امروزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به ویژه در میان کسب و کارهای آنلاین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مزایای دیجیتال مارکتینگ موجب شده تا این روش بازاریابی، در سرتاسر دنیا به اصلی‌ترین ابزار برای بازاریابی تبدیل شود.

بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا با مخاطبان و مشتریان خود تعامل کنند و رابطه شخصی‌تری با آنان در هر کجای دنیا برقرار کنند. به این ترتیب با توجه به مزایای بازاریابی اینترنتی، امکان توسعه کسب و کار شما فراهم می‌شود و با استفاده از یک کمپین بازاریابی اینترنتی می‌توان مشتریان بیشتری را جذب کرد.

در دنیای امروز، بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، در مقابسه با روش‌های سنتی دارای برتری قابل توجهی است. هر کسب و کاری با توجه به شرایط، زمینه فعالیت، موقعیت، رقبا و عواملی از این دست، دلایلی برای به کارگیری ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بهره‌بردن از مزایای آن دارد. نکته‌ای که میان همه کسب و کارها مشترک است، این موضوع است که همه آن‌ها در پی جذب مخاطب بیشتر و علاقه‌مند به توسعه کسب و کار خود با استفاده از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

دیجیتال مارکتینگ پس از طراحی سایت، از طریق سئو و بهینه سازی آن، تولید محتوای جذاب و مفید، فعالیت و مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تعامل با کاربران از طریق آن، راه اندازی کمپین های آنلاین تبلیغاتی و مواردی از این دست، قابلیت‌های فراوانی برای توسعه کسب و کارها ایجاد کرده است. اما مزایای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بیشتر بخوانید:

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای آنلاین کدامند؟

از میان مزایای فراوان دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- راحتی و سرعت

از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، امکان دسترسی آسان به بازارها و مخاطبان در هرکجای دنیا است. این ویژگی به خصوص برای واردکنندگان، این یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی و به صورت آنلاین، سفارش خود را ثبت کنند.

2- هزینه پایین بازاریابی دیجیتال

از دیگر مزایای مهم بازاریابی دیجیتال، هزینه عملیاتی پایین است. شما می‌توانید با دیجیتال مارکتینگ، ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از سایر روش‌های بازاریابی، خدمات و محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید. علاوه بر این، با استفاده از اینترنت، این امکان را دارید تا با هزینه کمتری با مشتریان در ارتباط باشید. در مقایسه با بازاریابی سنتی، بازاریابی اینترنتی ساعت کاری محدودی ندارد. ارتباطات آنلاین در مقایسه با روش‌های ارتباطی سنتی از جمله ارسال نامه و بروشور، کم‌هزینه‌تر، در دسترس‌تر و اثربخش‌تر است. در نظر داشته باشید که هیچ اختلاف زمانی منطقه‌ای یا بین‌المللی نمی‌تواند مانعی برای ارتباطات کسب و کار و یا کمپین‌های تبلیغاتی شما باشد.

3- پیگیری و سنجش نتایج

یکی از جذاب‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی، امکان اندازه‌گیری و پیگیری نتایج است. با بازاریابی آنلاین، ابزارهای متعددی در اختیار دارید تا نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را به دقت ارزیابی کنید. همچنین با کمک این ابزارها، می‌توانید میزان پیشرفت خود را نیز اندازه‌گیری کنید. با این ارزیابی‌ها شما ایده‌های بهتری از چگونگی عملکرد بازاریابی خود خواهید داشت.

4- سرمایه‌گذاری بر روی مخاطب هدف

از دیگر امکانات بازاریابی آنلاین، سرمایه‌گذاری و تمرکز بر روی مخاطب هدف است. با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ این امکان را دارید تا مخاطبان خود را بر اساس ویژگی‌های خاص، هدف قرار دهید. به این ترتیب بر روی مخاطبانی متمرکز می‌شوید که احتمال بیشتری دارد تا محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. شناسایی مخاطب و جزئیات مهمی از قبیل سن، میزان درامد، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و عواملی از این دست، موجب می‌شود تا مستقیم به سوی هدف حرکت کنید.

