هنگام آنالیز سایت و بررسی عملکرد آن، گزینه‌های متنوعی به عنوان ابزار تحلیل سایت در دسترس شما است. یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترن ابزارهای تحلیل سایت، GTmetrix است که برای متخصصان سئو بسیار کاربردی است. این ابزاربه ویژه برای بررسی سرعت سایت و درک بهتر داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جی تی متریکس با ارائه هشدارهایی برای خطاهای موجود در سایت، ابزاری کاربردی در جهت بهبود عملکرد سایت است. اما گاهی استفاده از این اطلاعات کاری دشوار و گیج کننده است. اگر یه سئو سایت خود اهمیت می‌دهید همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی این ابزار مفید بپردازیم:

سایت GTmetrix  توسط  GT.net، به عنوان ابزاری برای بررسی و تحلیل آسان عملکرد سایت ایجاد شد. در مقایسه با سایر ابزارهای توسعه دهنده، استفاده از GTmetrix بسیار آسان است و افراد مبتدی هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

تحلیل سایت با جی تی متریکس

تحلیل سایت با جی تی متریکس

امکانات تحلیل سایت GTmetrix

نسخه اصلی GTmetrix کاملا رایگان است و شما می توانید به سادگی و با ایجاد یک حساب کاربری، به امکانات آن دسترسی پیدا کنید. در واقع این مطلب به ویژگی‌های نسخه رایگان جی تی متریکس می‌پردازد.

اولین مورد، امکان انتخاب مکانی است که قصد دارید URL خود را در آن آزمایش کنید. در وقاع انتخاب موقعیت فیزیکی بسیار مهم است زیرا مربوط به منطقه‌ای است که وب سایت شما در آن‌جا واقعاً میزبانی می‌شود. هر چه زمان بارگذاری پائین‌تری داشته باشید، سرعت بارگذاری شما سریعتر است. مکان‌های موجود در حال حاضر شامل موارد زیر هستند:

  • دالاس، آمریکا
  • هنگ کنگ، چین
  • لندن، انگلستان
  • بمبئی، هند
  • سیدنی، استرالیا
  • سائو پائولو، برزیل
  • ونکوور، کانادا

از نسخه رایگان جی تی متریکس می‌توانید با Chrome (دسک تاپ) یا Firefox (دسک تاپ) استفاده کنید.

گزینه دیگر امکان ایجاد ویدئو است. این گزینه به شما در رفع مشکلات سایت کمک می‌کند زیرا می‌توانید نحوه نمایش سایت خود را مشاهده کنید. AdBlock Plus  یک ویژگی کاربردی است. اگر یک شبکه تبلیغاتی مانند Google Adsense را اجرا می‌کنید، می‌توانید این گزینه را فعال کنید تا تأثیرات کامل تبلیغات بر روی زمان بارگذاری را ببینید.

امکانات دیگر شامل توقف بارگذاری آزمایشی (که بعداً به آن خواهیم پرداخت)، امکان ارسال کوکی به همراه درخواست شما، استفاده از احراز هویت HTTP ، امکان قرار دادن URL در لیست سفید و لیست سیاه، وضوح صفحه و نسبت پیکسل دستگاه است.

  • این مطلب را هم بخوانید:

بهترین ابزار تحلیل سایت | ابزارهای ایرانی و خارجی را بشناسید!

 

بررسی سرعت سایت

بررسی سرعت سایت

تجزیه و تحلیل با ابزار تست سرعت  GTmetrix

یک صفحه وب از قسمت‌های مختلفی مانند  HTML،JavaScript، CSS و تصاویر تشکیل شده است. هر یک از این موارد درخواست‌هایی را برای ارائه آنچه در وب سایت خود مشاهده می‌کنید ایجاد می‌کنند. به طور معمول هرچه تعداد درخواست شما بیشتر باشد، سرعت بارگیری وب سایت کاهش می‌یابد. البته همیشه این‌طور نیست اما اغلب اوقات این‌چنین است.

