شاید فکر کردن در مورد سئو به عنوان یک کانال بازاریابی مبتنی بر کلمات کلیدی، آسان به نظر برسد اما واقعیت این است که این موضوع پیچیدگیهای خودش را دارد. اگر میخواهید عملکرد خود را بهبود دهید، ابتدا باید بدانید که مخاطب هدف شما چه کسی است. اینجا است که ایجاد یک استراتژی جامع برای ایجاد ترافیک قابل ضرورت پیدا میکند.
از سوی دیگر، تعریف دقیق مخاطب هدف و برقراری ارتباط موثر، میتواند موفقیت یک استراتژی را تضمین کند. شما نمیتوانید بدون شناخت مخاطب، استراتژی SEO خود را تعیین کنید. در این مقاله قصد داریم شما روشهای مختلف شناخت مخاطب را به شما معرفی کنیم.
- بیشتر بخوانید: 10 ترند برتر سئو برای افزایش ترافیک سایت در 2021
مخاطب هدف کیست؟
مخاطبان شما افرادی هستند که میخواهید آنها را به وب سایت خود جذب کنید. مخاطبان هدف افرادی در Google (یا موتورهای جستجوی دیگر) به دنبال مشاغلی مانند شما هستند. میتوان آنها را مشتریان بالقوه یا مشتریان آینده شما نامید.
در تعریف مخاطب هدف باید بدانید دقیقاً چه کسی، کدام کلمات کلیدی را جستجو میکند تا به وب سایت شما برسد. پس از شناخت این افراد، میتوانید یک استراتژی تدوین کرده و تاکتیکهای صحیح برای اطمینان از دیده شدن هنگام جستجو تعیین کنید.
موفق ترین استراتژی های سئو، ویژگیهای مخاطبان خود درک می کنند و آنها را اولویت فعالیتهای خود قرار میدهند. به این معنی که پیش از هر اقدامی، ابتدا آنان را درنظر میگیرند. درهرحال، سئو به معنای بازاریابی برای موتورهای جستجو نیست، بلکه تمرکز بر روی مخاطبان است.
توان درک مخاطب هدف، به شما این قدرت را میدهد تا ترافیک درستی از مشتریان بالقوه را به سمت سایت خود هدایت کنید.
- مطلب مرتبط: 10 نکته کاربردی برای افزایش ترافیک سایت
شناسایی مخاطب
7 روش برای تعریف مخاطب هدف خود
هنگامی که نوبت به شناسایی مخاطب هدف میرسد، پیش از سئو و استراتژی محتوا، به چند روش میتوانید این کار را انجام دهید. در اینجا هفت روش موثر وجود دارد که میتوانید به این منظور از آنها استفاده کنید:
- بیشتر بخوانید: 7 مرحله طراحی و اجرای استراتژی تولید محتوا
1. شناسایی و درک ویژگیهای مشتریان فعلی
اگر قصد دارید بدانید که استراتژی سئو شما چه کسانی را باید هدف قرار دهد، منطقی است که از مشتریان فعلی خود شروع کنید. موثرترین نقطه شروع گپ زدن با تیم فروش و پرسش از آنها است. از آنها سوال کنید دقیقاً چه کسی محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند. قطعا این تیم فروش شما بهتر از کسی میداند که چه کسی خریدار است و چه کسی نیست. اطلاعات آنها در رابطه با تجزیه و تحلیل مهمترین خریداران، میتوانند منبع مهمی برای تصمیمگیری در رابطه با استراتژی سئو باشد.
- بیشتر بخوانید: 12 استراتژی لیدجنریشن یا سرنخ مشتری (Lead Generation)
2. بررسی دنبال کنندهها در شبکههای اجتماعی
اگر دنبال کنندههای خود در شبکه های اجتماعی را بررسی کنید، احتمال اینکه به محصول یا خدماتی که ارائه میکنید علاقهمند باشند، بسیار زیاد است. استفاده از بینشی شبکه های اجتماعی از مخاطبان به شما نشان میدهند، ابزار مناسبی برای شناخت مخاطبان است. این بینش در اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین میتوانند منبعی قابل اعتماد از ویژگیهای مخاطبان شما باشند.
