اگر قصد دارید به عنوان یک برند با مشتریان رابطه طولانی مدت برقرار کنید، نیاز به ایجاد حس اعتماد در آن‌ها دارید. یکی از موضوعاتی که در تدوبن استراتژی بازاریابی خود باید در نظر بگیرید، بازاریابی رابطه مند است. بر اساس داده‌های آماری 81درصد از مشتریان بر این باور هستند که برای خرید کردن، ابتدا باید به برند اعتماد كنند، چه برسد به این‌كه مشتری وفادار برند شوند.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد به عنوان یک برند، استفاده از قدرت بازاریابی رابطه ای یا رابطه مند است. بازاریابی رابطه ای به جای فروش کوتاه مدت، بر روی جذب مشتری وفادار و دائمی متمرکز است. بنابراین با هدف ایجاد ارتباطات پایدار و مستمر با مشتریان، به بازاریابی رابطه مند نیاز دارید. بازاریابی رابطه مند را با این 4 روش شروع کنید:

استراتژی بازاریابی مشتری مدار

استراتژی بازاریابی مشتری مدار

4 روش کاربردی از اصول بازاریابی رابطه مند

1- همیشه در کنار مشتریان خود باشید.

به روابط شخصی خود فکر کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بیشتر اوقات منجر به درگیری و دلخوری می‌شود، چیست؟ رفیق نیمه راه بودن!

به همین ترتیب، در دسترس نبودن می‌تواند اشتباهی غیرقابل جبران برای برند باشد. متأسفانه محدودیت‌های زمانی هم وجود دارد. برای مثال احتمالا ساعات کاری اکثر مشاغل با ساعات پاسخگویی برند همپوشانی دارد. به این ترتیب ممکن است که زمان مناسبی برای ارتباط مشتری با برند وجود نداشته باشد. این همان جایی است که بازاریابی رابطه مند می‌تواند برای ایجاد تغییر وارد شود و واقعاً به بهبود تجربه مشتری کمک کند.

یک راه حل ایجاد یک چت بات 24 ساعته برای 7 روز هفته جهت ارتباط روزانه با مشتریان است. هنگامی که اپراتورها در خارج از ساعات کاری در دسترس نیستند، چت بات‌ها می‌توانند پاسخگوی مناسبی به سوالات متداول کاربران باشند.

اما این نوع ارتباط با مشتریان کافی نیست. نوع دیگری از بازاریابی رابطه مند، بررسی و نظرسنجی میزان رضایت و تجربه مشتریان است. این نظرسنجی باید کوتاه و واضح باشد که معمولاً از طریق ایمیل و در مدت زمان پنج دقیقه قابل پاسخگویی است. همچنین نمایندگان برند می‌توانند از مشتریان در مورد تجربه آن‌ها از محصول و خدمات و یا در صورت نیاز امکان کمک به آن‌ها سوال کنند.

همین اعلام حضور، به مشتریان این اطمینان را خواهد داد که برند شما همیشه به مشتریان و نیازهای آنها توجه دارد. علاوه بر این چنین ارتباطی می‌تواند به شما در برطرف کردن زمینه‌های مشکل و همچنین ایجاد فرصت‌های بیشتر کمک کند.

2- به مشتریان خود از راه‌های مختلف نزدیک شوید.

مشتریان نباید مجبور باشند تا از طریق یک محتوا یا کانال ارتباطی با برند ارتباط برقرار کنند. سعی کنید از طریق چند کانال در دسترس باشید تا مشتریان بتوانند به راحتی با شما ارتباط بگیرند.

برای مثال ممکن است بیشترین تمرکز شما بر روی تولید محتوا در صفحه فیس بوک یا لینکدین برند باشد. در حالی که اگر بخشی از مخاطبان شما جوانان باشند، احتمالا بیشتر در اینستاگرام می‌توانید آن‌ها را جذب مطالب خود کنید.

بنابراین درباره مخاطبان خود تحقیق کنید و تولید محتوا و پشتیبانی در چندین کانال را فراموش نکنید. به سوالات پاسخ دهید و با دنبال کننده‌های خود مکالمه داشته باشید. به این ترتیب شانس خود را برای جذب مخاطب افزایش می‌دهید.

