آیا می‌دانید چه تفاوتی میان تبلیغات دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟ بازاریابی یک ضرورت است و این تنها یک نظر نیست. در فضای رقابتی امروز که مشاغل برای معرفی و انتقال پیام خود تلاش می‌کنند، انتخاب یک کانال موثر و قدرتمند برای جذب مشتری موضوعی حیاتی است. علاوه بر این، تلاش و بررسی برای چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی نیز موضوع دیگری است که ذهن مدیران و بازاریابان را برای مدت طولانی به خود مشغول می‌کند. اما اگر بخواهید بین بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال یکی را انتخاب کنید ، کدام یک را انتخاب می کنید؟

بازاریابی و تبلیغات چه تفاوتی دارند؟

آیا بازاریابی و تبلیغات مفاهیمی یکسان هستند؟ مطمئناً ، هم تبلیغات و هم بازاریابی از چند جهت با هم ارتباط دارند. در واقع، بسیاری از بازاریابان این دو مفهوم را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اینجا است که ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهیم:

  • آیا بازاریابی دیجیتال با تبلیغات دیجیتال متفاوت است؟ اگر چنین است، تا چه حد؟
  • آیا برای کسب و کار خود به تبلیغات دیجیتال نیاز داریم یا بازاریابی دیجیتال؟
  • آیا برای رشد کسب و کارمان باید سراغ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برویم یا آژانس تبلیغات دیجیتال؟

این‌ها برخی از سوالاتی هستند که در این مقاله به طور مفصل به آن‌ها می‌پردازیم. پس همراه ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ خاتون باشید. مقاله را با بررسی تعاریف دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال شروع کنیم.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

ویکی پدیا تبلیغات دیجیتالی را نوعی بازاریابی و تبلیغات تعریف می‌کند که در آن پیام‌ها از طریق اینترنت به مخاطبان هدف ارائه می‌شوند. از تبلیغات دیجیتال به عنوان تبلیغات آنلاین، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی اینترنتی و موارد دیگر نیز یاد می‌شود.

کرون تبلیغات دیجیتال را یک رسانه بازاریابی تعریف می‌کند که به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود. در تعریف دیگری بسیار ساده می‌گوید: “اگر تبلیغاتی را در اینترنت مشاهده کنید، به عنوان تبلیغات دیجیتال شناخته می شود.”

مارک اسلوتسکی ، نویسنده کتاب بازاریابی هوشمند، کمپین تبلیغاتی را این‌گونه تعریف می‌کند: “کمپین تبلیغاتی رسانه‌ای است که شما در یک بازه زمانی خاص برای تبلیغ یک محصول، خدمت یا یک رویداد استفاده می‌کنید.”

بنابراین تبلیغات دیجیتال به سادگی همان تبلیغات در اینترنت است. در این‌جا نمونه‌ای ببینید از تبلیغات دیجیتال که یک محصول Golf را تبلیغ می‌کند. این بنر تبلیغاتی تقریباً در سراسر اینترنت می‌توان دید زیرا Google display کانال تبلیغاتی مورد استفاده برای این تبلیغ بوده است. این نمونه، صرفاً نوعی تبلیغات دیجیتال است.

تبلیغات آنلاین Golf

تبلیغات آنلاین Golf

تبلیغاتی که در نتایج جستجو مشاهده می‌کنید همان گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل است که یکی دیگر از انواع تبلیغات دیجیتال است. بنابراین، هنگامی که برای معرفی محصولات، خدمات، تجارت یا ایجاد آگاهی از نام تجاری به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنید، درگیر تبلیغات آنلاین می‌شوید.

در واقع سه نوع اصلی تبلیغات دیجیتال وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک که با عنوان PPC شناخته می‌شود. مانند تبلیغات AdWords ، تبلیغات بینگ و تبلیغات Search7
  • نمایش تبلیغات مانند بنر، ویدئو، موبایل، پاپ آپ و غیره
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و غیره.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مطابق تعریف ویکی‌پدیا، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یک چتر برای بازاریابی با استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتال است. دیکشنری تجارت آن را به عنوان تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق رسانه‌های الکترونیکی تعریف می‌کند.

دیو چفی بازاریابی دیجیتال را در کتاب خود این‌گونه تعریف می‌کند: استراتژی، پیاده سازی و تمرین دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از فناوری‌ و رسانه‌های دیجیتال.

بر اساس تعریف HubSpot، بازاریابی دیجیتال هر شکلی از بازاریابی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود.