در ادامه قصد داریم هر کدام از بخش‌های GTmetrix را بررسی کنیم و جزئیات بیشتری را توضیح دهیم. این‌که اطلاعات مربوط به عملکرد کلی وب سایت شما چیست و در رابطه با هر مورد چه باید کرد.

  • GTmetrix Summary
  • Performance
  • Structure
  • Waterfall Chart
  • Video
  • History

GTmetrix Summary

هنگامی‌که تصمیم دارید به بررسی و تحلیل سایت وردپرس خود از طریق GTmetrix بپردازید، یک گزارش عملکرد برای سایت شما ایجاد می‌شود که شامل “GTmetrix Grade” و “Web Vital” است.

در واقع GTmetrix Grade شامل دو شاخص عملکرد (GTmetrix Performance) و ساختار (GTmetrix Structure) است. به طور کلیGTMetrix   خلاصه‌ای از عملکرد وب سایت شما، در خصوص موارد زیر ارائه می‌کند:

  • سرعت بارگذاری صفحه
  • اندازه صفحه
  • تعداد کل درخواست‌ها
  • خلاصه‌ای بصری از معیارهای عملکرد سایت
  • امتیاز Performance
  • امتیاز Structure و پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد سایت
  • میزان عملکرد در حال بارگذاری
  • زمان بارگذاری اولین محتوا
  • شاخص سرعت
  • زمان بارگذاری بزرگ‌ترین محتوا
  • زمان تعاملی
  • کل زمان مسدود کردن
  • ثبات بصری
  • مقایسه عملکرد صفحه شما را با میانگین سایر سایت‌هایی که تحلیل کرده است.

Web Vital

در سال 2020 ، گوگل مجموعه‌ای استاندارد از معیارهای عملکرد و تجربه کاربری با نام Web Vital را ارائه کرد. در واقع Web Vital  از معیارهای مختلفی تشکیل شده است اما معیارهایی که GTmetrix در نظر می‌گیرد، LCP، TBT و CLS  است.

اما هر کدام از این موارد به چه موضوعی مربوط است:

  • LCP مدت زمانی است که برای بارگیری بزرگترین بخش از صفحه شما لازم است.
  • TBT مدت زمانی است که یک صفحه پیش از تعامل کاربر با آن مسدود می‌شود.
  • CLS به تغییر عناصر هنگام بارگیری صفحه اشاره دارد.

منظور از LCP  در GTmetrix چیست؟

LCP  شاخصی است که نشان می‌دهد چه مدت زمان لازم است تا بزرگترین عنصر محتوایی (برای مثال تصویر اسلایدر یا تیتر اصلی) در صفحه برای کاربر قابل مشاهده شود. به عبارت دیگر سرعت بارگذاری صفحه شما چقدر است. برای ایجاد تجربه کاربری خوب لازم است که LCP کوچکتر یا مساوی 1.2 ثانیه باشد.

منظور از TBT  در GTmetrix چیست؟

TBT نشان می‌دهد در فرآیند بارگذاری، صفحه چه مدت زمانی توسط اسکریپت‌ها مسدود شده است. برای ایجاد تجربه کاربری خوب،TBT  باید 150 میلی ثانیه یا کمتر باشد. در صورتی که موضوع اصلی مسدود شده باشد، صفحه شما نمی‌تواند به ورودی‌های کاربر مانند کلیک ماوس پاسخ دهد. در واقع این شاخص نشان می‌دهد صفحه در طول کامل شدن بارگذاری، چه میزان قابل استفاده است.

