آیا نرخ پرش بالا یا همان باونس ریت، برای سایت مضر است؟ پاسخ این است: بستگی دارد، اما بله گاهی اوقات هم می‌تواند بد باشد. آیا نرخ پرش بالا برای سئو مضراست؟ این‌جا است که قضیه کمی پیچیده‌تر می‌شود. در این مقاله هفت نکته ساده در زمینه SEO مطرح می‌شود تا بتوانید با کاهش نرخ پرش یا bounce rate زمینه افزایش تعامل کاربر و البته رضایت او را فراهم کنید.

نرخ پرش یک اصطلاح تحلیلی است که به معنای بازدید تنها از یک صفحه یا عدم تعامل است. وقتی کاربر از گوگل یا سایت دیگری وارد سایت ما می‌شود اگر از یک صفحه بازدید کند و بدون هیچ تعاملی با سایت آن را ترک کند، این مطلب غیرکاربردی و گزاف محسوب می‌شود. به این ترتیب نرخ پرش بالا می‌رود.

برگردیم به این سوال که آیا نرخ پرش بد است؟ این یک سوال متداول است و پاسخ این است که “بله” می‌تواند بد باشد. برای مثال اگر همه به صفحه اصلی شما می‌آیند و قصد دارید آن‌ها را به صفحه فروش یا صفحه پرداخت هدایت کنید، قطعا نرخ پرش بالا برای شما مطلوب نیست. اما آیا نرخ پرش برای سئو بد است؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است.

مطلب مرتبط:

اکنون گوگل دیگر برای رتبه بندی سایت‌ها فاکتور نرخ پرش را در نظر نمی‌گیرد. با این حال شواهد زیادی وجود دارد که گوگل از نوعی سیگنال تعامل برای SEO استفاده می‌کند که ما به آن دسترسی نداریم. بنابراین می‌توان نرخ پرش را به عنوان یک سیگنال برای اندازه گیری تعامل و رضایت کاربر در نظر گرفت و این همان چیزی است که ما سعی در اندازه گیری آن داریم، یعنی اندازه گیری میزان رضایت و درگیر بودن مخاطب با یک صفحه. باید گفت که در برخی موارد شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نرخ پرش در برخی شرایط به سئو سایت شما کمک می کند.

چند نکته برای کاهش نرخ پرش

اما پیش از این‌که به این نکات بپردازیم، لازم است یک بار دیگر یادآوری شود که نرخ پرش فقط یک عدد است. در واقع هدف شما باید افزایش مشارکت و رضایت کاربران باشد و کاهش نرخ پرش هدف نیست. اگر به کاربران همان چیزی را که جستجو می‌کنند و آن نیاز دارند را ارائه کنید، قطعا به این هدف دست پیدا خواهید کرد.

این مطالب را هم بخوانید:

کاهش نرخ پرش یا باونس ریت

کاهش نرخ پرش یا باونس ریت

1. سرعت صفحه

پس حالا که به دنبال رضایت بیشتر کاربران هستیم باید ابتدا سراغ موارد بسیار اساسی در سئو برویم. یکی از مهم‌ترین موارد موثر در سئو سایت سرعت صفحه است. بهبود سرعت صفحه احتمالاً اولین اقدام برای تضمین کاهش نرخ پرش است. سایت خود را سریع‌تر کنید، تا باونس ریت کاهش پیدا کند. چرا؟ پاسخ ساده است، چون افراد بیشتری می‌توانند به سادگی به مطالب شما دسترسی پیدا کنند. آن‌ها زمان درازی منتظر بارگذاری صفحه نمی‌مانند. برخی در حال انجام کاری هستند و یا فرصت زیادی برای منتظر ماندن ندارند.

دیدن سریع صفحه مورد نظر، تجربه خوشایندی از سایت شما در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. همچین سرعت یک عامل موثر در رتبه بندی نتایج گوگل است. اما اگر تعامل و سرعت خود را بهبود ببخشید، تاثیرات گسترده تری را بر روی سئو سایت خود شاهد خواهید بود.

2. ارائه پاسخ گسترده و کامل به مخاطب

منظور از این مورد چیست؟ آیا این که کاربر در وهله اول به سایت شما آمده، کافی است؟ برای مثال، شخصی “کفش های نایک” را جستجو می‌کند. شاید مطلوب‌ترین نتیجه برای ما قرار گرفتن در میان نتایج گوگل با عبارت “کفش های نایک” باشد اما در واقع نمی‌دانیم هدف شخصی که جستجو کرده چیست. آیا او قصد دارد کفش نایک خریداری کند؟ آیا قصد دارد تا یک بررسی از ویژگی‌های کفش های مختلف نایک را بخواند؟ آیا در جستجوی تصاویر کفش های نایک است؟ شاید حتی در موضوعات دیگر، کاربر در جستجوی مطالب متنوع‌تری باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید کاربر را در صفحه نگه دارید و نرخ تعامل را افزایش دهید، باید انگیزه‌های گوناگون مخاطب را برای جستجو در نظر بگیرید. هرچقدر بتوانید بیشتر نیاز کاربر را تامین کنید یا او را به صفحات دیگری ارجاع دهید، نرخ پرش کاهش پیدا می‌کند.

تحلیل دقیق رقبا

اما چگونه باید رقبا را تحلیل کنیم؟ ابتدا برترین نتایج گوگل را برای هر عبارت کلیدی پیدا کنید. رقبای اصلی شما احتمالا همان نتایج صفحه اول گوگل هستند. با دقت مطالب را بررسی کنید و سعی کنید با استفاده از آن‌ها نیاز مخاطب را پیدا کنید.

