انتشار رپورتاژ آگهی کار سختی نیست اما اصولی بودن و تاثیرگذار بودن رپورتاژ موضوعی است که نیاز به دقت و تامل دارد. رپورتاژ یکی از انواع روشهای تبلیغ است که میتواند به منظور افزایش ترافیک و ورودی سایت، برندینگ، اطلاع رسانی و یا ایجاد لینک خارجی و بهبود سئوی خارجی صورت گیرد. اما نوشتن رپورتاژ اثربخش و کارآمد هم مانند هر کار دیگری، اصول خودش را دارد.
اگر میخواهید رپورتاژ مفید و موثری بنویسید، باید نکاتی را رعایت کنید. در این مطلب به همین موضوع خواهیم پرداخت. همراه خاتون باشید تا نکات نوشتن رپورتاژ آگهی اصولی را مرور کنیم. همچنین قیمت رپورتاژ آگهی هم موضوع دیگری است که باید در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که اغلب کسب و کارها از رپورتاژ برای دیده شدن استفاده میکنند. اما برای این که زحمت و هزینه شما هدر نرود، باید با اصول آن آشنا باشید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- رپورتاژ چه تاثیری بر روی سایت دارد؟
- چه مواردی را در رپورتاژ باید رعایت کنیم؟
- چگونه رپورتاژ آگهی خوبی بنویسیم؟
- چه سایتهایی برای درج رپورتاژ مناسبتر هستند؟
- چه عواملی در قیمت رپورتاژ آگهی موثر هستند؟
- چه مدت طول می کشد تا تاثیر رپورتاژ مشخص شود؟
- چرا تولید محتوا برای رپورتاژ موضوعی تخصصی و حساس است؟

تاثیر رپورتاژ در بازاریابی
رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر روی سایت دارد؟
رپورتاژ آگهی اصولی میتواند از چند روش به بهبود عملکرد سایت کمک کند. این موضوع از دو بعد واکنش کاربر و موتورهای جستجو قابل بررسی است.
قطعا لینکهای داخلی یک رپورتاژ ، نوعی اعتبار برای سایت محسوب میشود. به لحاظ سئو خارجی، این یکی از تکنیکهای بهبود عملکرد سایت است. با رعایت اصول لازم در استفاده از رپورتاژ، میتوان انتظار تاثیرات مثبتی را داشت.
همچنین این لینکها اگر در جای مناسبی استفاده شوند، میتوانند منجر به افزایش ورودی و ترافیک سایت شوند. افزایش ترافیک سایت هم از فاکتورهای موثر در بهبود جایگاه سایت در میان نتایج موتورهای جستجو است.
در رپورتاژ آگهی سعی میکنیم با رعایت بیطرفی، اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را برای استفاده از کالا یا خدمات خود ترغیب کنیم. این اشتیاق موجب افزایش ورودی و بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو در مقایسه با رقبا خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
- 10 مرحله توسعه برند و روشهای آن
- همه چیز درباره دیجیتال برندینگ
- انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن
- 10 نکته کاربردی برای افزایش ترافیک سایت

رپورتاژ آگهی اصولی
چه مواردی را در رپورتاژ آگهی باید رعایت کنیم؟
برای نوشتن اصولی رپورتاژ آگهی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. همانطور که گفته شد، رپورتاژ تنها ابزاری برای یک تبلیغ نیست بلکه باید بتواند اعتماد مخاطب را نیز جلب کند. بنابراین باورپذیر بودن و بیطرفانه نوشته شدن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اعتماد مخاطب موجب ایجاد اشتیاق در او برای کلیک بر روی لینک و ورودش به سایت ما است.
پیشبینی و آمادهسازی زیرساختها
نکته مهم دیگر این است که پیش از آن که اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی کنید، لازم است زمینههای لازم آن را ایجاد کنید. نکته مهم به خود سایت شما برمیگردد. اگر سایت شما به لحاظ کیفی و رعایت اصول طراحی وضعیت خوبی داشته باشد، میتواند موجب تبدیل مخاطب به مشتری و مخاطب دائمی شود. در غیر این صورت هر چقدر هم که شما ورودی بگیرید، فایدهای برای شما نخواهد داشت.
