تولید محتوا در اینستاگرام هم قواعد خودش را دارد. آیا شما هم برای توسعه کسب و کار خود از این اپلیکیشن استفاده میکنید؟ این روزها بازاریابی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام از جایگاه ویژهای برخوردار است و اغلب کسب و کارها برای توسعه فعالیتهای خود به این فضاها روی آوردهاند.
اگر اینستاگرام در کسب و کار شما هم نقشی حیاتی دارد، پس این مطلب به کارتان خواهد آمد. تولید محتوا در هر پلتفرمی قواعد و اصول مختص همان فضا را دارد. همانطور که میدانید تولید محتوا در اینستاگرام با تولید محتوای بلاگ یا سایر اپلیکیشنها متفاوت است.
با وجود این که در ابتدا اینستاگرام، اپلیکیشنی برای عکاسی و ثبت تصاویر زیبا و خاص بود، اما به تدریج کاربردی متفاوت پیدا کرد. حالا از این اپلیکیشن به عنوان ابزاری برای دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود که فعلا جایگزینی ندارد. پس باید از فرصت استفاده کرده و به دنبال یافتن بهترین راه تولید محتوا در این پلتفرم باشیم. اینستاگرام یک شانس در جهت توسعه کسب و کار آنلاین شما است تا مسیر پیشرفت را کوتاهتر کنید!
مطلب مرتبط:
صفر تا صد تولید محتوای اینستاگرام
محتوای اینستاگرام میتواند عکس، ویدئوی کوتاه یا بلند، اینفوگرافی، موشن گرافیک، متن، ویدئوی زنده یا لایو و غیره باشد. اما برای تصمیمگیری درباره نوع محتوا ابتدا باید مشخص کنید که هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
معمولا برای کسب و کارهای آنلاین برندینگ یا افزایش آگاهی از برند و یا افزایش فروش در اولویت است. با این هدف ممکن است یک محتوای آموزشی یا سرگرمکننده تولید کنید و یا به مزایای محصولات و یا خرید از برند خود بپردازید. بنابراین در گام اول باید هدف را شناسایی کرده و در جهت تحقق آن حرکت کنید.
مطالب مرتبط:
- تبلیغات آنلاین | از انواع تا ابزارهای آن
- محتوای موشن گرافیک و تبلیغات جذاب
- همه چیز درباره اهمیت و مزایای ویدئو مارکتینگ
مزایای تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام بیش از 50 میلیون کاربر ایرانی دارد که زمان بسیاری را رد طول روز برای جستجو و سرگرمی در این اپلیکیشن اختصاص میدهند. در این فضا امکان تولید انواع محتوا وجود دارد و از این طریق مخاطبان میتوانند به راحتی با کسب و کار شما آشنا شده و با شما تعامل داشته باشند. علاوه بر این در چنین فضایی امکان پایش رقبا نیز وجود دارد و از این طریق میتوانید از نحوه فعالیت رقبا آگاهی یابید. همچنین مشاهده عملکرد رقبا زمینه ایجاد خلاقیت در تولید محتوا را برای شما فراهم میکند و ایدههای بیشتری به ذهنتان خطور میکند.
اما همان گونه که در مقاله پیشین تحت عنوان “بهترین استراتژی های بازاریابی در سال 2021 چه عناصری دارند؟” هم گفته شد، یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار در استراتژی بازاریابی ایجاد بازی و سرگرمی است. اینستاگرام این قابلیت را دارد تا بتوانید مخاطبان بیشتری را سرگرم کنید. این سرگرمی موجب افزایش تعامل میان شما و مخاطبان میشود. به این ترتیب مخاطبان بیشتری با شما آشنا میشوند و شما بیشتر دیده خواهید شد.

بررسی و تحلیل عملکرد و نرخ مشارکت
اما یکی دیگر از قابلیتهای اینستاگرام داشتن ابزار آنالیز و ارائه بازخورد برای فعالیت صفحه شما است. شما به راحتی میتوانید با استفاده از اطلاعاتی که اینستاگرام در رابطه با نحوه فعالیت صفحه شما ارائه میدهد، مسیر بهتری را برای افزایش تعامل و جذب مخاطبان پیدا کنید.
مطالب بیشتر:
نحوه صحیح تولید محتوا در اینستاگرام
برای تولید محتوای اینستاگرام اگر میخواهید مخاطب بیشتری جذب کنید باید حرف تازهای برای گفتن داشته باشید. صداقت داشتن و واقعی بودن موضوعی است که خیلیها کمتر به آن اهمیت میدهند اما مطمئن باشید که برای مخاطبان شما مهم است. پس برای ایجاد ارتباط و حفظ تعامل، برنامهریزی کنید و به مخاطبان احترام بگذارید. محتوای اینستاگرام باید قابلیت خلق ارزش، ایجاد تعامل و یا پروموت برند را داشته باشد. تکراری بودن، بی ارزش بودن یا اغراق آمیز بودن محتوا، اعتماد مخاطب و جذابیت صفحه شما از بین میبرد.
