شاید برایتان سوال باشد که بهترین ابزار تحلیل سایت چیست؟ برخی از صاحبان کسب و کار آنلاین تنها به طراحی سایت اکتفا می‌کنند و از تحلیل های تکنیکال و سدو و البته تحلیل رقبا غافل می‌شوند. وبسایت ها هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم دارند. موفقیت وبسایت‌ها مدیون همین تحلیل‌ها، اصلاحات و به روز رسانی‌های مستمر است.

اما از میان انبوه ابزارهای تحلیل سایت، پیدا کردن بهترین ابزار نیاز به تجربه و دانش دارد. البته باید توجه داشت که تحلیل وبسایت، تنها دریافت تعدادی دیتای خام نیست. تحلیل کردن، مهارتی است که با تجربه و دانش به روز به دست می‌آید. در این مقاله همراه خاتون باشید تا به بررسی بهترین ابزارهای تحلیل وبسایت ها بپردازیم و ببینیم از هریک به چه منظوری می‌توان استفاده کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • بهترین ابزارهای خارجی تحلیل سایت
  • بهترین ابزار تحلیل سایت ایرانی
بهترین ابزار تحلیل سایت

بهترین ابزار تحلیل سایت

بهترین ابزار تحلیل سایت کدام است؟

ابزارهای تحلیل متنوع و متعدد هستند و انتخاب آن‌ها تا حدی بستگی به منظور و هدف شما برای تحلیل سایت دارد. پس از طراحی سایت و پیش از شروع فرایند سئو، نیاز دارید تا مشکلات و ضعف‌های سایت را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید. در این میان هم می‌توانید از ابزارهای ایرانی و هم ابزارهای خارجی استفاده کنید. در این مقاله به بررسی بهترین ابزار تحلیل سایت می‌پردازیم. تحلیل سایت به نوعی می‌تواند گام اول در سئو و بهینه سازی سایت شما باشد. اما این ابزارها کدامند؟

ابزارهای تحلیل سایت

ابزارهای تحلیل سایت

بهترین ابزار خارجی تحلیل سایت

1- گوگل سرچ کنسول

یکی از اولین و مهم‌ترین ابزارهای تحلیل سایت که باید به سراغ آن بروید، سرچ کنسول گوگل است. این ابزار یک گزارش کامل از سایت شما ارائه می‌کند و ابزاری محبوب برای کارشناسان سئو است. این ابزار به شما می‌گوید که گوگل چطور سایت شما را ارزیابی می‌کند. اما در ابتدا لازم است که آن را بر روی سایت خود نصب کنید.

در واقع سرچ کنسول گوگل امکان جستجو و مدیریت خزنده‌ها یا Crawler های گوگل، index صفحات، پیدا کردن کلمات ورودی و حتی مشکلات احتمالی موجود در ساختار سایت را به شما می‌دهد.

همچنین از طریق این ابزار می‌توانید متوجه شوید که چه سایت‌هایی به شما لینک داده‌اند و چه تعداد کاربر از طریق این لینک‌ها وارد سایت شما شده‌اند.

به طور کلی با کمک این ابزار می‌توانید عملکرد سایت خود را در موتورهای جستجو بررسی کرده و یک گزارش جامع از چگونگی عملکرد خود به دست آورید. از دیگر مواردی که با کمک این ابزار می‌توانید بررسی کنید عبارتند از:

  • میزان ترافیک سایت
  • ایجاد امکان بهینه سازی محتوا بر اساس کلمات پر سرچ‌تر کاربران
  • بررسی نوع ایندکس شدن صفحات
  • دریافت گزارش تعداد و نوع لینک‌های داخلی و خارجی
  • اطلاع از پنالتی‌ها یا جریمه‌های گوگل

2- گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس از بهترین ابزارهای تحلیل سایت است و با استفاده از آن می‌توانید یک گزارش کامل از ترافیک سایت خود تهیه کنید. این ابزار، آماری کلی و جزیی از عملکرد وبسایت و همچنین میزان بازدید کاربران و وضعیت کلی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر مواردی که می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس استخراج کنید شامل:

  • میزان ورودی کاربران سایت
  • مدت زمان حضور کاربر بر روی سایت
  • چگونگی دسترسی و ورود کاربران به سایت (مستقیم، ارگانیک، ارجاعی)
  • نرخ پرش یا بانس ریت  (Bounce Rate)
  • اطلاعات کلی درباره موقعیت جغرافیایی کاربران
  • صفحات بازدید‌شده
  • نرخ تبدیل کاربران به مخاطب هدف یا مشتری واقعی

 

3- جی تی متریکس  GTmetrix

از شناخته‌شده‌ترین و بهترین ابزارهای تحلیل سایت، ابزار جی تی متریکس یا GTmetrix است. اگر نگوئیم که بهترین ابزار تحلیل سایت است، اما قطعا در میان بهترین‌ها قرار دارد. این ابزار رایگان و آنلاین قابلبیت بررسی یک سایت از جهات مختلف را دارد و گزارشی کاربردی به شما ارائه خواهد کرد. شاید مهم‌ترین کاربرد جی تی متریکس بررسی سرعت سایت شما با توجه به PageSpeed و شاخص YSlow و مبتنی بر استانداردهایی از A تا F و امتیازدهی بر اساس آن است.

