ایجاد خلاقیت در تبلیغات و ایده پردازی در یک شرکت تبلیغاتی، می‌تواند فرایندهای گوناگونی داشته باشد. اما میزان اهمیت آن در همه آژانس های دیجیتال مارکتینگ و شرکت های تبلیغاتی یکسان است. تبلیغ ممکن است تبلیغات تلویزیونی، محیطی و غیره باشد. اما در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال، ابزارهایی مانند اینستاگرام و فیسبوک و لینکدین می‌توانند تاثیرات متفاوتی داشته باشند.

تفاوتی نمی‌کند که از کدام نوع تبلیغات و چه ابزاری استفاده کنید، در هر حال ایده‌‌پردازی و خلاقیت اولین گام در ایجاد یک تبلیغ موثر و موفق است. تولید محتوا چه گرافیکی و موشن گرافیک، چه متنی و چه ویدئویی، بر اساس یک ایده‌ اولیه شکل می‌گیرد. در واقع خلاقیت در تبلیغات موجب می‌شود تا ایده‌ها به موفقیت نزدیک‌تر شوند.

ایجاد تبلیغات خلاقانه که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم او را نسبت به انتشار آن تبلیغ ترغیب کند نیز نیاز به تکنیک‌ها و شیوه‌هایی خلاقانه دارد. در واقع استفاده از روش‌های غیر متداول و تکنیک‌های خلاقانه بدون این‌که مستقیما تبلیغاتی باشد، پتانسیل جذب مخاطبان بیشتری را دارد.

استفاده از حواس پنج‌گانه در تبلیغات شامل موزیک، تصویر، ویدئو و یا بازآفرینی یک صحنه یا یک حس نوشتالژیک یا خلق یک حس خوشایند در مخاطب، می‌تواند شما را به هدفتان از تبلیغ، بسیار نزدیک‌تر کند.

گاهی خوب است از خود بپرسید که قصد دارید تبلیغ برای مخاطب شما، چه حسی ایجاد کند یا این که چه حس‌هایی را می‌توانید در مخاطب برانگیزید. شابد لازم باشد تا ارتباطی میان چند عنصر ظاهرا بی‌ربط پیدا کنید تا تبلیغ خلاقانه‌تری بیافرینید.

خلاقیت در تبلیغات

خلاقیت در تبلیغات

ایده پردازی و تبلیغات خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایده پردازی خلاقانه و پرورش و اجرای آن، در ابتدا نیاز به مطالعه و بررسی مخاطبان هدف دارد. در حقیقت ویژگی‌های مخاطبان هدف، اصلی‌ترین و موثرترین عامل در ایده‌پردازی است. فراموش نکنیم که هدف از تبلیغات، رساندن پیام برند به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند است. بنابراین، جمع‌آوری اطلاعات کامل در رابطه با پرسونای مخاطب برند ضرورت پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

می‌توان گفت نقش اصلی ایده‌های خلاقانه در تبلیغات، انتقال پیام به مخاطب و ایجاد جذابیت برای جلب توجه او است. در عین حال کارشناسان عرصه تبلیغات عقیده دارند کە تبلیغاتی کە به صورت غیرمستقیم پیام را منتقل می‌کنند، اثربخش‌تر و جذاب‌تر هستند. آشنایی با تکنیک‌های خلاقانه ایده پردزای و درک بهتر از مخاطب هدف، می‌توانند مهم‌ترین عوامل در یافتن ایده‌های نو و خلاقانه باشند.

به‌طور کلی دو نوع تبلیغ وجود دارد؛ مستقیم و غیر مستقیم. تبلیغات مستقیم پیام را به صورت متن، شعار و غیره و بسیار شفاف و بدون ابهام به مخاطب انتقال می‌دهد. اما نقش خلاقیت در تبلیغات غیر مستقیم پررنگ‌تر است و پیام تبلیغ اغلب در قالب‌ غیرتجاری و به صورت غیر‌مستقیم بیان می‌شود. این موضوع به اثبات رسیده است که تبلیغات غیر‌مستقیم، مغز را وادار می‌کنند تا متوقف شود و درباره ایده‌ آن تبلیغ تامل کند. همین توقف و درگیری مخاطب با تبلیغ موجب به‌خاطر سپردن آن توسط مخاطب می‌شود. به همین دلیل تبلیغ غیرمستقیم در میان انبوه تبلیغاتی که در طول روز در خیابان یا شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، اثربخش‌تر است.