- بیشتر بخوانید: چرا و چگونه به شناخت پرسونای مخاطب خود نزدیک شویم؟
3. تجزیه و تحلیل نتایج موتورهای جستجو (SERP)
ممکن است ساده به نظر برسد اما صرف وقت برای تجزیه و تحلیل SERP میتواند به شناسایی مخاطبان هدف بینجامد. جستجوهایی مرتبط با کلمات کلیدی اصلی خود انجام دهید و رتبهبندی آن را بررسی کنید. به محتوای مرتبط با فروش توجه کنید. بهویژه، به مضامین مشترک در سرتاسر صفحات محتوا و کلمات کلیدی آنها و محصولات یا خدماتی که در حال تبلیغ هستند. همچنین به لحن آنها توجه کنید. این لحن میتواند در شناسایی مخاطب هدف، راهنمای خوبی باشد!
- بیشتر بخوانید: 7 نکته هوشمندانه برای افزایش تعامل کاربر و کاهش نرخ پرش
4. شناسایی و درک عمیق رقبا
هرچه اطلاعات بیشتری در مورد رقبا و کسانی که قرار است با استراتژی سئو آنها را هدف قرار دهید، داشته باشید به شناسایی مخاطبان هم نزدیکتر میشوید. نحوه عملکرد آنان در ارتباط با مخاطبان، میتواند یک راهنمای کاربردی برای شما باشد.
- بیشتر بخوانید: 6 مورد از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا در فضای دیجیتال
5. نظرسنجی از مشتریان فعلی
بهترین راه برای شناسایی و درک خواستهها و نیازهای مخاطبان، نظرسنجی از خودشان است. در این گفتگوها و نظرخواهیها، به درک عمیقتری از مخاطبان میرسید و موضوعاتی برای شما روشن میشود که شاید خودتان هم ازشنیدن آنها متعجب شوید.
نظرسنجی و مصاحبه با مشتریان فعلی یک چراغ راهنمای موثر برای رسیدن به مخاطبان هدف است و اگر بتوانید با مشتریان فعلی ارتباط برقرار کرده و از آنها اطلاعات دریافت کنید، میتوان گفت که به یک مزیت رقابتی دست پیدا کردهاید.
- مطلب مرتبط: تاثیر تصویر در کمپین ایمیلی
برای نظر سنجی میتوانید از ابزارهای مختلفی مانند ایمیل استفاده کنید. به این منظور Google Forms ابزار مناسبی برای طراحی یک فرم نظرسنجی است.
6. شناسایی پرسشهای مرتبط با موضوعات کاری شما
پیشنهاد میشود که وقت بگذارید و دقیقاً آنچه را که مخاطب هدف شما به دنبال درک یا شناسایی آن است پیدا و تجزیه و تحلیل کنید. سوالات یک ابزار موثر برای دانستن دغدغههای مخاطبان هستند. برای این منظور میتوانید از ابزار Magic Keyword Semrush استفاده کنید. یک سوال جستجو شده را وارد کنید و فیلتر کنید تا فقط سوالات نشان داده شوند.
Market Explorer Tool
7. استفاده از ابزار Semrush Market Explorer
ابزار Semrush Market Explorer و بهطور خاص، گزارش Market Explorer’s Custom Market، به شما کمک میکند بازار خود را تجزیه و تحلیل کنید و درباره موقعیت خود در مقایسه با رقبا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
موفقیت در سئو از این طریق حاصل میشود که بدانید دقیقاً مخاط هدف شما چه کسی است و چه محتوایی برای او مناسب است. نمیتوان انکار کرد که کلمات کلیدی نقش تعیین کنندهای در توسعه و موفقیت استراتژی سئو دارند. با این وجود، با شناخت مخاطبان، تلاش شما بر روی خواست آنان متمرکز میشود. به این ترتیب اطمینان پیدا میکنید که افراد مناسب را هدف قرار دادهاید و شانس خود را برای تبدیل یک کاربر به مشتری، به حداکثر میرسانید.
منبع: semrush