به طور خلاصه، دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی است که در اینترنت یا از طریق فناوری‌های دیجیتال انجام می‌شود. اما برای درک کامل بازاریابی دیجیتال، درک این‌که بازاریابی چیست بسیار مهم است.

بازاریابی توسط انجمن بازاریابی آمریکا این طور تعریف می‌شود:
“فعالیت‌ها و فرایندهای خلق، برقراری ارتباط، ارائه و مبادله پیشنهاداتی برای مشتریان، کارکنان، شرکا و به طور کلی جامعه که دارای ارزش است.”

حتما تا کنون اصطلاح 4P بازاریابی را شنیده اید. حقیقت این است که این اصطلاح در واقع همان بازاریابی است و منظور از آن ارائه محصول در مکان مناسب، با قیمت مناسب و در زمان مناسب است. هنگامی‌که همه این‌ها با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند، بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ نامیده می‌شود.

4p بازاریابی

4p بازاریابی

به طور کلی شش نوع مختلف بازاریابی دیجیتال وجود دارد:

  • سئو
  • SMM
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات آنلاین
  • روابط عمومی آنلاین

اینفوگرافی زیر مواردی را در مورد بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد:

چارت دیجیتال مارکتینگ

چارت دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که متوجه شده‌اید، دیجیتال مارکتینگ اصطلاح گسترده‌تری از تبلیغات دیجیتال است و تبلیغات دیجیتال تنها بخشی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است.

بیشتر بخوانید:

آیا تبلیغات دیجیتال برای تجارت شما ضروری است؟

خیر. در واقع کسب و کار آنلاین شما می‌تواند بدون تبلیغات دیجیتالی هم به حیات خود ادامه دهد، زیرا این تنها یک راه برای تبلیغ محصولات شما در اینترنت است. برای جلب نظر مشتریان می‌توانید از هر رسانه دیگری نیز استفاده کنید و تا زمانی که نتیجه می‌گیرید روشی مناسب است.

کسب و کار آنلاین شما برای افزایش ترافیک ورودی وبسایت به تبلیغات دیجیتال نیاز دارد که سومین مرحله از فرآیند بازاریابی دیجیتال است. تبلیغات دیجیتال تنها بخشی از آمیخته بازاریابی شما است. شما در مرحله تبلیغات به آن نیاز دارید تا به مخاطبان هدف درباره محصولات و خدمات خود آگاهی دهید.

با این که بازاریابی دیجیتال یکی از گزینه‌ها است اما لزوماً برای رسیدن به مخاطبان هدف خود لازم نیست که از این شکل تبلیغات استفاده کنید. برای مثال یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از بازاریابی محتوا برای ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف است.

Twist Image وب سایتی است که در سال 2000 تأسیس شده است. بنیانگذار هرگز حتی یک تبلیغ انجام نداده است. آن‌ها هرگز از تبلیغات دیجیتال استفاده نکردند اما عملکرد بسیار خوبی داشته است.

آیا بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ برای تجارت شما ضروری است؟

قطعا. بدون بازاریابی دیجیتال نمی‌توانید سر و صدا را کاهش دهید و در نهایت مشتریان وفادار را به سمت برند خود سوق دهید. بنابراین باید به صورت دیجیتالی بازاریابی کنید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما تعیین کننده نحوه تعریف مخاطبان هدف، نحوه جذب آن‌ها، تبدیل و حفظ مشتری است. در حقیقت دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی است که چند مرحله دارد:

– تعریف مخاطب هدف و شخصیت خریدار.
– شناسایی و تعریف اهداف دیجیتال مارکتینگ.
– ارزیابی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، بازاریابی محتوا، PPC و …
– یافتن کانال‌های جدید
– تجزیه و تحلیل

مراحل استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مراحل استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تفاوت تبلیغات دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ

دانستن تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال، راهنمای خوبی است برای این که بدانید چه زمان از کدامیک باید استفاده کنید. این تفاوت‌ها عبارتند از:

تبلیغات دیجیتالی زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است

در واقع تبلیغات دیجیتال تنها یک جنبه از دیجیتال مارکتینگ است. وقتی قصد دارید در یک کانال دیجیتال بازاریابی کنید باید با ایده برای کسب و کارتان شروع کنید. هنگامی‌که ایده تجاری خود را با یک کارشناس در میان می‌گذارید، درگیر بازاریابی هستید – نه تبلیغات.

ایده محصول، ایجاد محصول، بسته‌بندی، قیمت‌گذاری، یافتن مخاطب هدف، بخش‌های اساسی استراتژی بازاریابی کسب و کار شما هستند.

