ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی، یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات است که با توجه به تاثیرگذاری بالا، بیش از پیش مورد توجه شرکت های تبلیغاتی و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. می‌توان گفت از میان همه روش‌های بازاریابی محتوایی، ویدئوها با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند. در واقع ویدئو مارکتینگ فرایند تولید و انتشار ویدئو در وبسایت و شبکه های اجتماعی با هدف برندینگ، بازاریابی و فروش است که تاثیری بیش از انواع دیگر محتوا دارد. می‌توان گفت کاربران ترجیح می‌دهند به جای مطالعه متن‌های طولانی، فیلم‌های آموزشی و تبلیغاتی را تماشا کنند. از این رو به منظور اثربخشی بیشتر، اغلب در استراتژی تولید محتوا جایگاه ویژه‌ای برای ویدئو مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود.

این روزها کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی قوی، بخش مهمی از فعالیت‌های خود را بر روی ویدئو مارکتینگ متمرکز می‌شوند. در نظر داشته باشید که اولین هدف استفاده از روش های مارکتینگ، برندسازی است، نه فروش. تا برندینگ اتفاق نیفتد، فروشی صورت نخواهد گرفت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

  • اهمیت و مزایای ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی
  • بایدها و نبایدهای ساخت ویدئوی تبلیغاتی
  • نکات کاربردی در ویدئو مارکتینگ
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

دلایل استفاده از ویدئو مارکتینگ

از میان مهم‌ترین دلایل استفاده از ویدئو برای مارکتینگ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اعتماد سازی
  2. تاثیرگذاری بیشتر ویدئو در مقایسه با انواع دیگر تبلیغات
  3. فروش بیشتر
  4. افزایش تعامل
  5. بازدید بیشتر از سایت و بهبود سئو
  6. نداشتن محدودیت در نمایش به منظور معرفی محصول و خدمات

اما در ادامه به تفصیل به آن می‌پردازیم. همراه ما باشید:

بیشتر بخوانیم:

مزایای ویدئو مارکتینگ

مزایای ویدئو مارکتینگ

اهمیت و مزایای ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی

استفاده از ویدئو برای تبلیغات و برندینگ، یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهتر دیده شدن است. همان‌طور که می‌دانید بخش بزرگی از کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی، روزانه زمان بسیاری را صرف مشاهده ویدئوهای منتشر شده می‌کنند. به همین دلیل ویدئو مارکتینگ جایگاهی ویژه در استراتژی بازاریابی دارد. اما چه مزایایی را می‌توان برای ویدئو مارکتینگ در نظر گرفت:

بیشتر بخوانید: 

6 مزیت ویدئو مارکتینگ

  • تاثیر ویدئو مارکتینگ بر افزایش تعامل با کاربران

کاربران شبکه های اجتماعی تمایل دارند تا ویدئوهای جذاب را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بر اساس تحقیقات تمایل کاربران برای تعامل با محتوای ویدئویی چندین برابر انواع دیگر محتوا است. حتی افرادی که حوصله مطالعه و خواندن پست‌ها و محتواهای متنی را ندارند، واکنشی فعالانه به محتواهای ویدئویی نشان می‌دهند.

  • برندینگ بیشتر

کاربران از طریق بازاریابی ویدئویی به سرعت با برند شما آشنا خواهند شد. سرعت انتشار ویدئوها زمینه‌ساز معرفی شما به مخاطبان بیشتری می‌شود. ویدئوها به ویژه برای کاربران تلفن‌های همراه، از جذابیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

  • افزایش نرخ تبدیل و فروش

تماشای یک ویدئو بیش از هر نوع دیگر تبلیغ، می‌تواند موجب تصمیم‌گیری در مخاطب و اقدام به خرید شود. دیدن یک محصول یا خدمت بیش از شنیدن یا خواندن مزایای آن، می‌تواند کاربر را ترغیب به خرید کند.

  • ایجاد اعتماد به برند

حتما این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند: “تا با چشم خودم نبینم، باور نمی‌کنم”. سنگ بنای هر نوع فعالیت تجاری و جذب مشتری، جلب اعتماد است. برای جلب اعتماد یکی از موثرترین ابزارها، ویدئو است. ویدئوها حس واقعی‌تری از شما در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. در واقع مخاطب به آنچه که با چشم خودش می‌بیند، بیشتر اعتماد می‌کند. با استفاده از ویدئو، اعتماد و نزدیگی بیشتری در مخاطبان خود ایجاد کنید.

