ترندهای طراحی گرافیک برای سال آینده، همیشه یکی از خبرهای مهم است. اما ترندهای طراحی گرافیک در 2021 چیست؟ قطعا حوادث عجیب سال 2020  تاثیرات غیر قابل انکاری بر کسب و کارهای آنلاین داشته است. قرنطینه، تعطیلی اجباری فروشگاه‌ها و موسسات آموزشی و … پیامدهای گسترده‌ای بر جوانب مختلف زندگی داشته است. آموزش آنلاین، خرید آنلاین و جستجوی سرگرمی در اینترنت، ارتباطات آنلاین و مواردی از این دست، رشد سریعی داشته‌اند. این روزها افراد و مشاغل مجبور هستند سریع‌تر از گذشته با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند.

عناصر خاصی در طراحی سایت وجود دارد که برای ماندگاری، سرعت سریع، ناوبری آسان و افزایش امنیت باید در نظر گرفته شوند. جدیدترین ترندهای طراحی گرافیک با این موارد درگیر هستند و آن‌ها را به لحاظ بصری جذاب‌تر می‌کنند. البته تنها طراحی سایت نیست که در این رابطه مطرح می‌شود، بلکه تأثیرات طراحی در برند، طراحی لوگو، بازاریابی، نمایش عمومی و در همه زمینه‌های کسب و کار نیز واضح است.

ترندهای طراحی گرافیک

ترندهای طراحی گرافیک

ترندهای طراحی گرافیک در 2021

در این مقاله قرار است به پیش بینی ترندهای طراحی گرافیک در 2021 بپردازیم. البته هدف از ارائه این مطلب، ایجاد بینش در رابطه با ترندهای محبوب طراحی گرافیک در سال 2021 است. بر این اساس ترندهای برتر طراحی گرافیک در 2021 عبارتند از:

1. طراحی سه بعدی یا 3D Design

2. طراحی ایموجی یا Emoji Design

3. طراحی الهام گرفته از طبیعت یاNature-Inspired

4. طراحیOptical Illusion

5. طراحی تایپوگرافی سه بعدی یا3D Typography

6. تصاویر کارتونی یا Cartoon Illustrations in Design

7. Gold Design

8. Voxel Art Design

9. طراحی تک رنگ، مونوکروم یاMonochrome & Duotone

10. طرح اشکال هندسی یا Geometric Shapes Design

در ادامه به‌طور مفصل به هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

طراحی گرافیک 3 بعدی

طراحی گرافیکی 3 بعدی

1. طراحی سه بعدی

انصافاً ترند طراحی گرافیکی سه بعدی چیز جدیدی نیست اما روشی است که باید با پیشرفت‌های تکنولوژی مدرن و قابلیت‌های نرم افزاری منطبق شود. ظهور واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در طراحی سایت و برنامه های UI با کارایی بالا، افزایش سرعت اینترنت و فناوری، نرم افزار شگفت انگیز off-the-shelf و … به این معنی است که طراحان باید از انواع قابلیت‌های 3D استفاده کنند.

ترند طراحی گرافیک در 2021 به سمت تصاویری فوق العاده واقعی خواهد رفت. برای اجرای چنین ترندهایی، این تصاویر سه بعدی بسیار تأثیرگذار خواهند بود. تاثیر ترند ترکیب تصاویر عکاسی با عناصر illustrative بر طراحی سه بعدی نیز نمی‌توان از نظر دور داشت. طراحان مطرح، طراحی‌های سه بعدی را با عکس‌ها یا تصاویر مسطح ترکیب می‌کنند. به علاوه این تصاویر قابلیت اضافه شدن به انیمیشن را هم دارند و برخی از طراحان هم به شدت به دنبال استفاده از آن هستند.

طراحی ایموجی

طراحی ایموجی

2. طراحی Emoji

ایموجی‌ها برای طراحان این امکان را فراهم می‌کنند تا احساسات را به تصویر بکشند. به طور کلی نه تنها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بلکه در هر فضای آنلاینی این ایموجی‌ها ابزاری برای تعامل هستند. در واقع استفاده از Emoji یک واکنش و تعامل ایجاد می‌کند و ابزاری برای انتقال احساسات هستند.

