در این مقاله قصد داریم روش ساخت کانال یوتیوب،  دومین سایت حرفه ای پرمخاطب دنیا را آموزش دهیم. در مورد اهمیت بازاریابی ویدئویی در مقالات دیگر مفصلا صحبت کرده ایم و در این مقاله قصد داریم روش ساخت کانال در یکی از مهمترین پلتفرم های بازاریابی ویدوئی را شرح دهیم. در مقالات بعدی نیز روش های افزایش مخاطب و همچنین اصول یوتیوب مارکتینگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همانطور که گفته شد یوتیوب دومین سایت پرمخاطب دنیا و یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در دنیاست به طوری که 75 درصد مردم آمریکا به طور متوسط روزانه یک بار از ویدئو های یوتیوب بازدید میکنند و در سایر کشور ها نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در ایران به جهت تحریم های گوگل، فیلترینگ اعمال شده و همینطور سخت بودن ایجاد یک کانال یوتیوب به نسبت سایر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام از درصد محبوبیت بسیار پایین تری برخوردار است. اما با این وجود کسب و کار هایی هستند که در همین شرایط به طور جدی در یوتیوب فعالیت میکنند و تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده اند.

مراحل ساخت کانال یوتیوب

در ادامه با نحوه ایجاد یک کانال یوتیوب حرفه ای آشنا خواهید شد و در مقالات بعدی نیز روش های فعالیت در یوتیوب را خواهید آموخت.

گام اول: یک اکانت گوگل بسازید

اگر پیش از این وارد Google play، Google maps، Gmail یا هر سرویس دیگری از گوگل شده اید اکنون یک حساب کاربری در گوگل دارید و میتوانید از این مرحله عبور کنید.

نگران این نباشید که نام و آدرس ایمیل حساب کاربری موجودتان برای نام تجاری شما مناسب است یا خیر. جزئیات حساب فعلیتان به طور عمومی با حساب یوتیوب شما مرتبط نخواهند شد و فقط یک کلید برای ورود شما به یوتیوب است. اما اگر هنوز حساب کاربری ندارید در اینجا روش ساخت حساب کاربری گوگل آورده شده است.

 

  1. به صفحه ایجاد حساب گوگل بروید و یک آدرس Gmail جدید برای حساب خود ایجاد کنید.
  2. جزئیات خود را وارد کرده و روی Next کلیک کنید.

 

گام دوم: یک حساب تجاری یوتیوب بسازید

اکانت گوگل شما به طور خودکار یک حساب یوتیوب شخصی به شما میدهد اما برای ایجاد یک حساب کاربری برای کسب و کار خود بهتر است از نام تجاری کسب و کارتان استفاده کنید. علاوه بر آن با یک اکانت شخصی یوتیوب شما تنها کسی خواهید بود که میتوانید کانالتان را مدیریت کنید اما با ایجاد یک اکانت تجاری میتوانید به اعضای تیمتان نیز دسترسی بدهید. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است.

  1. با استفاده از جزئیات حساب گوگل خود وارد یوتیوب شوید.
  2. به صفحه کانال های یوتیوب خود بروید. اگر قبلاً کانال یوتیوب ایجاد نکرده اید، فقط حساب شخصی خود را مشاهده خواهید کرد اما اگر کانال تجاری موجود داشته باشید، آن را خواهید دید. برای ایجاد کانال تجاری جدید روی Create a new channel کلیک کنید.

نام تجاری خود را وارد کنید و روی Create کلیک کنید.

 

 

حالا اگر به صفحه کانال های خود برگردید هم حساب شخصیتان را می بینید و هم میتوانید از کانال تجاری خود استفاده کنید.

حساب تجاریتان به شما امکان تجزیه و تحلیل داده ها را میدهد و اطلاعات مفیدی مثل این که چه کسانی ویدئو های شما را تماشا کرده اند، چه محتواهایی بهترین بازخورد را داشته و… را به شما میدهد.

 

در مقاله دیگری مفصلا در مورد استفاده از این امکانات توضیح داده ایم.

 

گام سوم: هویت برندتان را وارد کنید

در یوتیوب نیز مانند هر شبکه اجتماعی دیگری لازم است برای شروع فعالیت، یک هویت تجاری قوی از خودتان ارائه کنید.

عکس پروفایل خود را اضافه کنید

  • از طریق دسکتاپ به یوتیوب وارد شوید. فقط از طریق دسکتاپ امکان ویرایش وجود دارد و با تلفن همراه این امکان موجود نیست.
  • روی نماد عکس پروفایل خود در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و گزینه Your channel را انتخاب کنید.

 

 

  • Customize channel را بزنید.

