کرونا برای کسب و کارها چه مزایایی داشت؟ کرونا گرچه موجب خلوت شدن بازارها، تعطیل شدن کسب وکارها، ورشکستگی بخشی از صنایع، رکود اقتصادی، بیکاری و بسیاری معضلات دیگر شد، اما یک مزیت بزرگ هم داشت:

کسب و کار ها بالاخره متوجه نواقص بازار های سنتی شدند و به بازارهای آنلاین رو آوردند!!

هرچقدر ترافیک ماشین ها در خیابان های اصلی شهرها کم شد، ترافیک سایت ها افزایش یافت. به همان میزانی که کار ویترین فروشگاه ها از رونق افتاد، ویترین اینستاگرام پر زرق و برق شد. به ازای هر رویدادی که کنسل شد چند وبینار آنلاین برگزار شد. و…. در این مقاله سعی داریم به شرایط کسب و کار ها در بحران کرونا نگاهی کوتاه بیندازیم.

کسب و کار های آنلاین برنده نهایی کرونا

قطعا برنده قطعی این شرایط برند هایی بودند که پیشتر زیرساخت های آنلاین کسب و کارشان را آماده کرده بودند، سبد خدمات/محصولات متنوعی داشتند و با سرمایه گذاری مناسب نام و برندشان را تقویت کرده بودند.

خیلی از این برند ها بدون انجام هزینه های گزاف تبلیغاتی و با مدیریت شرایط نه تنها مجبور به تعدیل نیرو و یا تعطیلی کامل کسب  و کارشان نشدند، بلکه حتی درآمد بیشتری کسب کردند.

نمودار زیر کسب و کار هایی را نشان می­دهد که پس از ورود کرونا به ایران رشد خوبی در درآمد و فروش خود داشتند.

ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است

حتی خوش بینانه ترین پیش بینی ها از درگیری اقتصادی کشورها با کرونا حداقل تا پایان سال 2020 میلادی سخن می­گویند. در نتیجه اگر تا امروز برای آنلاین شدن و فرار از بحران کرونا اقدام نکردید هنوز دیر نشده!

این فقط شما نیستید که بعد از بحران کرونا به فکر انتقال کسب و کارتان به فضای آنلاین افتادید.

نمودار زیر نشان دهنده درصد کسب و کارهایی است که در حوزه های مختلف و در چهار کشور چین، آمریکا، آلمان و بریتانیا (که در کنار ایران از کشور هایی هستند که بیشترین درگیری را با کرونا داشتند) تصمیم به انتقال کسب و کار خود از فضای آفلاین به فضای آنلاین گرفتند.

شما در کدام حوزه فعالیت می­کنید؟

نگران نباشید، در هر حوزه ای که مشغول به فعالیت هستید چند پیشنهاد برایتان داریم:

  • خدمات/ محصولات جدید ارائه دهید.

سعی کنید در هر حوزه ای که فعالیت می­کنید. خدمات/محصولات جانبی تولید و ارائه کنید. با این کار سبد محصولات/خدماتتان را توسعه می­دهید. برای مثال اگر در حوزه مبلمان و کالای چوب فعالیت می­کنید و فروشتان کاهش یافته، کافیست خدمات نوسازی مبلمان را به سبد خدماتتان اضافه کنید و با این کار فروشتان را مجددا افزایش دهید.

اگر توانایی ارائه این خدمات/محصولات را به صورت گسترده ندارید می­توانید با برندهایی که تمرکز بیشتری بر روی این خدمات دارند همکاری نمایید و یا می­توانید خدماتتان را به صورت محلی (local ) به بازار عرضه نمایید و کم کم آن را گسترش دهید.

  • خود را برای بازار پساکرونا آماده کنید

اگر هیچ راهی برای ارائه خدمات/ محصولات جانبی پیدا نمی­کنید بهتر است از الان به فکر توسعه برند خود برای بازار بعد از کرونا باشید. به خصوص اگر در صنعت گردشگری فعالیت می­کنید در نظر داشته باشید که احتمالا بعد از بحران کرونا تقاضای زیادی برای خدمات شما ایجاد می­شود.

می­تونید از الان خدمات خودتتان را برای این تقاضا آماده کنید. مستندات کافی تهیه کنید، برای کمپین های بازاریابی برنامه ریزی کنید، با شرکت ها و سازمان ها مختلف برای همکاری های دو جانبه مذاکره کنید تا سهم بیشتری از بازار را بدست آورید.

  • برای فروش بیشتر همکاری کنید

در شرایط فعلی همه کسب و کار ها در شرایط مشابه شما هستند. پس برای ادامه فعالیت هایتان با کسب و کار های دیگر ارتباط برقرار کنید و سعی کنید به یک توافق برد-برد برسید.

مثلا اگر در حوزه خدمات غذایی( فست و فودها، رستوران ها و کافی شاپ ها ) فعالیت می­کنید و در این شرایط مجبور به تعطیلی شده­اید، در نظر داشته باشید که کسب و کار هایی که در حوزه ترابری و حمل و نقل فعالیت می­کنند نیز در شرایط مشابه شما هستند. پس با آنها وارد مذاکره شوید و محصولات خود را بدست مشتریانتان برسانید.

  • بازاریابی دیجیتال راه نجات کسب و کار شماست

فراموش نکنید حضور در بازار های دیجیتال نیاز به بازاریابی دیجیتال هم دارد، این روزها مشتریان کالای موردنظرشان را از ویترین اینستاگرام انتخاب می­کنند. معرفی محصولات را از آپارات می­بینند، نظرات دیگر کاربران را در شبکه های اجتماعی جویا می­شوند و در نهایت از گوگل آدرس فروشگاه آنلاین شما را می­پرسند.

فراموش نکنید که در هر جایی که به درستی و به صورت جدی فعالیت نمی­کنید، رقبایتان آن را از آن خود می­کنند.