیپتها
- سئو اینفلوئنسر
- سئوی برند
در ادامه مقاله ضمن توضیح موارد بالا، نکات و پیشنهاداتی برای بهینه سازی سایت در رابطه با هر یک از آنها ارائه خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت اول)
- همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)
- مهم ترین ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت
- انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن
ترندهای سئو در 2021 برای افزایش ترافیک سایت
همانطور که گفته شد، برای رتبه بندی بالاتر یا حفظ رتبه فعلی، باید استراتژی سئو خود را مطابق با تغییرات و تکامل الگوریتمهای گوگل، به روز کنید. در این مطلب تجزیه و تحلیل مهمترین ترندهای سئو و گوگل برای اطلاع از ابزارهای مناسب آن معرفی شده و استراتژی هایی برای سال 2021 مطرح میشود.
بیشتر بخوانید:
- نکات مهم در حفظ سئو سایت | صبور و ثابت قدم باشید!
- بهترین ابزار تحلیل سایت | ابزارهای ایرانی و خارجی را بشناسید!
- 7 نکته هوشمندانه برای افزایش تعامل کاربر و کاهش نرخ پرش
اهمیت سرعت سایت
1- سرعت وب سایت
در ماه مه سال 2020، گوگل سه شاخص جدید سئو را به نام Core Web Vital برای ارزیابی تجربه کاربر مورد استفاده قرار داد: بارگذاری، تعامل و پایداری بصری. در واقع هر سه معیار مرتبط با یک موضوع هستند و آن سرعت صفحه است، سرعت بارگذاری صفحه، سرعت تعاملی بودن آن، میزان ثبات آن هنگام بارگذاری.
در واقعCore Web Vital از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل در ماه مه 2021 برای نمایش در صفحه اول خواهد بود. به عنوان مثال، اگر دو صفحه با محتوای یکسان و مرتبط وجود داشته باشند، معیارهای تجربه کاربر به ربات های موتور جستجو کمک میکنند تا برای بالاتر بودن یکی از آن دو صفحه تصمیمگیری کنند.
- بیشتر بخوانید: چک لیست سئو و بهینه سازی سایت برای 2021
2- الگوریتم گوگل برت (Google Bert) و یافتن مرتبط ترین نتایج
الگوریتم BERT گوگل از یادگیری ماشین (ML) و پردازش زبان طبیعی (NLP) برای درک بهتر جستجوها و آنچه کاربران واقعاً به دنبال آن هستند استفاده میکند. این برنامه به بیش از 70 زبان قادر به فعالیت است.
با به روزرسانی الگوریتم گوگل برت، ربات های موتور جستجوی گوگل بسیار هوشمند شدهاند و بنابراین اکنون گوگل میتواند هدف جستجوگر را تفسیر کند. به این معنا که وب سایتهایی که دارای عدم تطابق محتوا هستند، نمره منفی دریافت خواهند کرد. مهم نیست که محتوای چقدر طولانی یا باکیفیت باشد، اگر مطابق با هدف کاربر نباشد، الگوریتم گوگل برت شما را نادیده گرفته و محتوای دیگری را به او پیشنهاد میدهد که نیاز وی را برآورده کند. بنابراین برای افزایش ترافیک سایت خود، مراقب این الگوریتم باشید!
بیشتر بخوانید:
گوگل برت با درک سوالات جستجو و محتوای موجود، به فیلتر کردن مرتبط ترین و مفیدترین محتواها برای کاربران کمک میکند. اگر محتوای سایت شما آن نیاز کاربر را تامین نمیکند، این محتوا مطابق با BERT نیست و در دراز مدت در آن کلمه کلیدی جایگاه خوبی نخواهید داشت.
قصد جستجو دقیقاً همان چیزی است که کاربر هنگام نوشتن کلمه کلیدی در نوار جستجوی Google به دنبال آن میگردد. آیا کاربر به دنبال پاسخ به سوالی است؟ لیستی از گزینهها؟ یک آموزش؟ یا می خواهد پیش از خرید یک کالا، نقدها را بخوانند؟ اهداف زیادی وجود دارد که کاربران را به نوار جستجوی Google میکشاند. بنابراین لازم است تا مطمئن شوید آیا محتوای شما با هدف کلمه کلیدی مطابقت دارد یا نه.