بیشتر بخوانید:

ایده‌پردازی خلاقانه، فرایندی چالشی است که نیاز به افراد حرفه‌ای و باتجربه دارد. با توجه به این که شبکه های اجتماعی از تبلیغات اشباع شده‌اند، یک تبلیغ خلاقانه، می‌تواند برگ برنده یک برند باشد. جذابیت به دور از پیچیدگی، غیرمستقیم بودن و ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب عوامل مهم در موفقیت یک تبلیغ هستند.

نقش ایده پردازی و خلاقیت در تبلیغات چیست؟

خلاقیت می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها و اثربخشی تبلیغات شود. معمولا در تبلیغات خلاقانه موضوعاتی مطرح می‌شود که متناسب با فرهنگ و در نتیجه محتوایی جذاب برای مخاطبان است. تبلیغات شاخص خوبی برای شناخت فرهنگ جامعه است و پیش از انجام تبلیغات باید به فرهنگ افراد توجه کرد.

همچنین زمانی ‌که حجم تبلیغات بالا می‌‌رود، می‌تواند موجب بی اعتمادی و تبلیغ‌زدگی هم می‌‌شود. بنابراین یافتن روش‌های غیرمتعارف و جذاب در اولویت قرار می‌گیرد.

تیم ایده پردازی در یک شرکت تبلیغاتی، به دنبال برقراری ارتباط میان برند با مخاطبان هدف است. این ارتباط باید صمیمی و صادقانه باشد. این تیم به کمک روش‌های خلاقانه مانند طوفان فکری و طرح‌های گرافیکی و پیام‌های متنی یا تصویری متفاوت سعی بر تولید ایده های نو دارند. امروزه مخاطبان دیگر تنها با ابزارهایی مانند بیلبورد روبرو نیستند بلکه رسانه‌های گوناگون و شیوه‌های متنوعی برای تبلیغات وجود دارند. بنابراین به همان نسبت نیاز به ایده‌های جذاب و خلاقیت بیشتری است.

مطلب مرتبط:

خلافیت در تبلیغات

خلافیت در تبلیغات

ایده‌های خلاقانه در تبلیغات چه ابعادی دارند؟

ابعاد گوناگون ایده های خلاقانه در تبلیغات شامل موارد زیر هستند:

  • اصالت: مفهوم اصالت اشاره به نو بودن یا نگاهی نو داشتن و منحصر به فرد بودن، دارد. تبلیغات با اصالت از کلیشه‌ها فاصله می‌گیرند و برای مخاطب قابل پیش بینی نیستند.
  • جزییات: تبلیغاتی که ایده پردازی خلاقانه دارند، حاوی جزییاتی غیرمنتظره هستند. به عبارت دیگر می‌توان گفت دقت و تمرکز به جزئیات ریز اما تاثیرگذار.
  • تلفیق: پس از پیدا کردن جزئیات، نوبت می‌رسد به ایجاد ارتباط میان اشیاء یا ایده‌هایی که در ظاهر ارتباطی به هم ندارند. این مرحله شاید همان مرحله‌ای باشد که در آن ایده‌های درخشان و خلاقانه زاییده می‌شود.
  • ارزش هنری: خلاقیت در تبلیغات موجب جذابیت کلامی، دیداری و شنیداری می‌شود. استفاده از گفتگوهای هوشمندانه، رنگ‌ها و موسیقی متناسب با تبلیغ، موجب خلق اثری به یاد ماندنی می‌شود.

در یک شرکت تبلیغاتی موفق، ایجاد تفکر خلاق و پرورش خلاقیت در تبلیغات موضوعی است که در میان همه کارکنان ترویج می‌شود. می‌توان گفت خلاقیت در شرکت تبلیغاتی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. اگر قصد تولید محتوا یا راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی را دارید، با مشاوران آژانس دیجیتال مارکتینگ خاتون تماس بگیرید.