چقدر ابزارهای تحلیل رقبا در فضای دیجیتال را می‌شناسید؟ آنالیز رقبا و رصد مداوم نحوه فعالیت آن‌ها یکی از موضوعات کاربردی است که در پیشرفت وبسایت شما بسیار تاثیرگذار است. اما چگونه؟

آن‌چه در این مطلب می‌خوانید:

  • چرا رقبا را تحلیل کنیم؟
  • ابزارهای تحلیل رقبا به چه کاری می‌آیند؟
  • چقدر ابزارهای تحلیل رقبا را می‌شناسید؟
  • مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا

در ادامه همراه این مقاله باشید تا در مورد موضوعات مهمی صحبت کنیم.

کاربرد ابزارهای تحلیل سایت

کاربرد ابزارهای تحلیل سایت

چرا رقبا را تحلیل کنیم؟

می‌توان گفت مشتریان و رقبا به یک میزان می‌توانند در پیشرفت شما نقش داشته باشند. اطلاعاتی که از آنان به دست می‌آورید منبعی ارزشمند برای مقایسه عملکردتان با آن‌ها و در نتیجه افزایش امکان پیشرفت شما هستند. اما برای این منظور ابتدا باید سوالاتی برای خود طرح کنید.

پرقدرت‌ترین و موفق‌ترین رقبای شما چه کسانی هستند؟ کدام وبسایت‌ها در نتایج اول گوگل و موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند؟ بررسی این رقبا به شما کمک بزرگی خواهد کرد تا اطلاعاتی به دست آورید که شاید آنان در زمان طولانی و با آزمون و خطا به دست آورده‌اند.  این اطلاعات می‌تواند شامل کلمات کلیدی، چگونگی پست‌گذرای، چگونگی فعالیت شبکه‌های اجتماعی، میزان بک لینک‌ها و محل آن‌ها باشد. پس از تحلیل رقبا غافل نشوید.

تحلیل وبسایت رقبا

تحلیل وبسایت رقبا

ابزارهای تحلیل رقبا به چه کاری می‌آیند؟

اما تحلیل رقبا هم ابزارهایی دارد که به راحتی می‌توان با کمک آن‌ها، هم با نحوه فعالیت سایت‌های رقیب آشنا شویم و هم ایده‌های تازه‌ای خلق کنیم. حتما برای شما هم جالب است که بدانید رقیب شما چقدر بازدید دارد؟ از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌کند؟ با کدام کلمه کلیدی بیشترین ورودی را دارد؟ در چه وبسایت‌هایی بک لینک دارد؟ از چه روش‌هایی برای برندینگ دیجیتال استفاده می‌کند؟ با چه عباراتی در صفحه اول نتایج گوگل قرار دارد و یا حتی با کدام کلمات نتیجه 1 گوگل را از آن خود کرده‌است؟ نقاط ضعف و اشتباهات او چه بوده؟ و سوالاتی از این دست که می‌تواند تجربیات و اطلاعات ارزشمندی را به راحتی در اختیار شما قرار دهد.

مطلب مرتبط:

برای این منظور ابزارهایی در اختیار دارید که این داده‌ها را استخراج کرده و به شما نمایش می‌دهند. در این مطلب از وبلاگ خاتون قصد داریم سری به این ابزارها بزنیم و با نحوه استفاده از آن‌ها آسنا شویم. پس اگر به دنبال بهبود جایگاه وبسایت خود در نتایج گوگل هستید، این مطلب را از دست ندهید.

ابزار تحلیل رقبا

ابزار تحلیل رقبا

چقدر ابزارهای تحلیل رقبا را می‌شناسید؟

با این مقدمات، می‌رسیم به معرفی مهمترین ابزارها برای تحلیل وبسایت‌ها. به طور کلی در دسترس‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل وبسایت‌ها عبارتند از:

ابزارهای گوگل شامل:
  • سرچ کنسول گوگل
  • گوگل آنالتیکس
  • گوگل تگ منیجر
وبسایت‌هایی از قبیل:
  • Ahrefs
  • Moz
  • Alexa
  • SEMrush
  • Woorank
و ابزاری به نام:
  • Screaming Frog

همان‌طور که می‌دانید برخی از این ابزارها، امکان تحلیل سایت خودتان را فراهم می‌کنند. ابزارهای گوگل که می‌توانند آنالیز دقیقی از وبسایت خودتان ارائه کنند. وبسایت‌های دیگری هم که در بالا گفته شد برای تحلیل هر سایتی کارآیی دارند. اما قصد ما در این مقاله تنها معرفی ابزارهایی است که با آن می‌توان رقبا را تحلیل و بررسی کرد. بنابراین از ابزارهای گوگل صرف نظر می‌کنیم و سراغ ابزارهای دیگر می‌رویم.