 

  • بر روی آیکون مداد روی عکس پروفایلتان کلیک کنید و عکس مدنظر خود را بارگذاری کنید. بهتر است از لوگوی شرکتتان برای عکس پروفایل استفاده کنید. اندازه پیشهادی برای عکس پروفایل 800 پیکسل در 800 پیکسل است که در یوتیوب با اندازه 98 * 98 نمایش داده می شود.

 

 

  • برای تغییر عکس بنر نیز بر روی آیکون مداد کلیک کرده و عکس مدنظرتان را بارگذاری کنید. بهتر است ابعاد عکس انتخابیتان 2560 * 1440 باشد. همچنین در این بخش میتوانید ببینید که عکس بنر شما در دستگاه های مختلف چگونه نمایش داده می شود و آن را بهینه کنید.

 

لینک وبسایت و شبکه های اجتماعی خود را اضافه کنید

  • مراحل 1 تا 3 را همانند افزودن عکس پروفایل انجام دهید.
  • از منوی زیر عکس پروفایل گزینه About را انتخاب کنید.

 

  • به سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا به links برسید.
  • بر روی آیکون مداد در سمت راست آن کلیک کنید.

 

 

  • لینک وب سایت و شبکه های اجتماعی خود را وارد کنید. شبکه های اجتماعی با لوگوی خودشان نمایش داده می شوند.

 

 

گام چهارم: اولین فیلمتان را بازگذاری کنید

حالا وقت آن است که شروع به تولید محتوا و بارگذاری ویدوئو کنید. برای این کار کافی است بر روی آیکون دوربین در بالای صفحه سمت راست کلیک کنید و ویدوئوی خود را بارگذاری کنید. شما میتوانید عنوانی تا 100 کاراکتر و توضیحی تا 5000 کاراکتر اضافه کنید. با کلیک بر روی این آیکون همچنین میتوانید از امکان لایو یوتیوب نیز استفاده کنید.

 

 

فراموش نکنید که کلمات کلیدی مرتبط با ویدئوی خود را در قسمت توضیحات وارد کنید تا محتوای شما در جستجو ها بهتر و بیشتر نمایش داده شود. اگر میخواهید در مورد کلمات کلیدی و اهمیت آن ها در یوتیوب بیشتر بدانید مقاله ما در این مورد را بخوانید.

گام پنجم: یک ساختار برای کانال یوتیوبتان درست کنید

زمانی که چند ویدئو آپلود کردید باید کانال خود را سازماندهی کنید. قطعا شما نمیخواهید همه ویدئوهایتان در یک جا جمع شوند و همه آن ها در بدو ورود به مخاطب نمایش داده شوند. برای بهینه کردن فضای کانال خود و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای مخاطبان بهتر است ویدئو های خود را بر اساس موضوع دسته بندی کنید تا مخاطبانتان کار راحت تری برای پیدا کردن ویدئو های مدنظرشان داشته باشند. به این نکته هم توجه کنید که هر زمان مایل بودید میتوانید پلی لیست های خود را تغییر دهید. در هر کانال میتوانید 10 پلی لیست ایجاد کنید.

 برای ایجاد پلی لیست کافی است از منو گزینه Play lists را انتخاب و روی New play list کلیک کنید. پس از انتخاب عنوان، میتوانید ویدئو های مدنظر خود را به آن اضافه کنید.

 

 

به این نکته توجه داشته باشید که در هر پلی لیست باید ویدئو های مربوط به هم قرار دهید تا مخاطبانتان دچار سردرگمی نشوند.

پس از آن که پلی لیست های خود را ساختید میتوانید کانالتان را به چند بخش تقسیم کنید. برای افزودن بخش ( section) مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در منوی Home به پایین صفحه بروید و بر روی Add a section کلیک کنید.

 

 

  • سپس در منوی Content، Single playlist را انتخاب و در منوی Choose a playlist بر روی گزینه My playlist کلیک کنید.
  • در آخر از بین پلی لیست های خود یک مورد را انتخاب کنید.

 

 

گام ششم: یک تریلر برای کانال خود ایجاد کنید

تریلر یک فیام کوتاه است که به شما این امکان را میدهد تا خود را به مخاطبان جدیدتان معرفی کنید و اهداف کانال را برای آن ها شرح دهید و به آن ها بگویید قرار است چه مطالبی را در کانال شما ببینند. این کار باعث می شود تا شما بتوانید مخاطبان واقعی خود را پیدا کرده و برای آن ها محتوا تولید کنید. پس بسیار مهم است که شما تمام آنچه قرار است در کانالتان انجام دهید را به صورت خلاصه به مخاطبانتان بگویید. در ادامه مراحل ساخت تریلر آورده شده است.

