با وجود کرونا و کسب و کار های سنتی چگونه باید از بحران عبور کرد؟ این سوالی است که ذهن همه را درگیر خود کرده است. کرونا گرچه موجب خلوت شدن بازارها، تعطیل شدن کسب وکارها، ورشکستگی بخشی از صنایع، رکود اقتصادی، بیکاری و بسیاری معضلات دیگر شد، اما یک مزیت بزرگ هم داشت و آن افزایش سرعت کسب و کار ها به سمت آنلاین شدن بود.
در این مقاله خاتون، نگاهی متفاوت داریم به بحران کرونا و کسب و کار هایی که تسلیم نشدند!
بحران کرونا بر کسب و کارها
نیمه پر بحران کرونا برای کسب و کار ها
کسب و کار ها به بازارهای آنلاین روی آوردند!!
هرچقدر ترافیک ماشین ها در خیابان های اصلی شهرها کم شد، ترافیک سایت ها افزایش یافت. به همان میزانی که کار ویترین فروشگاه ها از رونق افتاد، ویترین اینستاگرام پر زرق و برق شد. به ازای هر رویدادی که کنسل شد چند وبینار آنلاین برگزار شد. و…. در این مقاله سعی داریم به شرایط کسب و کار ها در بحران کرونا نگاهی کوتاه بیندازیم.
کرونا و کسب و کار های آنلاین که برنده نهایی هستند
قطعا برنده قطعی این شرایط برند هایی بودند که پیشتر زیرساخت های آنلاین کسب و کارشان را آماده کرده بودند، سبد خدمات/محصولات متنوعی داشتند و با سرمایه گذاری مناسب نام و برندشان را تقویت کرده بودند.
خیلی از این برند ها بدون انجام هزینه های گزاف تبلیغاتی و با مدیریت شرایط نه تنها مجبور به تعدیل نیرو و یا تعطیلی کامل کسب و کارشان نشدند، بلکه حتی درآمد بیشتری کسب کردند.
ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است
حتی خوش بینانه ترین پیش بینی ها از درگیری اقتصادی کشورها با کرونا حداقل تا پایان سال 2020 میلادی سخن میگویند. در نتیجه اگر تا امروز برای آنلاین شدن و فرار از بحران کرونا اقدام نکردید هنوز دیر نشده!
این فقط شما نیستید که بعد از بحران کرونا به فکر انتقال کسب و کارتان به فضای آنلاین افتادید.
بیشتر بخوانید:
- همه چیز درباره دیجیتال برندینگ
- چرا و چگونه پرسونای مخاطب خود را ایجاد کنیم؟
- 10 مرحله توسعه برند و روشهای آن
- بیماری نزدیک بینی بازاریابی؛ سرنوشت بزرگانی از جمله نوکیا و بلک بری
کرونا و کسب و کار آنلاین
تعامل کرونا و کسب و کار ها
کسب و کار شما در کدام حوزه فعالیت میکنید؟
بحران کرونا و کسب و کار های آنلاین، ثابت کردند که هر مشکلی راه حلی دارد. نگران نباشید، در هر حوزه ای که مشغول به فعالیت هستید چند پیشنهاد برایتان داریم:
-
خدمات/محصولات جدید ارائه دهید.
سعی کنید در هر حوزه ای که فعالیت میکنید. خدمات/محصولات جانبی تولید و ارائه کنید. با این کار سبد محصولات/خدماتتان را توسعه میدهید. برای مثال اگر در حوزه مبلمان و کالای چوب فعالیت میکنید و فروشتان کاهش یافته، کافیست خدمات نوسازی مبلمان را به سبد خدماتتان اضافه کنید و با این کار فروشتان را مجددا افزایش دهید.
اگر توانایی ارائه این خدمات/محصولات را به صورت گسترده ندارید میتوانید با برندهایی که تمرکز بیشتری بر روی این خدمات دارند همکاری نمایید و یا میتوانید خدماتتان را به صورت محلی (local ) به بازار عرضه نمایید و کم کم آن را گسترش دهید.
-
خود را برای بازار پساکرونا آماده کنید
اگر هیچ راهی برای ارائه خدمات/ محصولات جانبی پیدا نمیکنید بهتر است از الان به فکر توسعه برند خود برای بازار بعد از کرونا باشید. به خصوص اگر در صنعت گردشگری فعالیت میکنید در نظر داشته باشید که احتمالا بعد از بحران کرونا تقاضای زیادی برای خدمات شما ایجاد میشود.
میتونید از الان خدمات خودتتان را برای این تقاضا آماده کنید. مستندات کافی تهیه کنید، برای کمپین های بازاریابی برنامه ریزی کنید، با شرکت ها و سازمان ها مختلف برای همکاری های دو جانبه مذاکره کنید تا سهم بیشتری از بازار را بدست آورید.
-
برای فروش بیشتر همکاری کنید
در شرایط فعلی همه کسب و کار ها در شرایط مشابه شما هستند. پس برای ادامه فعالیت هایتان با کسب و کار های دیگر ارتباط برقرار کنید و سعی کنید به یک توافق برد-برد برسید.
مثلا اگر در حوزه خدمات غذایی( فست و فودها، رستوران ها و کافی شاپ ها ) فعالیت میکنید و در این شرایط مجبور به تعطیلی شدهاید، در نظر داشته باشید که کسب و کار هایی که در حوزه ترابری و حمل و نقل فعالیت میکنند نیز در شرایط مشابه شما هستند. پس با آنها وارد مذاکره شوید و محصولات خود را بدست مشتریانتان برسانید.
کسب و کار آنلاین
-
بازاریابی دیجیتال راه نجات کسب و کار شماست | کرونا و کسب و کارهایی که رشد میکنند!
فراموش نکنید حضور در بازار های دیجیتال نیاز به بازاریابی دیجیتال هم دارد، این روزها مشتریان کالای موردنظرشان را از ویترین اینستاگرام انتخاب میکنند. معرفی محصولات را از آپارات میبینند، نظرات دیگر کاربران را در شبکه های اجتماعی جویا میشوند و در نهایت از گوگل آدرس فروشگاه آنلاین شما را میپرسند.
فراموش نکنید که در هر جایی که به درستی و به صورت جدی فعالیت نمیکنید، رقبایتان آن را از آن خود میکنند.