فرایند دیجیتال مارکتینگ

فرایند دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یک فرآیند است در حالی که تبلیغات دیجیتال یک فعالیت است

دیجیتال مارکتینگ فرایندی است که از لحظه انتخاب نام کسب و کار یا حتی قبل از آن آغاز می شود و فرایندی مداوم و بی‌پایان است. دیجیتال مارکتینگ از مرحله تحقیقات بازار آغاز می‌شود و داده‌های آن برای تحقیق و ایجاد یک استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبلیغات دیجیتال تاکتیکی است اما دیجیتال مارکتینگ ماهیتی استراتژیک دارد

بیایید با درک تفاوت بین عملیات تاکتیکی و استراتژیک شروع کنیم. استراتژی طرحی است که ممکن است پیچیده باشد و غالباً شامل تصمیم گیری، الگوها و فعالیت‌های مختلف است در حالی که تاکتیک ابزاری برای دستیابی به هدف مورد نظر است.

تبلیغات دیجیتال ماهیتی تاکتیکی دارد و نحوه تبلیغ محصول یا پیشنهادی را برای مخاطبان هدف تعریف می‌کند. در واقع یک بازه زمانی کوتاه دارد و به راحتی قابل تکرار است.

برای مثال، برای افزایش فروش در طول کریسمس، ممکن است برای تبلیغ محصول جدید خود نیاز به تبلیغ اجتماعی در فیس بوک داشته باشید. پس از رسیدن به هدف مورد نظر، می‌توانید کمپین را متوقف کرده و به یک کمپین یا کانال تبلیغاتی دیگر فکر کنید.

تفاوت استراتژی و تاکتیک

تفاوت استراتژی و تاکتیک

از طرف دیگر، بازاریابی دیجیتال دارای ماهیتی استراتژیک است که ریشه در استراتژی کسب و کار شما دارد. شامل:

– برنامه ریزی
– تعریف اهداف
– تعیین اهداف سالانه
– تنظیم بودجه بازاریابی
– تعریف معیارهای بازاریابی
– توسعه به معنای دستیابی به اهداف

این طرح بازاریابی استراتژیک دارای ماندگاری بالقوه است و به راحتی تکرار نمی شود. به یاد داشته باشید یک کمپین تبلیغاتی در صورت عدم موفقیت بر کسب و کار تأثیر نمی‌گذارد اما عدم موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ احتمالا خسارت جبران‌ناپذیری به شما تحمیل خواهد شد.

تبلیغات دیجیتالی آگاهی از برند ایجاد می‌کند اما دیجیتال مارکتینگ باعث توسعه برند می‌شود

هدف از تبلیغات دیجیتال، تبلیغ برند یا فروش است. به عبارت دیگر تبلیغات به عنوان یک پیام برای فروش یک محصول تعریف می‌شود. به طور کلی تبلیغات یا برای تبلیغ یک نام تجاری ، یک محصول یا خدمات یا یک ایده استفاده می‌شود.

اما بازاریابی برای ایجاد تصویر نام تجاری و چگونگی درک مخاطب از نام تجاری شما هنگام دیدن لوگو یا شنیدن نام تجاری شما استفاده می‌شود. این تصویر توسط دیجیتال مارکتینگ ساخته شده است که ریشه در استراتژی دارد و ایجاد آن سال‌ها زمان می‌برد.

تبلیغات دیجیتال بر فروش متمرکز است اما دیجیتال مارکتینگ بر روانشناسی!

هنگامی‌که یک کمپین PPC یا یک تبلیغ بنری را جستجو می‌کنید، هدف این است که ترافیک را به صفحه لندینگ هدایت کنید و لیدها را جمع‌آوری کنید. از سوی دیگر، تمرکز دیجیتال مارکتینگ همیشه بر روی فروش نیست. اگرچه هدف نهایی افزایش فروش و به حداکثر رساندن درآمد است، اما مسیری که برای دستیابی به این هدف استفاده می‌شود متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

اولین مرحله از فرآیند دیجیتال مارکتینگ، درک مخاطب هدف و ایجاد شخصیت یا پرسونای خریدار است. شناسایی او موجب می‌شود تا درک بهتری از نیازها، سلیقه و خواست او داشته باشیم. دیجیتال مارکتینگ کل مخاطبان را در نظر می‌گیرد در حالی که تبلیغات دیجیتال تنها بر روی بخش خاصی از بازار هدف متمرکز می‌شود.

نظر شما…

آیا تفاوت دیگری میان تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال به نظر شما می‌رسد؟

منبع: fabrikbrands