تبلیغات آنلاین این روزها بیش از انواع دیگر تبلیغات مورد توجه قرار گرفته است. دیگر روش‌های سنتی، مخاطب چندانی ندارند و روش‌های تازه‌ای جایگزین آن‌ها شده است. بنابراین برنامه‌ریزی برای تبلیغات دیجیتالی در بستر اینترنت موجب افزایش احتمال برقرار ارتباط با مخاطب هدف خواهد شد.

آن‌چه در این مطلب می‌خوانید:

  • انواع تبلیغات آنلاین
  • انواع ابزارهای تبلیغات آنلاین

 تبلیغات دیجیتال

اما استفاده از انواع تبلیغات آنلاین بر اساس هدف شما از تبلیغ می‌تواند متفاوت باشد. تبلیغ در فضای آنلاین مقتضیات و قواعد خودش را دارد. برای تبلیغات آنلاین ابتدا لازم است تا هدف خود را مشخص کنید و سپس بر اساس آن ابزار مناسبی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم:

انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات از ابعاد گوناگون، دارای دسته‌بندی‌های متفاوتی هستند. مثلا به لحاظ نحوه محاسبه هزینه و نوع پرداخت یا به لحاظ نحوه اجرا. در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم:

 انواع تبلیغات آنلاین

انواع تبلیغات آنلاین

انواع تبلیغ دیجیتال بر اساس نحوه محاسبه هزینه

1- پرداخت در ازای کلیک (CPC)

پرداخت CPC به این معنی است که به ازای هر بار کلیک کاربر بر روی آگهی تبلیغاتی هزینه آن محاسبه می‌شود. بر این اساس با هر کلیک باید هزینه‌ای جداگانه به میزبان پرداخت ‌شود. به همین علت این نوع از تبلیغ را تبلیغ مبتنی بر عملکرد هم نامگذاری می‌کنند. بنابراین تنها در ازای کلیک، هزینه آگهی پرداخت می‌شود.

2- پرداخت در ازای هر هزار مشاهده (CPM)

این روش معمولا برای تبلیغات نمایشی کاربرد دارد. برای مثال اگر یک وبسایت ۱۰۰ دلار برای آگهی پرداخت می‌کند، در واقع سایت میزبان این مبلغ را برای ۱۰۰۰ بازدید از سایت مربوطه، دریافت کرده است. در این روش از تبلیغ، پرداخت مبتنی بر عملکرد و نتیجه نهایی نیست. در این شیوه با پیگیری بازدیدهای صورت گرفته از جانب کاربران می‌توان به اطلاعات خوبی دست پیدا کرد.

3- پرداخت هزینه ثابت

در این شیوه پرداخت، در ازای تبلیغات در مدت‌زمان خاص هزینه‌ای از پیش تعیین‌شده پرداخت می‌شود. در روش هزینه ثابت تفاوتی نمی‌کند که آگهی چند بار دیده شده یا چند بار بر روی آن کلیک شده است. در این روش طرف حساب شما ممکن است تنها یک وبسایت و یا واسطه‌ای باشد که با ارتباط با وب‌سایت‌های گوناگون آگهی را منتشر می‌کند. گوگل ادووردز و مایکروسافت ادسنتر از نمونه‌های شناخته‌شده و معروف این نوع از وب‌سایت‌ها هستند.

انواع تبلیغ آنلاین بر اساس نحوه اجرا

1- تبلیغات آنلاین در موتورهای جستجو

یکی از امکانات موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ سرویس تبلیغات است.  در واقع موتورهای جستجو این امکان را به شما می‌دهند تا بالاتر از رقبای خود در صفحه نتایج دیده شوید. به این ترتیب کاربران بیشتری به شما مراجعه می‌کنند و با شما آشنا می‌شوند.

2- تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی هم ابزارهای جذابی برای انتشار تبلیغات هستند. پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین یا توئیتر از جمله مواردی هستند که هم به شما امکان تبلیغ می‌دهند و هم می‌توانید با استفاده از آن‌ها سرویس‌ها و محصولات خود را معرفی کنید. همچنین از طریق آن‌ها می‌توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید از محبوبیت اینفلوئنسرها هم برای معرفی خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

4- تبلیغات بر روی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

این روش هم از انواع روش‌های تبلیغاتی است که در آن از ویدیوها و تبلیغات تصویری برای نمایش بر روی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود. همه ما به طور روزانه از چندین سایت و اپلیکیشن بر روی گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم. این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با استفاده از موقعیت مکانی کاربران، مشتریان هدف را ردیابی می‌کنند.

ابزارهای تبلیغات آنلاین

ابزارهای تبلیغات آنلاین

ابزارهای تبلیغات آنلاین

تبلیغات دیجیتال یا آنلاین با استفاده از ابزارها و روش‌های گوناگون انجام می‌شوند. از این ابزارها می‌توان در جهت بهبود سئو و دریافت بک‌لینک هم استفاده کرد. ابزارهای تبلیغات آنلاین عبارتند از:

1- بازاریابی از طریق پست الکترونیک یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی پست الکترونیک یکی از ابزارهای متداول در پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی است. برای اجرای آن نیاز به یک بانک اطلاعاتی دارید که شامل ایمیل‌های مشتریان خود و یا کاربرانی که قابلیت تبدیل به مشتری را دارند، باشد. از ایمیل‌ها گاهی جهت ارسال محتوای تبلیغاتی و گاهی هم برای اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

2- لندینگ پیج یا صفحه فرود

هنگامی‌که یک کاربر بر روی یک آگهی کلیک می‌کند، به یک لندینگ پیج یا صفحه فرود هدایت می‌شود. درواقع کاربران از طریق موتورهای جستجو یا کمپین‌های تبلیغاتی وارد این صفحات می‌شوند. این صفحات می‌توانند منجر به خرید، ارائه یا تکمیل اطلاعات شخصی و غیره شوند و از این طریق مخاطبان بالقوه را جذب کنند.

3- محتوای حمایت‌شده

این روش مانند رپورتاژ آگهی است. محتوای حمایت شده یا تبلیغات بومی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر هم مرسوم هستند.

4- رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی‌ها هم که قبلا درباره آن مفصل صحبت کردیم، از دیگر ابزارهای تبلیغات آنلاین هستند. در رپورتاژ آگهی سعی می‌شود تا با لحنی بی‌طرفانه یک محصول یا خدمت معرفی شود. این اگهی باید توانایی جلب اعتماد مخاطب را داشته باشد.

5- محتوای اسپانسری و تبلیغات Native

حتما در سایت‌های خبری به مقاله‌هایی برخورد کرده‌اید که به شدت یک محصول یا یک سرویس خاص را به شما پیشنهاد می‌کنند. بسیار احتمال دارد که آن مطلب توسط یک کسب و کار حمایت مالی شده باشد. محتوای اسپانسری شیوه خوبی جهت ترویج یک برند در محتوایی است که برای مخاطبان شما جالب است.

6- تبلیغات بنری

تبلیغات بنری و نمایشی از انواع تبلیغات CPC هستند که به جای تبلیغ متنی، محتوای تصویری و بصری دارند. تعداد بازدیدها زمانی محاسبه می‌شوند که ورود به وبسایت اتفاق افتد. به عبارت دیگر تعداد کلیک‌ها و پرداخت هم در ازای هر کلیک، زمانی محاسبه می‌شود که کاربران به وبسایت مورد نظر مراجعه کنند و از محتوای شما بازدید کنند. اگر این بازدید موجب خرید شود آن را خرید در ازای هر کلیک می‌نامند.