  • ابتدا ویدئوی مورد نظر خود را مطابق گام چهارم بارگذاری کنید.
  • پس از آن Customize channel را انتخاب و در منوی Home بر روی For new visitors کلیک کنید.
  • در آخر نیز بر روی Channel trailer کلیک کرده و ویدئوی خود را انتخاب کنید.

 

 

گام هفتم: کانال خود را قابل دستیابی کنید

بعد از آن که تنظیمات کانالتان را درست کردید و محتواهایتان آماده انتشار شدند، باید مطمئن شوید که مخاطبانتان میتوانند شما را پیدا کنند. چند روش برای این کار وجود دارد.

کلمات کلیدی کانالتان را اضافه کنید

  • در Home بر روی عکس پروفایلتان کلیک کنید و Youtube studio را انتخاب کنید.

 

 

  • سپس در منوی سمت چپ گزینه Setting را انتخاب کنید.

 

  • بر روی Channel کلیک کرده و سپس در بخش Basic info در قسمت Add keywords، کلمات کلیدی خود را وارد کنید.

 

 

دقت کنید در این قسمت فقط کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود را وارد کنید. اگر در مورد این مساله سوال دارید میتوانید مقاله ما در مورد کلمات کلیدی را بخوانید.

به یوتیوب اجازه دهید کانالتان را به دیگران توصیه کند

برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید

  • مراحل 1 و 2 کلمات کلیدی را تکرار کنید.
  • در منوی بالا بر روی Advanced settings کلیک کنید و به پایین اسکرول کنید و Advanced channel settings را انتخاب کنید.

 

 

  • در صفحه باز شده به پایین اسکرول کنید و در قسمت Channel recommendations بر روی گزینه Allow my channel to appear in other channels’ recommendations کلیک کنید.

 

 

یک توضیح مختصر از فعالیتتان بنویسید

  • بعد از انتخاب Your channel در منوی زیر عکس پروفایلتان، Customize Channel را بزنید.
  • از منوی بالا گزینه About را انتخاب کنید.
  • در قسمت ِDescription توضیحات خود را وارد کنید.

 

 

سعی کنید در این قسمت نیز کلمات کلیدی مرتبط با محتوایتان را وارد کنید تا بهتر و بیشتر در جستجو ها نمایش داده شوید.

گام هشتم: اعضای تیمتان را اضافه کنید

برای مدیریت کانال یوتیوبتان می توانید روی کمک هم تیمی هایتان نیز حساب کنید و به آن ها برای مدیریت کانال دسترسی بدهید.

  • بر روی عکس پروفایلتان کلیک کنید و در منوی باز شده گزینه Settings را انتخاب کنید.

 

 

  • در قسمت Channel managers بر روی ( Add or remove managers ) کلیک کنید.

 

 

  • در صفحه باز شده روی Manage permissions کلیک کنید.

 

 

  • در پنجره باز شده برای دعوت از همکاران خود بر روی آیکون بالا سمت راست کلیک کنید و آدرس ایمیل آن ها را وارد کنید.

 

 

  • شما می توانید برای هر یک از کاربرانی که دعوت میکنید یک نقش تعریف کنید.

Owner: می تواند هر اقدامی مثل حذف اکانت یا اضافه کردن کاربر جدید و همینطور ارسال ویدئو در کانال انجام دهد.

Manager: میتواند ویدئو ارسال کند.

Communications manager: این نقش امکان دسترسی به کانال را ندارد و نقش مهمی در کانال شما ایفا نخواهد کرد و فقط عضوی از تیم شما خواهد بود.

 

 

گام نهم: برای دسترسی به ویژگی های بیشتر، اکانت خود را تایید کنید

برای آپلود فیلم های بیبشتر از 15 دقیقه و همچنین ایجاد تصاویر thumbnails مختص خودتان، باید حساب یوتیوبتان را تایید کنید.

برای این کار کافیست به لینک youtube.com/verify بروید. در این صفحه کشور خود را انتخاب کنید و شماره تماستان را وارد کنید تا گوگل یک کد برای شما بفرستد و بعد با وارد کردن آن  حساب شما تایید خواهد شد. همچنین می توانید انتخاب کنید که دریافت کد با پیام صوتی باشد یا متنی.

 

 

بعد از انجام این کار، متوجه خواهید شد که امکانات جدیدی برای شما فعال شده است.

 

 

راه اندازی یک کانال یوتیوب ممکن است کمی سخت به نظر برسد اما به یاد داشته باشید مهمترین مساله برای رشد، تولید محتوای عالی است. پس همین الان برای تولید محتوای با کیفیت و کاربردی برنامه ریزی کنید و شروع به انتشار آن در یوتیوب کنید.