استفاده منطقی از لینکها و جلوگیری از اسپم شدن
موضوع دیگر استفاده متعادل و منطقی از لینکها است. اگر بیش از حد اقدام به ایجاد لینک گذاری کنید، سایت شما اسپم شناخته خواهد شد و رپورتاژ آگهی بیتاثیر میشود. تعداد بالا و انتشار مستمر رپورتاژ در مدت کوتاه را فراموش کنید و کمی صبورانهتر پیش بروید. زمان عامل مهمی در این رابطه است!
بیشتر بخوانید:
نحوه انتخاب انکرتکست
اما موضوع دیگر انکرتکست (Anchor Text) است. انکرتکست همان عبارتی است که لینک شما بر بروی آن قرار میگیرد. با چه عبارت یا کلمهای قصد دارید مخاطب را به سایت خود دعوت کنید؟ کدام عبارت کارایی بیشتری دارد و بهتر میتواند شما را به مقصد خود نزدیک کند؟ انکرتکست میتواند نقشی کلیدی در ترغیب مخاطب و ورود او به سایت شما داشته باشد. این عبارت باید کاملا مرتبط با موضوع فعالیت شما باشد.
انتخاب وبسایت میزبان مناسب برای رپورتاژ
اما اگر قصد سفارش رپورتاژ آگهی را دارید، سراغ سایتهایی بروید که مخاطبانی مرتبط با زمینه فعالیت شما دارند و یا محتوایی عمومی داشته و میتوانند مخاطب شما هم بشوند.همچنین در انتخاب وبسایت میزبان مواردی که از اعتبار و جایگاه خوبی در نتایج موتورهای جستجو برخوردار هستند را در اولویت قرار دهید. بررسی جایگاه سایت در میان نتایج گوگل، میزان ترافیک سایت با استفاده از ابزار الکسا ALEXA و یا اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحه (PA) از طریق ابزار ماز MOZ، میتواند سرنخهایی درباره میزان اعتبار و ترافیک سایت به شما بدهد. همچنین اسپم بودن سایت یا Spam Scoreرا هم از طریق همان ابزار ماز میتوانید بررسی کنید. البته تنوع سایتهای میزبان هم نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. بهتر است از سایتهای متنوع برای درج رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
دائمی بودن و فالو بودن لینکها
این که لینکهای مورد نظر برای رپورتاژ به صورت دائمی و البته فالو (Follow) در سایت میزبان قرار بگیرد هم موضوع مهم دیگری است که نباید از نظر دور بماند. از بین رفتن لینک میتواند به سئو سایت شما آسیب بزند. همچنین لینک نوفالو (nofollow) از ارزش چندانی برخوردار نیست. بنابراین از این دو فاکتور غافل نشوید.
به طور کلی رپورتاژ آگهی ابزاری است برای دیده شدن و همچنین قدرت گرفتن سایت شما. اما این اتفاق زمانی میافتد که موارد اصولی و کاربردی لازم را رعایت کنید.

دقت در انتخاب کلمات کلیدی
چگونه رپورتاژ آگهی خوبی بنویسیم؟
رپورتاژ آگهی هم نوعی محتوا است که باید همان ویژگیهای تولید محتوای جذاب و اصولی را داشته باشد. رعایت اصول سئو از مهمترین موضوعاتی است که باید در تولید محتوای رپورتاژ رعایت شود. نوشتن یک محتوای اختصاصی و منحصربهفرد را در دستور کار خود قرار دهید. طول متن باید معقول باشد. سعی کنید متن شما کمتر از 800 کلمه نباشد.
اما یکی از اصلیترین قسمتهای ماجرا، عنوان اصلی یا H1 در متن شما است. این عنوان باید جذاب و حاوی کلمات کلیدی مورد نظر شما باشد. انتخاب عنوانی که در مخاطب اشتیاق برای دنبال کردن مطلب و ورود به سایت شما ایجاد کند، کاری مهم و گاهی دشوار است و نیاز به تمرکز و فکر بسیار دارد. در انتخاب کلمه کلیدی هم مانند تولید محتوا برای سایت خود عمل کنید. در مقالات قبلی در این رابطه بیشتر توضیح داده شده است. بهتر است از ابزارهایی مانند گوگل ترندز و گوگل پلنر و ابزارهایی اینچنینی استفاده کنید. به این ترتیب انتخاب کلمات کلیدی به روشی اصولی انجام خواهد شد.