کلمات کلیدی چند منظوره
انتخاب کلمات کلیدی چند منظوره
اما برخی از کلمات کلیدی هم میتوانند کلمات کلیدی چند منظوره باشند. برای نمونه “متخصص سئو” عبارتی است که ممکن است توسط شخص جستجوکننده برای استخدام یک متخصص سئو صورت گیرد یا برای آشنایی با مهارتهای او.
یک پیشنهاد دیگر برای انتخاب کلمه کلیدی این است که همیشه پیش از شروع کار بر روی محتوا، یک کلمه کلیدی را در Google جستجو کنید! این استراتژی به شما کمک میکند تا هدف یک کلمه کلیدی را درک کنید و از ارتباط کلمه کلیدی با محتوا و میزان موفقیت آن قبل از اختصاص وقت برای ایجاد محتوا، مطمئن شوید.
بیشتر بخوانید:
انتخاب کلمات کلیدی
3- در سال 2021، تحقیق در مورد کلید واژه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود
بخشی از ترافیک سایت به شدت وابسته به انتخاب کلمه کلیدی است. بیش از 50٪ جستجوها “جستجوهای کلیک صفر” هستند. این بدان معنا است که بیش از نیمی از جستجوهای Google (تقریباً 175 میلیارد جستجو در ماه) هیچ گونه کلیکی ندارند. نتایج غنی در SERP، منوها و اطلاعات تماس، نمایش سوالات مرتبط با پاسخهای آکاردئونی و موارد دیگر موجب میشود تا کاربران بدون نیاز به کلیک کردن بر روی نتایج، پاسخ خود را دریافت کنند.
اما این به شرطی است که وب سایت، تبلیغات، نمایه کسب و کار و محتوای وبلاگ شما متناسب با هدف جستجوگر و حاوی کلمات کلیدی مربوطه باشد. با توجه به پیشرفتهای انجام شده در SERP و رقابت بسیار زیاد، سرمایهگذاری بر روی کلمات کلیدی در جهت ایجاد و افزایش ترافیک و فروش ضرورت دارد.
بیشتر بخوانید:
اما چگونه؟
کلمات کلیدی طولانی و هدفمند را برای کسب و کار خود پیدا کنید. برای پیدا کردن آن کلمات کلیدی به خلاقیت و مهارت نیاز دارید. سرچ کنسول گوگل را دست کم نگیرید. در واقع معدن طلای شما آنجا است که میتوانید به راحتی کلمات کلیدی منحصر به فرد برای کسب و کار خود را بیابید.
4- اهمیت محتوای اصلی برای گوگل
از آنجا که محتوای عالی در سئو و رتبه بندی سایتها نقش اساسی دارند، محتوای معتبر برای کسب و کارها به اندازه برند دارای اهمیت است. به زبان ساده، محتوای مرتبط و منحصر به فرد که قبلاً در جای دیگری منتشر نشده باشد، تاثیر بالایی بر رتبهبندی از سوی گوگل دارد.
مطالب خوب و تولید محتوای منحصر به فرد میتواند شامل مطالعات موردی، تجربیات، نظر مشتریان، ویژگیهای شرکت و موارد دیگر است. به این ترتیب نه تنها محتوای معتبر و منحصر به فرد تولید میکنید، بلکه گوگل نیز شما را به کاربران خود معرفی میکند.
بیشتر بخوانید:
ترافیک سایت و جستجوی صوتی
5- امکان جستجوی صوتی
بر اساس آمار گوگل، 27 درصد از کل جمعیت جهان از جستجوی صوتی در تلفنهای همراه خود استفاده میکنند. علاوه بر این، ComScore گزارش داده است که بیش از نیمی از کاربران تلفنهای هوشمند در سال 2020 با فناوری جستجوی صوتی درگیر هستند.
کاربران وقتی از جستجوی صوتی استفاده می کنند به دنبال پاسخ خاصی برای سوالات خود هستند. چنین کاربرانی در مرحله بررسی در “قیف بازاریابی” هستند و احتمال تبدیل آنها به مشتری در مقایسه با دیگر کاربران بیشتر است. با توجه به این که به تدریج بهینه سازی جستجوی صوتی در حال افزایش است، انتظار می رود روند رو به رشد در سال 2021 نیز ادامه پیدا کند. بنابراین این موضوع برای سئو میتواند یک ضرورت باشد.