همزمان با انتخاب کانال، تولید محتوا باید متناسب با کاربرد آن کانال باشد. ویدیویی که برای کانال‌هایی مانند اینستاگرام یا تیک توک در نظر گرفته‌اید، باید کوتاه و مختصر باشد. اما اگر قصد انتشار ویدیو دریوتیوب و یا وب سایت برند را دارید، دست شما باز است تا ویدئویی طولانی‌تر و مفصل‌تر تولید کنید.

بیشتر بخوانید:

3- از مشتریان بازخورد بخواهید و متناسب با آن اقدام کنید.

بازخورد مشتری همیشه باید در اولویت و مورد توجه برای تصمیمات شما باشد. این بازخوردها یک ابزار یادگیری و بهبود برای برند شما و فرصتی برای تقویت ارتباط با مشتریان است.

برای جمع آوری بازخورد، سوالاتی بپرسید که مشتریان ترغیب شوند تا پاسخ‌هایی مفصل و با جزئیات ارائه کنند. برای مثال:

  • تجربه خود از محصول ما را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • چه جنبه‌هایی از محصول را دوست دارید؟ چه جنبه‌هایی را می‌توانیم بهبود ببخشیم؟

این س سوالات می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از مشتری در رابطه با محصول خود داشته باشید. همه بازخوردها – شامل نظرسنجی تلفنی، ایمیل، چت بات یا کانال‌های ارتباطی دیگر را جمع‌آوری کنید. سپس می‌توانید مهم‎ترین موضوعات و موارد مشترک میان مشتریان را ارزیابی کرده و این موارد را در اولویت قرار دهید.

همچنین بازخورد چه مثبت باشد و چه منفی، چیزی از اهمیت آن کم نمی‌کند. اگر بازخورد منفی گسترده‌ای درباره یک محصول خاص دریافت کرده‌اید، می‌توانید پیش از اختصاص بودجه بازاریابی بیشتر به آن، ابتدا با تیم خود این مشکل را برطرف کنید. از طرف دیگر، اگر بازخورد مثبت در مورد کالایی دریافت کرده‌اید، می‌توانید به فکر افزایش بودجه بازاریابی و تمرکز بیشتر بر روی آن محصول باشید. به یاد داشته باشید رفع یک تجربه منفی به همان اندازه تقویت تجربه‌های مثبت و خوشایند اهمیت دارد.

مشتری وفادار

مشتری وفادار

4- به مشتریان وفادار پاداش دهید.

مشتریان می‌خواهند بدانند که همان‌طور که آن‌ها به برند شما اعتماد کرده‌اند، شما نیز امتیاز خاصی برای آنان در نظر می‌گیرید یا نه. اطمینان حاصل کنید که از مشتریان قدردانی می‌کنید تا با گذشت زمان آنها را راضی و وفادار نگه دارند.

دادن امتیازهای خاص به مشتریان وفادار یکی از بهترین راه‌ها برای بازگرداندن توجه مشتری به برند شما است. به این منظور واقعا به مشتریان به‌خاطر وفاداری پاداش دهید. همچنین لازم است با افزایش خریدهای مشتریان، مزایای بیشتری برای آنان تعیین کنید.

به علاوه می‌توانید از طریق ایمیل، کد تخفیف ویژه یا تبلیغاتی وسوسه‌انگیز به مشتریان قبلی ارسال کنید. این روش، از طریق غافل‌گیر کردن، می‌تواند تجربه خوشایندی را در کاربران ایجاد کند.

بازاریابی رابطه مند را اولویت امسال خود قرار دهید

موفقیت در یک استراتژی بازاریابی رابطه مند قویا نیازمند مراقبت از مشتری، فراتر از یک خریدار است. در واقع بازاریابی رابطه مند ایجاد مشارکت و ارتباط طولانی مدت با مشتریان است. اگر قصد دارید درباره مشتریان و علایق آنها بیشتر بیاموزید، نیاز است تا مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و با ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های او بیشتر آشنا شوید.

 

ترجمه از وبلاگ الکسا