  • بهبود سئو سایت

ویدئو یک ابزار موثر در بهبود سئو و بازدهی سایت شما است. ویدئوها محتوایی با کیفیت و با ارزش برای سایت محسوب می‌شوند. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و محتوای جذاب، ورودی سایت افزایش پیدا می‌کند و کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری می‌کنند. بنابراین نرخ پرش هم کاهش یافته و گوگل امتیاز بهتری برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

  • امکان توضیح و معرفی بیشتر در ویدئو

گاهی تنها به وسیله ویدئو می‌توان یک موضوع را به طور کامل نمایش داد. محتواهای صوتی یا متن‌های طولانی، کاربر را خسته می‌کنند. محتوای تصویری هم قادر به انتقال همه مفاهیم و موضوعات نیست. اما ویدئو می‌تواند مدت بیشتری توجه کاربران را به خود جلب کند و در عین حال هر چیز که مورد نیاز است را نمایش دهد.

بایدها و نبایدهای ساخت ویدئوی تبلیغاتی

برای ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی یا باید فرایند آن را به یک شرکت تبلیغاتی خوشنام و با تجربه بسپارید و یا خودتان دست به کار شوید.

اگر خودتان قصد ساخت ویدئو را دارید نیاز است تا دوربین مناسب، نرم افزاری برای ویرایش و تدوین ویدئو و مهارت استفاده از هر دوی آن‌ها را داشته باشید. علاوه بر این خلاقیت و حال و حوصله‌ای که مدت‌ها با آرامش بتوانید وقت خود را صرف ساخت ویدئو کنید.

برای شروع ساخت ویدئو، ابتدا باید به این سوالات پایخ دهید:

  • هدف از ساخت ویدئو چیست؟
  • پرسونای مخاطب چیست؟
  • چه منابعی در اختیار دارید؟
  • از چه فضایی برای انتشار ویدئو می‌خواهید استفاده کنید؟

اما پس از این که پاسخ‌های شفاف و دقیقی را برای سوالات بالا پیدا کردید، سراغ موارد دیگر می‌رویم.

نکات کاربردی در ویدئو مارکتینگ

  • 10 ثانیه اول ویدئوف طلایی است.

تجربه نشان داده که مخاطبان با مشاهده حدود 10 ثانیه ابتدای هر ویدئو، تصمیم می‌گیرند تا ادامه آن را ببینند یا از ادامه آن صرف نظر کنند. بنابراین جذاب بودن 10 ثانیه ابتدایی ویدئو را دست کم نگیرید و جذابیت آن را مدنظر قرار دهید.

  • داستان بگوئید.

داستان‌گویی از دیگر ترفندهای جذب مخاطب است که او را ترغیب می‌کند تا ادامه داستان را دنبال کند. پس برایش داستان بگوئید.

  • کپشن جذاب بنویسید.

یکی دیگر از ابزارهایی که برای جلب و جذب مخاطب در اختیار دارید، کپشن جذاب است. کپشن تاثیرگذار این قابلیت را دارد تا از کاربران تعامل بیشتری بگیرد.

  • کاور ویدئو را فراموش نکنید.

ویدئو را بدون کاور منتشر نکنید. سعی کنید یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های ویدئو را به عنوان کاور انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که کاربر از ابتدا از محتوای ویدئوی شما اطلاع ندارد و برای جلب توجه او، کاور بهترین ابزار است.

  • نکات سئو و بهینه سازی را در ویدئو رعایت کنید.

انتخاب عنوان با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پرمخاطب، نوشتن تگ و توضیحات مناسب و ایجاد سایز بهینه برای ویدئو از مواردی هستند که موجب تقویت ویدئو مارکتینگ هستند.

  • از دعوت به اقدام یا CTA در ویدئو غافل نشوید.

حالا که قرار است از ویدئو مارکتینگ استفاده کنید، مخاطب را به سمت عمل خاصی سوق دهید. این بهترین موقعیت برای دریافت پاسخ از مخاطب است. اما این دعوت به اقدام باید هوشمندانه و خوشایند باشد. معمولا اواسط ویدئو یا انتهای آن برای این اقدام موثرتر هستند.

تجربه شما…

آیا تا کنون از ویدئو مارکتینگ استفاده کرده‌اید؟ هدف شما از آن چه بود؟ آیا به اهداف برندینگ یا مارکتینگ دست پیدا کردید؟