گزارش‌های GTmetrix در شش بخش قابل بررسی هستند. این بخش‌ها شامل PageSpeed، YSlow، نمودار آبشاری، محور زمانی بارگذاری، ویدئو و تاریخچه سایت است. این ابزار علاوه بر بررسی وضعیت فعلی سایت، پیشنهاداتی هم برای بهبود نواقص موجود ارائه می‌کند.

به طور کلی امکانات جی تی متریکس عبارتند از:

  • چگونگی بهینه سازی سایت برای افزایش سرعت
  • تحلیل سایت براساسGoogle page speed  و  Yahoo Yslow
  • ارائه اطلاعات مدت زمان بارگذاری صفحات
  • تعیین محدوده زمانی ذخیره گزارش عملکرد سایت
  • ارائه پیشنهاد برای رفع نواقص و مشکلات مرتبط با سرعت سایت
  • شناسایی موارد Render-blocking  در وب سایت

 

4- ابزار Moz

ماز که برخی به اشتباه موز تلفط می‌کنند هم می‌توان بهترین ابزار تحلیل سایت نامید. این ابزار چندکاره سئو سایت شما را به منظور بهبود موقعیت به عنوان یک کسب وکار آنلاین چک می‌کند. امکانات جستجوی Moz به شما امکان بررسی سئو سایت، تهیه گزارش، میزان بهبود و در مجموع بهینه سازی را می‌دهند. از جمله امکانات ماز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی بهترین صفحات وبسایت
  • بررسی فنی سایت ( On-Demand Crawl )
  • پردازش کلمات کلیدی در moz
  • ساخت کمپین
  • تجزیه تحلیل url های سایت

5- ابزار PageSpeed Insights

ابزار PageSpeed Insights یک افزونه بررسی عملکرد منبع باز یا open source است که متعلق به گوگل است. این ابزار صفحات سایت را ارزیابی کرده و راهکارهایی برای به کاهش زمان بارگذاری سایت ارائه می‌کند.

این ابزار در امتیازدهی‌اش 2 موضوع را در نظر می‌گیرد. یکی سرعت سایت در نسخه دسکتاپ و دیگری امتیاز سایت در دیوایس‌ها و ابزارهای دیگر مانند مبایل. این ابزار، امتیاز سایت را از ۱ تا ۱۰۰ تعیین می‌کند. امتیاز بالاتر نشان‌دهنده بهینه بودن سرعت سایت از نظر گوگل است.

همچنین این ابزار، میزان کاربردی بودن صفحات سایت را بر اساس عملکرد آنها در رابطه با زمان بارگذاری قسمت بالایی صفحه و زمان بارگذاری کل صفحه ارزیابی می‌کند.

 

6- Alexa

سایت الکسا هم در میان مجموعه بهترین ابزار تحلیل سایت قرار دارد.  این ابزار رایگان است و عملکردی قوی دارد. مهم‌ترین کاربرد ابزار الکسا بررسی ترافیک سایت‌ها و موقعیت آن‌ها در میان سایر سایت‌ها در کشور خودشان و در سطح جهانی است. تنها کافی است نام سایت خود را وارد کنید و آمار کلی آن را از الکسا دریافت کنید. اطلاعاتی که سایت الکسا به کاربر نمایش می‌دهد، می‌تواند دیدی کلی از موقعیت آن سایت در میان سایت‌های مشابه و رقبا ارائه کند.

این ابزار لیستی از مهم‌ترین رقبا و سایت‌های مشابه و کلمات کلیدی اصلی سایت شما را ارائه می‌کند. این داده‌ها در برنامه‌ریزی و پیش بینی اقدامات لازم برای مدیران وبسایت‌ها بسیار کاربردی هستند.