بیشتر بخوانید:

مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا

1- وبسایت Ahrefs

شهرت این ابزار بیشتر به دلیل این است که امکان تحلیل بک لینک‌ها را فراهم می‌کند. این ابزار اطلاعات دقیقی در رابطه با بک لینک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. این اطلاعات عبارتند از:

  • بک لینک‌های جدید وبسایت شما
  • بک لینک‌های وبسایت رقبا
  • هشدار درباره لینک‌های شکسته

اما ابزارAhrefs  دارای ویژگی‌های مهم و منحصر به فردی است که آن را به ابزاری کاربردی برای متخصصان سئو و دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده و همچنین برای تحلیل رقبا نیز بسیار کاربردی است. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs

  • نمایش میزان بازدید وبسایت‌های رقیب. برای اطلاع از میزان بازدید وبسایت خودمان از ابزارهای گوگل که بر روی سایت خود نصب می‌شوند، استفاده می‌کنیم. اما برای اطلاع از میزان بازدید سایت رقیب، ابزار کاربردی Ahrefs می‌تواند اطلاعات ارزشمندی به ما ارائه کند.
  • ابزار Ahrefs یکی از ابزارهای کاربردی برای جستجوی کلمات کلیدی نیز هست. با استفاده از این ابزار می‌توانید از میزان جستجو و سختی کلمات و عبارات کلیدی آگاه شوید. هرچند باید یادآور شد که این ابزار برای زبان فارسی از دقت بالایی برخوردار نیست.
  • کاربرد دیگر این ابزار، جستجوی بک لینک‌ها است. در این ابزار اطلاعات کامل از بک لینک‎‌های شما و رقیبتان ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل آدرس سایت یا صفحه‌ای که بک لینک در آن قرار دارد، کیفیت لینک، انکرتکست‌ها، فالو بودن یا نبودن بک لینک و مواردی از این دست. بنابراین برای بررسی بک لینک‌ها حتما سری به این ابزار بزنید.
  • بررسی کلمات کلیدی هم از دیگر قابلیت‌های این ابزار است. نمایش بهترین محتواهایی که با هر کلمه کلیدی نوشته شده، تحلیل میزان تعامل با محتواهایی با کلمات کلیدی مشخص و میزان ورودی از گوگل با هر عبارت یا کلمه کلیدی از کاربردهای این ابزار است.
  • نمایش رتبه کلمات کلیدی و رتبه هر سایت در موتورهای جستجو و به ویژه گوگل از دیگر قابلیت‌های این ابزار است. بنابراین می‌توانید رتبه وبسایت‌ها را بر اساس کلمات کلیدی مشخص مشاهده کنید.
ابزار Moz

ابزار Moz

2- وبسایت Moz

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل رقبا، سایت Moz است. شاید مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین کاربرد آن، نمایش اعتبار هر دامنه یا Domain Authority (DA) و همچنین اعتبار هر صفحه یا Page Authority (PA) است. به این ترتیب با استفاده از این ابزار می‌توانید یک شناخت کلی از هر سایتی به دست آورید. جالب است بدانید که این سایت دارای آکادمی و وبلاگی فعال و معتبر است که امکان آموزش را برای همه فراهم کرده است. اما از دیگر کاربردهای این وبسایت باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاوه بر نمایش اعتبار دامنه DA و اعتبار صفحه PA، امتیازی هم برای اسپم بودن یا Spam Score ارائه می‌کند. این شاخص هم می‌تواند در تحلیل شما از هر وبسایتی موثر باشد. البته می‌تواند گزارشی هم از معتبرترین صفحات هر سایت به شما بدهد.
  • نمایش لیستی از بک لینک‌های سایت و همچنین فالو بودن یا نبودن آن‌ها کاربرد دیگر این ابزار است. همچنین گزارشی از این که هر سایت که از کجا بیشترین بک لینک را دریافت کرده و با چه انکرتکستی بوده است نیز در این ابزار قابل مشاهده است. به علاوه می‌توانید از تعداد لینک‌های شکسته هم مطلع شوید.
  • از دیگر امکانات این ابزار، مقایسه سایت‌ها با یکدیگر است. شما به راحتی می‌توانید با کمک Moz وبسایت خود را با رقبا مقایسه کنید و از طریق اصلاحات لازم، جایگاه خود را در مقایسه با آنان بهبود بخشید.
  • بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی و میزان سختی آن‌ها و همچنین ارائه کلمات و عبارات مشابه و مرتبط هم از دیگر ویژگی‌های این ابزار است. از این حیث، Moz می‌تواند کمک زیادی به کارشناسان سئو ارائه کند.