محتوای شما باید ارزش گذاشتن انگشت بر روی آن، تایپ کردن، سیو کردن و یا بالا کشیدن صفحه را داشته باشد. هر بار از خود بپرسید محتوایی که قرار است منتشر شود چه حسی در مخاطب ایجاد خواهد کرد.
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرم
تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند هرفگذاری و برنامهریزی دقیق است. اما چرا داشتن استراتژی تولید محتوا اهمیت دارد؟
مهمترین اصل در اینستاگرام فعالیت مستمر است. به این معنا که نه فعالیت شما آنقدر کم باشد که مخاطب شما را فراموش کند و نه آنقدر زیاد باشد که او را خسته و دلزده کند.
موضوع مهم دیگر آن است که به طور مداوم صفحه را زیر ذرهبین قرار داده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. برای موفقیت در اینستاگرام باید از یک استراتژی دقیق پیروی کنید. اما استراتژی تولید محتوای اینستاگرام چه ملزوماتی دارد؟
ملزومات استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام
تنطیم تقویم محتوا
انتشار پست در اینستاگرام هم مانند هر کار دیگری نیازمند برنامه ریزی و تدوین تقویم محتوا است. در ابتدا انواع محتوا را امتحان کنید تا به تجربه متوجه شوید که کدام نوع محتوا برای صفحه شما مناسبتر است. همچنین زمان و تعداد انتشار پست و فاصله زمانی بین هر کدام نیز به تدریج و با آزمون و خطا باید مشخص شود. سپس بر اساس یافتههای خود یک تقویم محتوا تهیه کنید.
با تدوین تقویم محتوا وقتتان تلف نمیشود. از قبل برنامه خود را میدانید و دچار سردرگمی نمیشوید. به همین دلیل احتمال اشتباه کاهش پیدا میکند و چون برنامه محتوایی از پیش مشخص است دچار تاخیر نمیشوید و فرصت دارید تا بر روی موضوع مورد نظر تمرکز کرده و با دقت آن را آماده کنید.
از سوی دیگر با استفاده از این تقویم مناسبتهای مرتبط با کسب و کارتان را فراموش نمیکنید و برای آنها هم برنامه خواهید داشت. به این ترتیب تولید محتوا به صورت منظم و مستمر انجام میشود.
در تقویم محتوا، روز و ساعت انتشار محتوا، نوع محتوا، اهداف محتوا و توضیحات لازم مشخص میشوند. بنابراین چیزی از قلم نمیافتد و همیشه آماده انتشار پست جدید هستید.
بررسی و استفاده از انواع محتوا
انتخاب محتوای مناسب، تاثیر بسیاری بر روی افزایش دنبال کنندگان و افزایش میزان تعامل آنان دارد. مثلا ممکن است هدف یک کسب و کار افزایش میزان آگاهی از برند باشد. برای چنین کسب و کاری استفاده مداوم از فضای استوری یا برگزاری مسابقه میتواند مناسب و کارامد باشد.
برای تهیه پستها زمان بگذارید. به سبک عکسها، نوع گرافیک، لحن کپشنها، ایموجیها، هشتگها و غیره خوب فکر کنید و به دنبال پیدا کردن قواعد صفحه خود باشید. به این ترتیب صفحه شما در ذهن مخاطب شخصیت و مفهومی منحصربهفرد پیدا میکند به گونهای که مخاطب پس از مدتی با توجه به هویت بصری صفحه شما، متوجه میشود که کدام پست متعلق به شما است.

هویت بصری صفحه اینستاگرام
تعامل
تعامل میتواند با کاربران و یا صفحات دیگر باشد. آیا برای تعامل با پیجهای دیگر برنامه دارید؟ بر چه اساس پستهای دیگران را لایک میکنید یا زیر پستهایشان کامنت میگذارید؟ چگونه به کامنتها و دایرکتها پاسخ میدهید؟ تعامل را جدی بگیرید. تعامل داشتن یکی از مهمترین بخشهای فعالیت صفحه شما است. شما برای بیشتر دیده شدن و جذب مخاطب به ابزار تعامل نیاز دارید. پس هرگز از روشهای غیرارگانیک استفاده نکنید و برای آن وقت بگذارید.