به همین دلیل، به نظر می‌رسد ترند استفاده از Emoji در طراحی طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. وقت آن است که خلاقیت به خرج دهید وتفاوت ایجاد کنید. ترند طراحی گرافیک سال 2021 استفاده بیشتر  و خلاقانه‌تر از ایموجی‌ها یا شکلک‌ها خواهد بود. به سبک ها و تکنیک های مختلف برای ایجاد آنها فکر کنید ، اما همچنین روش ها و مکان های مختلفی را برای ترکیب آنها در طراحی های خود در نظر بگیرید. شما این مزیت را دارید که مردم آنها را می شناسند و آنها را دوست دارند ، اکنون باید آنها را به خارج از منطقه راحتی خود سوق دهید اما همچنان پیام را واضح نگه دارید.

طراحی طبیعت محور

طراحی طبیعت محور

3. طراحی الهام گرفته از طبیعت

طراحی الهام گرفته از طبیعت یا Nature-Inspired هم از دیگر ترندهای طراحی گرافیک 2021 است. ایده تقلید از طبیعت، نورهای طبیعی، رنگ‌های ملایم‌تر، تناژهای طبیعی و خطوط روان دوباره به دنیای طراحی بازگشته است. این ترند طراحی در کنار ترندهای مینیمالیسم، پالت‌های رنگی ملایم، فیلترهایی برای ایجاد محیط طبیعی، بافت‌هایی از چوب ، سنگ و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر این بر اساس تحقیقات و نتایج مستند آن از وضعیت پاندمی، این روزها عطش طبیعت در میان انسان‌ها به‌وجود آمده است. جای تعجب ندارد که انسان‌ها پس از مدت‌ها قرنطینه و دوری از طبیعت، ناگهان میل شدیدی به این موضوع پیدا کنند. در این اوضاع طراحان می‌توانند چنین فضایی را به تصویر بکشند و با انعکاس تمایلات مردم در طراحی خود، توجه آنان را بیشتر جلب کنند. اگر نمی توانید به کوه بروید اجازه دهید کوه به سمت شما بیاید.

طراحی با استفاده از خطای دید

طراحی با استفاده از خطای دید

4. طراحی Optical Illusion

این طراحی همان تصویری است که مغز دریافت می‌کند اما با معادلات ذهنی قابل انطباق نیست. با این که می‌دانیم این یک ترفند طراحی است اما بارها آن را مرور می‌کنیم و مدتی طولانی محو تماشا می‌شویم! بنابراین دیگر نیازی نیست که از مزایای چنین طراحی به منظور جلب توجه مخاطب و درگیر کردن او با طرح بیشتر از این بگوییم. پس طراحی Optical Illusion جلب مخاطب ایده‌آل است و در سال 2021 طراحان بسیاری به این سمت حرکت خواهند کرد.

هرچه مخاطب بیشتر سعی در حل آن داشته باشد، مدت زمان طولانی‌تری بر روی طرح متمرکز خواهد شد. این نوع طراحی هم هوشمندانه است و هم اعتیاد آور. می‌توان گفت این روش، جادویی برای کشاندن بینندگان به درون محتوا است. اما توجه داشته باشید که پیچیدگی بیش از حد و ایجاد توهم زیاد هم ممکن است مانع انتقال محتوا و منظور شما به مخاطب شود. پس در این زمینه زیاده‌روی نکنید.

تایپوگرافی 3بعدی

تایپوگرافی 3بعدی

5. طراحی تایپوگرافی سه بعدی

از دیگر ترندهای طراحی گرافیکی جذاب، تایپوگرافی سه بعدی است. تایپوگرافی توسط طراحانی استفاده می‌شود که قصد دارند با استفاده از انواع ایده‌ها و مفاهیم شیطنت‌آمیز توجه مخاطب را به خود جلب کنند. در واقع ترند طراحی تایپوگرافی 3بعدی ادامه طراحی تایپوگرافی دو بعدی است که به نظر می‌رسد بیش از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 طرح‌های محبوب تایپوگرافی سال 2020 به 3D تبدیل شوند. علاوه بر 3D بودن، عناصر انیمیشن، بافت و الگو نیز اهمیت پیدا می‌کنند. در واقع، طراحی تایپوگرافی با استفاده از تکنیک‌های جذاب و روش‌های خیره‌کننده و تخیلی، به سرعت در حال تبدیل شدن به نماد نوآوری در طراحی گرافیک هستند.