3- ابزار SEMrush

از دیگر ابزارهای تحلیل رقبا، این ابزار پرکاربرد است که اطلاعات متنوعی از وبسایت‌های مورد نظر شما ارائه می‌کند. البته برای استفاده از این سایت نیاز به فیلترشکن است. قابلیت‌های این سایت عبارتند از:

  • ارائه پیشنهاداتی برای بهبود سئو سایت و تحلیلی دقیق از وضعیت فعلی و همچنین نمایش هشدارهایی در جهت بهبود سایت.
  • تحلیل رقبا با ریزترین جزئیات، قابلیت مهم این ابزار است.
  • یکی از کاربردهای جالب این ابزار، ارائه گزارشی از این‌که نام هر برند در اینترنت، کجاها و چگونه نمایش داده شده و چه موضوعاتی درباره آن‌ها مطرح شده است.
  • کاربرد دیگر SEMrush جستجوی کلمات کلیدی است اما در ایران و برای زبان فارسی زیاد نمی‌توان روی آن حساب کرد. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای سایت‌های فارسی از سایر ابزارها به این منظور استفاده کنید.
ابزار Alexa

ابزار Alexa

4- سایت Alexa

الکسا از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین ابزارهای تحلیل رقبا و وبسایت‌ها است که اطلاعاتی کاربردی در رابطه با نحوه فعالیت و جایگاه هر سایتی ارائه می‌کند. این موارد شامل:

  • میزان محبوبیت سایت در مقایسه با رقبا و جایگاه هر کدام
  • ارائه لیستی از سایت‌ها مشابه با زمینه فعالیت مرتبط با شما. در واقع الکسا تعدادی از مهمترین رقبای شما را به شما معرفی می‌کند.
  • نمایش کلمات کلیدی سایت که بیش از همه موجب افزایش ترافیک و بازدید سایت شده‌اند.

5- سایت Woorank

این ابزار دارای خدمات رایگان برای 2 هفته یا 14 روز است. Woorank هم با وارد کردن لینک سایت اطلاعاتی شامل موارد زیر را به شما نمایش می‌دهد:

ریدایرکت بودن یا نبودن URL های دارای پروتکل SSL یا فاقد آن و یا دارای WWW یا فاقد آن بر روی یک آدرس. همچنین دارا بودن یا نبودن SSL را نیز بررسی می‌کند.

  • آیا وبسایت دارای Sitemap و Robot.txt هست یا نه؟
  • بررسی لینک‌های شکسته و ارائه لیستی از آن‌ها
  • بررسی چگالی کلمات کلیدی و ارائه گزارشی از آن
  • ریسپانسیو و Mobile Friendly بودن سایت
  • بررسی این که آیا سایت دارای صفحه اختصاصی 404 هست یا نه؟
  • بررسی میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
screaming frog

screaming frog

6- Screaming Frog

این ابزار، وسیله‌ای کاربردی برای بررسی وضعیت سئو داخلی سایت است. با استفاده از آن اطلاعات کامل از سئو داخلی هر سایتی می‌توانید داشته باشید و با آن تحلیل بهتری از وضعیت رقبا به دست آورید. از جمله اطلاعاتی که این ابزار به شما ارائه می‌کند شامل:

  • همه URL های آن سایت
  • بررسی تگ‌های مهم مانند تگ کنونیکال، Description، عنوان، Hها، متاکیوورد
  • معرفی محتواهای کوتاه و ناکافی که نیاز به اصلاح و به روز رسانی دارند. علاوه بر این، معرفی محتواهای تکراری و همچنین بررسی عکس‌ها و کنترل Altها. این ابزار تصاویری که فاقد Alt هستند را به شما نشان می‌دهد.
  • ارائه لیستی از انواع خطاهای درون سایت از سری 300، 400 و 500
  • نمایش صفحاتی که ریدایرکت شده‌اند.

نظر شما…

شما تا کنون از کدامیک از ابزارهای تحلیل رقبا استفاده کرده‌اید و چه بازخوردی دریافت نموده‌اید؟ کدامیک از نظر شما کاربردی‌تر و مفید‌تر بوده‌اند؟ آیا کاربرد دیگری برای هر یک از ابزاهای گفته شده سراغ دارید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید… 🙂