شاید بتوان گفت از مهمترین عوامل موفقیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ و مزیت رقابتی هر شرکت، میزان خلاقیت آن باشد. خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ یعنی تفاوت در میان انبوه روشهای مارکتینگ. این روزها با افزایش میزان تبلیغات، جلب توجه مخاطب دشوارتر از گذشته است و به همین دلیل دیگر خلاقیت است که حرف اول را میزند.
اما وقتی صحبت از خلاقیت میشود، بیشتر مردم به چیزی مربوط به طراحی فکر میکنند. اما خلاقیت فقط به طراحی محدود نمیشود بلکه منظور تفکر خلاق است.
تفکر خلاق میتواند ابزاری قدرتمند در بازاریابی و به طور کلی کسب و کار باشد. خلاقیت همیشه یک عامل کلیدی در برجستهسازی و همچنین در بازاریابی حتی نوع سنتی آن بوده است.
بسیاری از بازاریابان ترجیح میدهند به جای توسعه ایدههای جدید، بر روی روشها و تکنیکهای موجود تمرکز کنند. درحالیکه امروزه برای موفقیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ لازم است سراغ ایدههای جدید برویم. خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ، انجام فرایند بازاریابی به طرز متفاوت است که این تفاوت برای ادامه رقابت ضروری است.
بیشتر بخوانید:
- چگونه مخاطب هدف خود را در استراتژی سئو تعریف کنیم؟
- انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن
خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ
ایجاد خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ
“تخیل نوآوری ایجاد می کند.”
فکر کردن در خارج از محدودههایی که تا کنون قرار داشتهاید، میتواند دیدگاههای جدیدی به شما نشان دهد. اگر خود را فردی خلاق نمیدانید نگران نباشید، زیرا خلاقیت بخشی طبیعی از عملکرد مغز است. اما برای تحریک و تقویت آن قسمت، باید مهارتهای خود را افزایش دهید و مهارتهای جدیدی یاد بگیرید.
مطلب مرتبط:
ضرورت خلاقیت در کسب و کار
برخی از اصلیترین دلایل اهمیت افزایش خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ و بهطورکلی کسب و کار عبارتند از:
- تفکر خلاق به شما کمک میکند فرصتهای جدید بازار را ببینید.
- به شما کمک میکند تا یک راه حل منحصر به فرد برای مشکل خود پیدا کنید.
- به شما کمک میکند تا نوآور باشید.
- خلاقیت به برجسته شدن کمپین دیجیتال مارکتینگ شما کمک میکند.
- به شما امکان میدهد تا تجارت خود را دائماً احیا کنید.
- موجب میشود تا با مشتریان خود ارتباط موثرتری برقرار کنید.
- به شما کمک میکند تا دیدگاه مشتری خود را درک کنید.
- تفکر خلاق مهارتهای رهبری شما را بهبود میبخشد.
- با تفکر خلاق، شما فرد منعطفتری خواهید بود.
با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و پیچیدهتر شدن مصرفکنندگان، اگر می خواهید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، لازم است رویکردی خلاقانهتر به دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. فراموش نکنید که در آینده، خلاقیت برای دستیابی به موفقیت در بازاریابی دیجیتال اهمیت فزایندهای خواهد داشت.
با توجه به اینکه کاربران امروز در میان ابزارها و کانالهای گوناگون در حال جستجو و دریافت اطلاعات هستند، بازاریان میتوانند یک تجربه جالب و جذاب برای آنها فراهم کنند. در هر لحظه، هر کاربر به سرعت در حال جذب اطلاعاتی است که هنگام تصمیمگیری باید آنها را ارزیابی کند. خلاقیت در حال حاضر نقشی حیاتی در تأثیرگذاری بر مشتری دارد و در آینده قطعا این تاثیر بیشتر خواهد بود.
هدفگذاری خلاقانه
لازم است بازاریابان ارزش واقعی مشتری را در قالب آگهی و تبلیغات بسیار شخصی، مرتبط و خلاق ارائه دهند.
هرچه هدف گذاری پیچیده تر شود، مصرفکنندگان انتظار دارند پیامهایی که دریافت میکنند شخصیتر شوند. بازاریابان برای دستیابی به موفقیت باید شخصیت، نگرش، سبک زندگی و انگیزههای مشتری را درک کنند. رابطه میان خلاقیت و تجربه کاربر بسیار مهم و عمیق است.
خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ با محوریت داده های دقیق
با جمعآوری دادههای بیشتر ، میتوانید بخشهای منحصر به فردی را بر اساس تاکتیکهای خلاقانه و دادهمحور ایجاد کنید. ایجاد پیامهای شخصی برای مصرفکنندگان از زمان تعامل با نام تجاری شما تا زمانی که آماده خرید میشوند را دست کم نگیرید. این امر به خلاقیت داده محور و سایر فرآیندها نیاز دارد. با رویکردی خلاقانه و مبتنی بر داده، بازاریابان دیجیتال میتوانند تجربیات بهتری برای مخاطبان بسازند که زمینهساز آگاهی و وفاداری طولانی مدت نسبت به برند میشود.
خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ با ریسک
ریسک کردن یعنی ورود به موضوعاتی که هنوز امتحان نکردهاید. بر اشتیاق واقعی خود و غلبه بر ترس از امتحان چیزهای جدید، متمرکز شوید. شما باید از حاشیه اطمینان خود خارج شوید. خود را تشویق کنید و بیشتر کشف کنید. دورهها و کارگاههایی وجود دارد که میتوانید برای بهبود و توسعه خلاقیت خود در آنها شرکت کنید. فراموش نکنید که با ریسک نکردن و ثابت ماندن، چیزی تغییر نخواهد کرد.
اشکالی ندارد که گاهی اوقات شکست بخورید اما این تنها راه حرکت به جلو است. مهم است که مدام یاد بگیرید و از رفتن مسیرهای جدید هراس نداشته باشید.
شما چطور؟
آیا خود را فردی خلاق میدانید؟ آیا از خلاقیت در دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنید؟ شما از چه روشهایی برای غلبه بر سکون و ایجاد خلاقیت استفاده کردهاید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.