موضوع دیگر درباره نحوه درج لینک در رپورتاژ است. یادتان باشد که بیشترین امتیاز متعلق به اولین لینک در مطلب است و گوگل ارزش چندانی برای لینکهای بعدی قائل نیست. پیشنهاد میشود از نام برندتان به عنوان انکرتکست استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:
- همه چیز درباره انتخاب کلمات کلیدی و معرفی ابزارهای آن
- راه و چاه تولید محتوای جذاب | کاربران راز موفقیت شما
نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی
ساختار رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی هم مانند هر متن دیگری، قواعد ساختاری خاصی دارد. دانستن این قواعد کمک میکند تا به اندازه، دقیق و معنادار بنویسیم. اما مهمترین اجزاء رپورتاژ آگهی عبارتند از:
عنوان اصلی
اصلیترین بخش که موجب جذب مخاطب میشود، تیتر اصلی رپورتاژاست. در واقع تیتر اصلی اولین تماس ما با مخاطب است. تیتر باید به گونهای باشد که خواننده را برای مشاهده محتوا متقاعد کند. اما برای این منظور به چه چیزهایی باید توجه کرد؟
- پرسونای مخاطب
پیش از نوشتن عنوان باید از خود بپرسید که مخاطب چه کسی است؟ در واقع سوال این است که قرار است برای چه کسی بنویسیم و او چه ویژگیها و نیازهایی دارد؟ با پاسخ به این سوالات مخاطب خود را بهتر خواهید شناخت و متوجه میشوید که چه عنوانی برای او جذابتر خواهد بود و باید از چه کلماتی استفاده کنید.
- شفافیت یا ابهام در عنوان
مبهم یا شفاف بودن عنوان رپورتاژ از موارد دیگری است که باید به آن توجه کرد. البته بستگی به نوع محتوا و مخاطب شما دارد. توجه داشته باشید که عنوان باید به گونهای نوشته شود که مخاطب را تشویق به دنبال کردن مطلب کند. گاهی ایجاد سوال و ابهام به اندازهای متعادل، میتواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی
متن اصلی
در متن اصلی فرایند انتقال اطلاعات انجام میشود. معمولا روش داستان گویی، بهترین روش برای جذب مخاطب است. مخاطب همراه با داستان، تا انتهای متن همراهی خواهد کرد و شما فرصت پیدا میکنید تا موضوع مدنظر خود را به او منتقل کنید.
- زیرعنوان یا عناوین میانی متن
استفاده از زیرعنوان در طول متن، هم به جذابیت آن میافزاید و هم موجب میشود مخاطب خسته نشود. همچنین استفاده از زیرعنوان موجب درک بهتر خواننده از متن خواهد شد.
- دعوت به انجام عمل ( Call To Action )
بخش نهایی رپورتاژ آگهی دعوت از مخاطب به انجام کاری مشخص مانند پاسخگویی به سوال است. این قسمت در واقع نشاندهنده هدف اصلی ما از انتشار رپورتاژ آگهی است.
چه سایتهایی برای درج رپورتاژ آگهی مناسبتر هستند؟
قطعا سایتهای مرتبط با حوزه کاری شما از اولویت بالاتری برخوردار هستند. در این سایتها شما به مخاطب هدف خود نزدیکتر هستید. اما احتمال دارد که تعداد آنها زیاد نباشد. در این صورت باید سراغ گزینههای دیگر باشید.
سایتهای خبرگزاریها، مجلههای اینترنتی و سایتهایی با محتوای عمومیتر، میتوانند انتخابهای دیگر شما باشند. این سایتها اغلب از ترافیک و بازدید بالایی برخوردار هستند و میتوانند از میان مخاطبانشان، بخشی را راهی سایت شما کنند.