 

7- ابزار Semrush

ابراز semrush هم کاربردهای گوناگونی دارد. بررسی کلمات کلیدی و تحلیل عملکرد رقبا مهم‌ترین کاربردهای آن است. به منظور شناسایی بهتر رقبای خود و اطلاع از چگونگی و نحوه فعالیت آن‌ها استفاده از این ابزار را توصیه می‌کنیم. از دیگر کاربردهای این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجش میزان سختی کلمات کلیدی
  • شناسایی مهم‌ترین رقبا
  • بررسی و انتخاب بهترین کلمات کلیدی
  • ایجاد بک لینک و نحوه ایجاد بهترین محتوا
  • بررسی و تحلیل میزان فعالیت رقبا در تبلیغات کلیکی

 

8- ابزار Ahrefs

ابزار Ahrefs هم از بهترین ابزارهای تحلیل سایت است که به منظور تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی بسیار کاربردی است. با این ابزار اطلاعات هر دامینی که به URL شما بک لینک داده یا از آن گرفته را نمایش می‌دهد. همچنین با یک نمودار روند لینک بیلدینگ URL را نشان می‌دهد که با آن می‌توانید تعداد دامین‌هایی که به آن لینک داده‌اند را ببینید. اما از مهم‌ترین قابلیت‌های آن، نمایش ترافیک وارد شده به صفحاتی است که از آن بک لینک گرفته‌اید. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای این ابزار عبارتند از:

  • بررسی بک لینک‌ها
  • بررسی ملاک‌های انتخاب کلمات کلیدی از لحاظ رتبه، سختی و ترافیک
  • آنالیز محتوا

 

9- وورنک   Woorank

از دیگر ابزارهای محبوب و کاربردی تحلیل سایتWoorank است. هنگام استفاده از این ابزار یک شمارشگر دایره‌ای با ۳ رنگ خواهید دید. هر یک از این 3 رنگ بیانگر موضوعی مشخص هستند. عدد نمایش داده شده درصد مواردی را که در گوگل رعایت شده‌اند نشان می‌دهد. اما رنگ‌ها شامل:

آیکون سبز مواردی هستند که در سایت به خوبی رعایت شده‌اند.

آیکن زرد مواردی که نیاز به بهبود دارند.

آیکن قرمز نشان‌دهنده موارد بحرانی و خطرناک است که نیازمند رسیدگی سریع هستند.

این ابزار هر هفته یک بار گزارشی از سایت شما ارائه می‌کند. همچنین این ابزار به شما نشان می‌دهد که وب سایت شما برای مثال در مبایل، تبلت یا آی‌پد چگونه نمایش داده می‌شود. با استفاده از اطلاعات این ابزار متوجه می‌شوید که برای بهبود سئو سایت خود باید به چه مواردی رسیدگی کنید.

بیشتر بخوانید:

ابزارهای سئو

ابزارهای تحلیل سئو

بهترین ابزار تحلیل سایت ایرانی

اما ابزارهای ایرانی قابل قبولی هم برای تحلیل سایت وجود دارند که می‌توان به داده‌های آن‌ها اعتماد کرد. وجود چنین ابزارهایی کمک بسیاری برای متخصصان سئو در ایران هستند. از جمله مشکلات استفاده از ابزارهای خارجی می‌توان به فیلترینگ، نداشتن اطلاعات دقیق به زبان فارسی و رایگان نبودن آن‌ها اشاره کرد چرا که امکان پرداخت در وضعیت فعلی هم وجود ندارد. اما ابزارهای ایرانی این مشکلات را حل کرده‌اند. از جمله این ابزارها عبارتند از:

1- ابزار Jetseo

این سایت ایرانی، بهترین ابزار تحلیل سایت است که اطلاعات خوبی برای سایت‌های فارسی زبان فراهم می‌کند. ربات‌های جت سئو با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و منطبق با تغییرات الگوریتم‌های گوگل، در سایت خزش می‌کنند و گزارش‌های دقیقی را به مدیران سایت‌ها ارائه می‌کنند.

این ابزار قابلیت‌های متنوعی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های جت سئو که سبب شده به عنوان ابزار ایرانی حرفه‌ای قابل استفاده باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد امکان بهبود کیفیت سایت
  • بهبود رتبه سایت در گوگل
  • افزایش ترافیک سایت
  • رابط کاربری راحت و ساده
  • ارائه آمارهای دقیق
  • پشتیبانی حرفه‌ای

 

2- ابزار هاست‌ایران

ابزار hostiran هم یکی از ابزارهای تحلیل سایت ایرانی است که قابلیت‌های متنوعی دارد. این ابزار بیش از ۵۰ پارامتر بهینه سازی ‌سایت برای موتورهای جستجو را مورد بررسی قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بررسی متاتگ‌ها
  • بررسی چگالی کلمات کلیدی
  • بررسی عنوان (Heading)
  • شمارش تعداد بک لینک‌ها
  • بررسی لینک‌های شکسته
  • بررسی نقشه سایت XML
  • بررسی Robot.txt
  • بهینه‌سازی نسخه موبایل
  • بررسی  URLها
  • بررسی وجود صفحات ۴۰۴
  • و بسیاری ویژگی‌های دیگر…

تجربه شما…

شما تا کنون از کدامیک از این ابزارها استفاده کرده‌اید؟ از نظر شما کدامیک را می‌توان بهترین ابزار تحلیل سایت نامید؟ تجربه خود را با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.