تاثیر هوش مصنوعی بر استراتژی سئو و ترافیک سایت
6. هوش مصنوعی
دقیقاً مانند اکثر صنایع، هوش مصنوعی صنعت سئو و بازاریابی را نیز دچار تحول میکند. دلیل این تأثیر، ایجاد امکان شخصی سازی توسط هوش مصنوعی یا AI است. و این یک واقعیت است: گوگل با استفاده از هوش مصنوعی نتایج جستجو را به جستجوگران ارائه میدهد.
اما چگونه هوش مصنوعی میتواند به استراتژی های سئو شما کمک کند؟
سالها طول میکشد تا الگوریتم های موتور جستجو برای رتبه بندی صفحات وب استفاده شوند. سپس ایجاد استراتژی بر این اساس زمان زیادی به طول میانجامد. در حالی که متخصصان سئو میتوانند به چنین استراتژیهایی کمک کنند، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین میتواند تغییردهنده بازی باشد. از نظر رمزگشایی الگوریتم ها و ایجاد استراتژی های مطلوب، هوش مصنوعی بسیار کارآمدتر و قدرتمندتر خواهد بود.
چندین شرکت مانند HubSpot ، Frase و MarketMuse وجود دارند که راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه میدهند و می توانند به شرکتها در زمینه جستجوگرها کمک کند. در سالهای آینده، چنین ابزارهایی میتوانند به یک ترند اصلی در صنعت تبدیل شوند.
سئو و ویدئو مارکتینگ
7- بازاریابی ویدیویی
یوتیوب پس از گوگل با بیش از 1 میلیارد کاربر دومین موتور جستجوی محبوب است. بنابراین حتی اگر اهل فیلم نیستید، زمان شروع کار فرا رسیده است. اما چگونه میتوان آن محتوای ویدئویی را برای موتورهای جستجو بهینه کرد؟
بیشتر بخوانید:
بهینه سازی ویدئو برای یوتیوب
با بهینه سازی نام و توضیحات کانال ویدیویی خود شروع کنید. اگرچه توصیف نباید بیش از حد با کلمات کلیدی پر شود، اما ارائه یک توصیف کاربر پسند بسیار اهمیت دارد. با همه اینها، کلمات کلیدی نیز دارای اهمیت هستند.
برای مثال، اگر فیلمهای خود را برای YouTube بهینه میکنید، میتوانید از ویژگی تکمیل خودکار YouTube استفاده کنید. ابتدا شروع به تایپ موضوع ویدیوی خود کنید، سپس برخی از پیشنهادات در قسمت جستجو ظاهر می شوند. پیشنهادات، کلمات کلیدی مرتبط هستند که می توانید برای بهینه سازی ویدیو و دستیابی به مخاطبان مناسب استفاده کنید.
اسنیپت و اسکیما
8- اسنیپتها
اسنیپتها در جایگاه صفر و در بالای جعبه مستطیل شکل در بالای SERP ظاهر می شوند. این بخشها فقط برای جستجوگران مفید نیستند بلکه برای وب سایت ها نیز مفید هستند. با این وجود، نمیتوانید محتوایی را که در اسنیپت نمایش داده شده است را برای هر جستجوی مشخص انتخاب کنید. ربات های الگوریتم گوگل هستند که این کار را انجام میدهند.
در این زمینه بازاریابان و متخصصان سئو از چند استراتژی استفاده می کنند که ممکن است مفید باشد. برای مثال، برای رسیدن به نتایج بالاتر، باید به یک سوال خاص پاسخ دهید و معمولا ارائه پاسخها به صورت بولتدار انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
اینفلوئنسر مارکتینگ
9- سئو اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها افرادی هستند که میلیونها دنبال کننده دارند و اگر بتوانید از طریق آنها کسب و کار خود را به نمایش بگذارید، به احتمال زیاد دنبال کنندههای آنها مشتری شما نیز خواهند شد.