قیمت رپورتاژ آگهی
چه عواملی در قیمت رپورتاژ آگهی موثر هستند؟
میزان اعتبار سایت میزبان، ترافیک آن و ارتباطش با زمینه کاری شما در تعیین میزان قیمت رپورتاژ آگهی تاثیرگذار است. اما لازم است در این خصوص بیشتر تحقیق شود. اگر قصد انتشار رپورتاژ را دارید برای تحقیق در خصوص قیمت رپورتاژ آگهی، میتوانید از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ و آژانسهای تبلیغاتی کمک بگیرید.
این آژانسها به دلیل تجربه بیشتر در رابطه با خدمات سئو و بهینه سازی سایت، میتوانند راهنمای شما در انتخاب سایت میزبان و نحوه قیمتگذاری باشند. با استفاده از تجربه این مجموعهها، انتخابی دقیقتر، اثربخشتر و کم هزینهتر خواهید داشت.
میتوانید در رابطه با عوامل موثر در تعیین قیمت رپورتاژ آگهی، با کارشناسان خاتون تماس بگیرید و مشورت کنید.
چه مدت طول می کشد تا تاثیر رپورتاژ مشخص شود؟
این موضوع بسیار بستگی به گوگل و سایت میزبان دارد. تاثیر بک لینک شما ممکن است خیلی سریع و در هفته اول پس از ایندکس شدن قابل مشاهده باشد. اما احتمال هم دارد پس از چند ماه این تاثیر را لمس کنید. البته شما هم در این رابطه میتوانید نقش مثبتی داشته باشید. با لینک سازی مرتبط و ایجاد بازدید برای رپورتاژ خود، میتوانید در بیشتر و سریعتر دیده شدن محتوای رپورتاژ تاثیرگذار باشید. همچنین کامنت گذاری گذاری برای مطالب رپورتاژ روش دیگری برای تسریع در این فرایند است.
چرا تولید محتوا برای رپورتاژ موضوعی تخصصی و حساس است؟
محتوای رپورتاژ از محتوایی که شما در سایت خود قرار میدهید بازدید بیشتری خواهد داشت. همچنین به نوعی نشان دهنده موقعیت و شخصیت سایت شما خواهد بود. بنابراین دقت در انتخاب موضوع، کلمات و کلیدواژهها و نحوه انتقال مطلب به مخاطب، از اهمیت بالایی برخوردار است. شما قصد دارید مطلب خود را در یک سایت پرمخاطب منتشر کنید، به همین دلیل انتظار مخاطبان از شما بیشتر میشود.
صحت مطالب، رعایت نکات ویرایشی و نگارشی، انتخاب موضوعی جذاب و محتوایی پرمخاطب، دقت در نحوه انتقال موضوع از مواردی هستند که بیش از زمانهای دیگر به آن اهمیت بدهید. یک رپورتاژ میتواند بر روی اعتبار شما نزد مخاطبان تاثیرات عمیق مثبت یا منفی ایجاد کند. با گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی، بسیار دیده شده که کوچکترین اشتباه با انتشار گسترده در این شبکهها روبرو میشود و اعتبار چندین ساله، یک شبه بر باد میرود.
اما همیشه هم لازم نیست اتفاق بدی بیفتد. گاهی با انتخاب نادرست سایت میزبان، اشتباه در انتخاب کلمه کلیدی و یا خطا در لینکگذاری، رپورتاژ کاملا بیاثر میشود و هزینههای شما هم هدر میرود.
بنابراین حضور یک کارشناس خبره و با تجربه در کنار شما برای پیش بردن صحیح این موضوع، ضرورت دارد. برای این منظور میتوانید از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مشورت بگیرید. آنها چه در نگارش محتوای رپورتاژ و چه در انتخاب وبسایت میزبان، میتوانند همراه شما باشند تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.
تجربه شما…
شما چطور؟ آیا شما هم تاکنون متوجه تاثیرات مثبت انتشار رپورتاژ آگهی اصولی و قدرتمند شدهاید؟ تجربه خود را از تاثیرات و نحوه تهیه رپورتاژ اصولی با ما درمیان بگذارید.