منظور از CLS در GTmetrix چیست؟

CLS  نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان با بارگیری صفحه شما چه مقدار تغییرات در لایه‌ها را تجربه می‌کنند.  به عبارت دیگر صفحه سایت هنگام بارگیری چقدر پایدار عمل می‌کند و آیا تغییرات قابل ملاحظه‌ای دارد یا خیر؟ به طور کلی هنگامی‌که صفحه بارگیری می‌شود، برخی از عناصر به شکلی غیرمنتظره جابه‌جا می‌شوند که این موضوع بر نحوه تعامل کاربران با صفحه تأثیرگذار است. برای داشتن تجربه کاربری خوب، این شاخص باید 0.1 یا کمتر باشد.

gtmetrix-tabs

gtmetrix-tabs

Performance

با این که بخش Performance یا معیارهای عملکرد، دقیقاً آنچه را که باید اصلاح کنید به شما نشان نمی‌دهد، اما اطلاعات مفیدی دارد. این اطلاعات در مورد این که کدام معیارهای اصلی تجربه کاربر را می‌توانید بهبود دهید، یک راهنمایی مفید به شما ارائه می‌دهد.

با استفاده از GTMetrix می‌توانید به طور مستمر عملکرد سایت خود را زیر نظر داشته باشید. این بررسی به دو صورت انجام می‌شود:

  • نظارت برنامه‌ریزی شده: نظارت بر صفحه می‌تواند طبق برنامه دلخواه شما انجام شود.
  • تست روزانه: می‌توانید وب سایت خود را به صورت روزانه یا به صورت دوره ای تست کنید.

Structure

جی متریکس ساختار سایت شما را بر اساس الگوریتم PX مورد بررسی قرار می‌دهد و نتایج آن به درصد نمایش می‌دهد. در واقع زبانه structure جایگزینی برای دو بخش یعنی PageSpeed و YSlow است. در این بخش از ابزار جی تی متریکس، همه شاخص‌هایی که برای بهبود ساختار سایت باید مورد توجه قرار داد، وجود دارد. بر اساس میزان پایبندی صفحه مورد بررسی به این معیارها، از کمترین به بیشترین میزان مرتب سازی شده است.

waterfall

این گزینه نشان‌دهنده مدت زمان بارگیری و مرتبط با میزان بهینه بودن منابع است. برای مثال در صورتی که بارگذاری یک فایل تصویری زمان زیادی به طول می‌انجامد، باید از یک بهینه ساز تصویر جهت کاهش سایز و بهبود سرعت بارگذاری استفاده کنید. Waterfal یک لیست از محتوایی که در بارگذاری صفحه وجود دارد، منبع و زمان بارگیری هر محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد ببینید کدام محتواها زمان زیادی برای بارگیری لازم دارند و باید بهینه شوند.

Video

گزینه دیگر این ابزار، ویدئو است. این گزینه، ویدئویی از کل فرآیند بارگذاری سایت شما را نشان می‌دهد. به این ترتیب امکان این را خواهید داشت که ببینید کدام اجزاء صفحه زمان بیشتری برای بارگذاری به زمان نیاز دارند تا نمایش داده شوند. همچنین برای ذخیره تست‌های بررسی عملکرد سایت، می‌توانید ویدیو را دانلود کنید.

History

گزینه History یا تاریخچه، سوابق نتایج تست را به شما نشان می‌دهد. از طریق این گزینه، متوجه تغییرات زمان بارگذاری صفحه، اندازه و امتیاز Performance و Structure در طول این مدت زمان مشخص، خواهید شد.

  • این مطالب را هم بخوانید:

6 مورد از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا در فضای دیجیتال

همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت اول)

همه چیز درباره سئو داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت (قسمت دوم)

مهم ترین ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت

همان‌طور که می‌بینید، دانستن چگونگی استفاده از ابزار GTmetrix به شما کمک می‌کند تا در رابطه با عملکرد سایت خود، تصمیماتی مبتنی بر داده‌های دقیق و واقعی اتخاذ کنید. این موجب می‌شود تا مشکلات سایت را بهتر کشف کرده و در صدد رفع آن‌ها برآئید.

 

نظر شما…

آیا شما تا کنون از جی تی متریکس GTmetrix برای بررسی میزان بهینه بودن سایت خود استفاده کرده‌اید؟ کدام بخش از این ابزار بیشتر برای سئو سایت به کمک شما آمده است؟

ترجمه و برگردان از سایت kinsta