5- بازاریابی جهانی

به وسیله بازاریابی اینترنتی از جغرافیای خود فراتر رفته و می‌توانید مشتریانی از سراسر جهان را به سوی خود جذب کنید. به این ترتیب مخاطبان هدف شما در هر کشوری به راحتی در دسترس شما خواهند بود. در واقع می‌توان یکی از مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ را امکان معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات در سطح جهانی دانست. در عرض چند ماه می‌توانید میلیون‌ها دنبال کننده از همه کشورها داشته باشید و تبدیل به برندی جهانی شوید.

همچنین امکان مدیریت همزمان میلیون‌ها مشتری از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتنیگ و سایت وجود دارد. با داشتن زیرساخت‌های لازم و طراحی سایت مناسب، کسب و کار شما شانس بیشتری در مقایسه با سایرین خواهد داشت.

6- جمع‌آوری داده‌های دقیق

کسب و کار آنلاین به شما امکان را می‌دهد تا داده‌های دقیقی جمع‌آوری کنید. هر زمان که کاربر وارد سایت شود یا تراکنشی انجام شود، داده‌ها ضبط می‌شوند. به این ترتیب با تجریه و تحلیل این داده‌ها متوجه خواهید شد چه محصول و یا خدماتی بیش از بقیه محبوبیت دارند و از اقبال بالاتری برخوردار هستند.

این داده‌ها برای تبلیغات و بررسی تاثیر تبلیغات نیز کاربرد دارند. همچنین از این یافته‌ها در شناسایی دقیق‌تر مخاطب هدف نیز کابرد دارند. با این روش اطلاعاتی مانند سن، موقعیت مکانی، نحوه ورود به سایت، محصولات و صفحات بازدید شده و غیره به دست خواهید آورد.

7- سرعت در فروش

خرید آنلاین معمولا به دلیل در دسترس بودن و سهولت، سریع‌تر انجام می شود. تنها کافی است یک درگاه پرداخت بر روی سایت خود داشته باشید. به این ترتیب با ایجاد امکان خرید از طریق سایت، کاربر به آسانی کالا یا سرویس مورد نظر خود را انتخاب کرده و در لحظه پرداخت انجام می‌شود.

8- بازاریابی اثربخش و سریع

بازاریابی اینترنتی از این جهت تفاوت‌های مهمی با بازاریابی سنتی دارد. در بازاریابی دیجیتال، بازاریابان می‌توانند به راحتی از طریق آدرس ایمیل کاربران را برای خرید کالا یا خدمات تشویق کنند. ارتباط با مشتری در دیجیتال مارکتینگ بیش از روش‌های سنتی امکان پذیر است و همچنین اطلاعات ارزشمندی قابل استخراج است. علاوه بر این به راحتی امکان ارائه تخفیف‌ها و کوپن‌های ویژه برای تشویق مشتریان فراهم می‌شود. علاوه بر این در هر زمان که لازم باشد به آسانی می‌توانید یک کمپین بازاریابی راه اندازی کنید.

اما تأثیرات بعدی کمپین بازاریابی از دیگر مزایای دیجیتال مارکتینگ است. برای نمونه بازاریابی محتوا این قابلیت را دارد تا در طول سال‌ها تاثیرگذاری خود را داشته باشد و برند شما را تبلیغ کند. به عبارت دیگر روش‌های بازاریابی آنلاین دارای پیامدهای طولانی مدت و قابل وایرال شدن است و به صورت مداوم بر روی بازدید سایت تاثیر دارد.

آیا شما به سمت دیجیتال مارکتینگ حرکت کرده‎‌اید؟

باید گفت که به تدریج شاهد منسوخ شدن روش‌های سنتی هستیم و کسب و کارهایی که زودتر با جریان مدرن همراه شوند، موفق‌تر خواهند بود. شما چقدر در این مسیر حرکت کرده‌اید و چقدر آماده قرار گرفتن در شرایط جدید هستید؟ برای مشاوره رایگان در خصوص توسعه کب و کار خود با کارشناسان خاتون تماس بگیرید.