تصاویر کارتونی در طراحی

تصاویر کارتونی در طراحی

6. استفاده از تصاویر کارتونی در طراحی

استفاده از تصاویر کارتونی، روشی ایده‌آل برای ایجاد تمایز در میان سایت‌های دیگر با عناصر گرافیکی سنگین است. تصاویر کارتونی با تنوع بالا و تخیلی بودن، کمی بازیگوشی در طرح ایجاد می‌کنند و موجب لبخند می‌شوند. تصاویر کارتونی باعث می‌شوند تا برند شما در ذهن مخاطب بماند. از این تصاویر می‌توانید در طراحی سایت، کارت ویزیت، پوستر و مواردی از این دست استفاده کرد و از این جهت محدودیتی وجود ندارد. تصاویر کارتونی برای همه لذت‌بخش هستند.

Gold design

Gold design

7. Golden Design

این روزها طرح‌های فلزی و طلایی رنگ در طراحی گرافیکی، به مد روز در سال 2021 تبدیل شده است. به جدیدترین تلفن‌های هوشمند نگاه کنید. این مد یکی از ترندهای طراحی 2021 است. این نوع از طراحی به سبک مینیمالیستی تمایل دارد تا چشم را به سمت خود جلب کند. با این که طراحان از طرح‌های مختلف فلز مانند نقره، برنج و سرب استفاده می‌کنند اما باید گفت که هنوز هم طلا جذاب‌ترین است.

طلا می‌تواند حس لوکس بودن و گران‌بهایی را به مخاطب القاء کند. همچنین طلا در ترکیب با مواد دیگر فضایی خیالی به‌وجود می‌آورد و می‌تواند تضادهای چشمگیری خلق کند.

Voxel Art Design

Voxel Art Design

8. Voxel Art Design

در واقع Voxel یک مکعب سه بعدی است که نمونه آن را در بسیاری از بازی‌های ویدیویی دیده‌اید. این سبک فوراً قابل تشخیص است و تقریباً شبیه بلوک‌های لگو است. این روش هم از دیگر ترندهای جذاب طراحی گرافیکی سال 2021 است. Voxel یک تکنیک بصری ساده با جذابیت کودکانه ولی بسیار مدرن است. این روش طراحی هم سرگرم‌کننده و بسیار به یادماندنی است.

طراحی گرافیکی مونوکروم

طراحی گرافیکی مونوکروم

9. طراحی دو رنگ، تک رنگ یا مونوکروم

ایده یک پالت رنگی محدود، مدتی در طراحی مدرن وجود داشت. این سبک از طراحی گرافیکی برای جبران شلوغی تصویر و طرح‌های گرافیکی پیچیده است. پالت رنگی محدود به طراحان کمک می‌کند تا با وجود زمان محدود و عناصر پیچیده، با استفاده از از تم‌های ساده رنگی طرح‌هایی جذاب خلق کنند.

طراحی اشکال هندسی

طراحی اشکال هندسی

10. طرح اشکال هندسی

این ترند طراحی را مدتی است که شاهد آن هستیم اما به نظر می‌آید در سال 2021 به اوج خود برسد. ترکیب اشکال ساده برای خلق اشکال پیچیده و 3 بعدی با استفاده از بلوک‌ها و احجام بزرگ و خیالی می‌تواند روش جذابی برای طراحی باشد.

نتیجه گیری

طراحی گرافیک دنیایی است که رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و فناوری‌های مربوط به آن نیز در حال پیشرفت است. ترندهای برتر طراحی 2021 برای الهام بخشیدن به شما و نشان دادن مسیر مطرح شد اما قطعا جایگاه خلاقیت را نمی‌توان نادیده گرفت.