اینفلوئنسرها طی سالها اعتماد مخاطبان بالقوه شما را جلب میکنند و اگر آنها در حمایت از نام تجاری شما ظاهر شوند، نتایج خوبی عاید شما خواهد شد. به همین دلیل 89٪ از بازاریابان معتقدند که ROI ناشی از بازاریابی اینفلوئنسرها در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی کارامدتر و بهتر است.
با این حال، باید هنگام انتخاب اینفلوئنسرها کاملاً مطمئن باشید. هر اینفلوئنسری نمیتواند به برند شما کمک کند. باید افرادی را انتخاب کنید که مخاطب مناسب داشته باشند، مخاطبینی که قصد دارید آنها را هدف قرار دهید.
اما تأثیر بازاریابی اینفلوئنسر بر SEO و ترافیک سایت چیست؟
همانطور که میدانید بک لینکها فاکتور مهم در رتبه بندی است. اما همه انواع بک لینک نمی توانند کارساز باشند. شما به بک لینک با کیفیت بالا احتیاج دارید و این همان نقطهای است که اینفلوئنسرها میتوانند به شما کمک کنند. با کمک آنها، احتمال دریافت بک لینک طبیعی با کیفیت بالا برای وب سایت شما افزایش پیدا میکند.
قابلیت مشاهده و تعامل با برند
اینفلوئنسرها میدانند مخاطبانشان چه چیزی را دوست دارند یا چه چیزی را دوست ندارند. بنابراین وقتی آنها محتوا را در کنار نام تجاری شما ایجاد میکنند، مخاطبان با آن ارتباط برقرار میکنند و چنین مطلبی بسیار ارزشمند و مفید است.
موتورهای جستجو توجه بسیاری به محتوای ویروسی دارند. هنگامی که اینفلوئنسر پستی را به اشتراک میگذارد که دارای تمام ویژگیهای جذاب برای به اشتراکگذاری است، موتورهای جستجو را تحریک می کند تا صفحه وب مذکور را در SERP بالاتر از سایر نتایج قرار دهند.
- بیشتر بخوانید: کوتاه و خلاصه درباره هسته حیاتی وب یا Core Web Vital
ترافیک شبکه های اجتماعی
نباید فراموش کرد که محتوای ویروسی همیشه قابلیت بالایی برای ایجاد درگیری و مراجعه به شبکه های اجتماعی دارد.
سئو برند
10- سئوی برند و تاثیر آن بر ترافیک سایت
Google هنگام رتبه بندی، اهمیت بالایی را برای کیفیت محتوا قائل میشود. اما آیا “کیفیت محتوا” به تنهایی پاسخگو است؟ در این زمینه یک اصل به نام EAT وجود دارد: تخصص (expertise)، اعتبار (authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (trustworthiness).
برندها آینده سئو هستند. سئو در حال تغییر به سمت نام تجاری و اعتبار است. هرچه برند شما از محبوبیت و اعتبار بیشتری برخوردار باشد، از جایگاهی بالاتر در میان نتایج جستجوی Google برخوردار خواهد بود. این موضوع را در ماههای آینده در سال 2021 متوجه خواهید شد.
بیشتر بخوانید:
به همین دلیل است که باید تلاش کنید اعتبار برند خود را تثبیت کنید و در تدوین استراتژی سئو 2021 خود آن را در اولویت بالاتری قرار دهید. همچنین لازم است تا آگاهی از نام تجاری خود را افزایش دهید. ایجاد پرسش و پاسخ در رابطه با نام تجاری یک عامل موثر در این راستا است.
بنابراین بر روی بهبود EAT برند خود تمرکز کنید. در واقع EAT یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست اما Google از برخی الگوریتمها استفاده میکند تا EAT را برای سایت ها شناسایی و تجزیه و تحلیل کند.
معرفی کسب و کار خود در رسانههای خبری، مشخصات کامل شامل صلاحیتها و تقدیرنامهها، آدرس، اطلاعات مربوط به بنیانگذاران، جوایز، اطلاعات تماس و غیره به شما کمک میکنند تا EAT وب سایت خود را ارتقاء دهید.
در مجموع، موارد گفته شده خلاصهای بود از مهمترین فاکتورهای موثر در استراتژی سئو در 2021 که باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید. این ترندها را برای فعالیتهای مرتبط با افزایش ترافیک سایت خود در نظر داشته باشید.
منبع: wordstream