چگونه محتوای مناسبی برای صفحه اینستاگرام خود آماده کنیم؟
با این که اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی عکس محور است اما کاربر پس از دیدن عکس به دنبال توضیحات یا کپشن خواهد رفت. گاهی جذب مخاطب یا برندینگ با عکس آغاز میشود و با کپشن کامل میشود. گاهی ممکن است در ابتدا مخاطب با تصویر ارتباط برقرار نکند اما کپشن نقشی مکمل و تمام کننده داشته باشد. در واقع داشتن توضیحی کامل یا خوشایند برای تصاویر، میتواند دلیلی باشد برای این که کاربر حسی متفاوت پیدا کند. میتوان گفت در کپشن این فرصت به شما داده میشود تا توجه مخاطب را به خود جلب کرده و در ادامه او را با خود همراه کنید. اما برای داشتن محتوای مناسب و جذاب چه باید کرد؟
شناسایی پرسونا و مخاطب هدف
در واقع همه کاربران اینستاگرام، مخاطب هدف شما نیستند. شما ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید و سپس با در نظر گرفتن شخصیت و نیازهای او، محتوایی متناسب آماده کنید. درباره شناسایی پرسونا در مقالات قبلی بیشتر توضیح داده شده است و میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:
لحن مناسب
برای تشخیص لحن مناسب، ابتدا لازم است خودتان را بشناسید و تعریفی از خودتان داشته باشید. سپس تصمیم بگیرید که میخواهید مخاطب شما را چگونه بشناسد؟ به طور کلی فضای اینستاگرام زیاد جدی نیست و کاربران انتظار محتوای خشک و جدی را ندارند. به نظر میرسد در این فضا باید بتوانید مخاطبان را سرگرم کنید و یا حتی با آنها شوخی کنید.
به کارگیری هشتگ ها
هشتک ها را متناسب و مرتبط با پست و مخاطب هدف انتخاب کنید. استفاده صحیح از هشتگ ها این امکان را برای شما فراهم میکند تا محتوایتان در اکسپلور اینستاگرام دیده شود. بنابراین اصولی و برنامه ریزی شده از آنها استفاده کنید.
پرسش و فراخوان به عمل یا Call to Action
هنگام کپشن نویسی برای نیم نگاهی به روشهای ایجاد تعامل داشته باشید. پرسیدن سوال، نظرخواهی و مواردی از این دست موجب جذب مشارکت کاربران میشود. جذابترین بخش کپشن را در خط اول بنویسید تا کنجکاوی آنها را جلب کنید. سپس از آنها دعوت کنید تا با شما وارد تعامل شوند. در چنین موقعیتی خوشایند و جذاب بودن قلم شما تعیین کننده خواهد بود.

تعامل با مخاطبان
ایدههای تولید محتوا در اینستاگرام
داشتن ایدههای خلاقانه در فضایی مانند اینستاگرام که روزانه انواع مختلف محتوا با کیفیتهای متفاوت در آن تولید میشود، موضوعی حیاتی است. اما ایده های خلاقانه برای تولید محتوا را چگونه پیدا کنیم؟ در ادامه چند روش را به شما معرفی خواهیم کرد:
سوال از کاربران و درخواست از آنان برای پرسیدن سوال از شما
مخاطبان میتوانند بهترین، کاربردیترین و جذابترین موضوعات را به شما پیشنهاد دهند. پس به راحتی از آنها بپرسید که چه نیازی دارند و چه چیزی میخواهند بدانند. گاهی هم بگذارید تا آنها از شما سوال کنند. سوالات آنها هم میتواند موضوع خوبی برای محتوای شما باشد.
محتوای آموزشی
این روزها خیلی از کاربران برای دریافت آموزش در زمینههای مختلف سراغ آموزشهای آنلاین میروند. بروز پاندمی نیز بر این وضعیت دامن زده است و حالا محتوای آموزشی، به موضوع جذابی برای پستهای اینستاگرام تبدیل شده است.
نمایش فضای کار و پشت صحنه
با این کار مخاطبان ارتباط صمیمانهتر و نزدیکتری با شما برقرار میکنند و از طرفی موجب میشود تا بیشتر با شما وارد تعامل شوند. میتوانید از مراحل تولید محتوا از ایده تا انتشار و پاسخگویی به مخاطبان، محتوا تولید کنید. این محتوا علاوه بر این که سرگرم کننده است، میتواند ماهیت آموزشی نیز داشته باشد.
مصاحبه
برای تولید محتوا میتوانید سراغ حرفهایها بروید. حتما برای مخاطبان موضوع جذابی خواهد بود. بنابراین چه برای محتوای آموزشی و چه گفتگو و مصاحبه، افرادی را بیابید که برای دنبال کنندگان صفحه شما جذاب هستند و آنها را در صفحه شما نگه میدارند.
صحبت درباره اشتباهات خود
همانطور که در مقاله قبلی هم گفته شد، یکی از روشهای جلب اعتماد و البته آموزش به دیگران این است که بگوئید چه اشتباهاتی کردهاید و چه درسهایی گرفتهاید. این نوع محتوا میتواند از پرمخاطبترین انواع محتوا باشد و شما هم تصویری واقعی از خود ارائه میدهید. مخاطبان ضمن این که به شما اعتماد میکنند، این فرصت را پیدا میکنند تا از تجربیات شما بیاموزند.
تجربه شما…
آیا شما هم از اینستاگرام برای معرفی و توسعه کسب و کار خود استفاده میکنید؟ شما از چه روشهایی برای تولید محتوای خلاقانه و جذب مخاطب بیشتر و ایجاد تعامل استفاده میکنید؟