مطلب مرتبط:

6 مورد از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا در فضای دیجیتال

پاسخ به سوالات

یکی دیگر از اقدامات مهم این است که به پرسش‌های کاربران، پاسخ‌هایی جامع و کامل دهید. صرفا داشتن محتوای طولانی عامل بهبود رتبه بندی نیست. اما هرچه کامل‌تر به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید، نتایج بهتری می‌گیرید. بنابراین با دادن پاسخ‌هایی کامل و البته ساده، می‌توانید رضایت بیشتر کاربران را جلب کنید.

پیوند به مطالب مرتبط

این مورد یک ترفند کاربردی برای نگه داشتن کاربر است. پیوند به مطالب مرتبط می‌تواند هم پاسخ دقیق‌تر و کامل‌تری برای مخاطب فراهم کند و هم نرخ پرش را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

ممکن است یک مطلب به تنهایی پاسخگوی نیاز مخاطب نباشد. بنابراین با ارائه مطالب مرتبط، می‌توان نیاز او را تامین کرد. برای مثال در سایتی مانند MOZ تعداد بسیاری مطلب در رابطه با سئو سایت وجود دارد که هر کدام به یکی از موضوعات مرتبط با سئو پرداخته‌اند. با استفاده از لینک‌های مرتبط، رضایت کاربر هم بیشتر جلب می‌شود.

3. دعوت برای عمل یا CTA های هوشمند

در واقع با دعوت به عمل یا Call to Action های هوشمندانه می‌توان کاربر را تشویق به تعامل کرد. قاعدتا یکی از موضوعات مهم برای شما تشویق کاربر به کلیک بر روی CTA و افزایش نرخ مشارکت است.

یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای بهبود CTA، قرار دادن کلمه کلیدی در خود CTA است. بنابراین به Google Search Console خود سری بزنید و صفحات یا کلمات کلیدی برتر را پیدا کنید و آن‌ها را در CTA خود وارد کنید. بنابراین قرار دادن کلمات کلیدی در CTA یک روش هوشمندانه و ساده در جهت بهبود تعامل و کاهش نرخ پرش است.

4- استفاده از سبک نوشتن هرم وارونه

در واقع با ورود کاربر به سایت ما، قصدمان این است که اون را در محتوایی که ایجاد کرده‌ایم قلاب کنیم! سبک نوشتن هرم معکوس، روشی است که در روزنامه نگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به این ترتیب است که ابتدا با یک پاسخ سریع شروع می‌کنید و سپس به سراغ جزئیات و تفصیل آن می‌شوید. این ترفند هم در تولید محتوای جذاب کاربرد دارد و هم در افزایش نرخ تعامل و کاهش نرخ پرش موثر است.

5. جستجوی سایت را ساده کنید

جستجوی سایت را ساده و واضح کنید. دلیل اهمیت این موضوع نیز روشن است. اگر می‌توانید جستجوی آسان تری در مقایسه با Google به کاربر خود ارائه دهید، دیگر نیازی نیست که او دوباره به صفحه جستجوی گوگل بازگردد. به جای بازگشت به گوگل، کاربر تصمیم می‌گیرد تا در سایت شما جستجو کند و این درگیری کاربر با محتوای شما را افزایش می‌دهد. بنابراین فضای واضح و ساده‌ای برای جستجوی سایت خود در نظر بگیرید. به ویژه اگر محتواهای کامل و متنوعی دارید، این فرصت را برای کاربر فراهم کنید تا راحت‌تر سری به مطالب دیگر سایت شما بزند.

6. استفاده از رسانه‌های مختلف

افزودن فیلم ، تصاویر و رسانه های گوناگون در سایت، موجب افزایش جذابیت محتوا برای کاربر خواهد شد. به طور متوسط فردی که فیلمی را تماشا می‌کند 9 یا 10 دقیقه در صفحه و سایت باقی می‌ماند، که این اتفاق بسیار مثبتی است. اما استفاده از چندین رسانه برای مثال استفاده همزمان از ویدئو و متن و یا تصویر و متن، از استفاده تکی هر کدام موثرتر است. بنابراین میزان جذب کاربر در صفحات دارای تصاویر ، ویدئو و متن بیشتر از صفحاتی است که هر یک از رسانه‌ها به تنهایی در آن قرار دارند.

7. کاهش کلیک های مرده و خشمگین!

کلیک خشمگین هنگامی است که افراد به چیزی برخورد می‌کنند که فکر می‌کنند قرار است یک دکمه یا پیوند باشد درحالی‌که کار نمی‌کند! این همان کلیک مرده است. آنها بر روی عنصری در سایت شما کلیک می‌کنند با این تصور که ممکن است این یک پیوند یا یک فراخوان عمل (CTA) باشد اما نتیجه‌ای ندارد. گاهی هم ممکن است یک تصویر مانند یک دکمه به نظر برسد. با استفاده از برخی ابزارها مانند ابزارهای حرارتی، می‌توانید این نقاط را پیدا کرده و آن‌ها را اصلاح کنید.
اگر این موارد برطرف شوند، افراد بر روی عناصری که در واقعا قابل اجرا هستند کلیک می‌کنند و قطعاً این موضوع موجب کاهش نرخ پرش خواهد شد.

تجربه شما…

آیا شما تا کنون با مواردی که موجب افزایش نرخ پرش سایت شما شده‌اند برخورد کرده‌اید؟ شما از چه ترفندهایی برای کاهش باونس ریت استفاده می‌کنید؟ تجربه حود را با ما در میان بگذارید.
ترجمه و روان‌سازی شده از سایت MOZ