در واقع الگوریتم های گوگل، قوانین و قواعد این موتور جستجو هستند. هر چقدر بیشتر به این قوانین احترام بگذارید و آن‌ها را رعایت کنید، این شانس را دارید تا گوگل هم با شما مهربان‌تر باشد! اما این الگوریتم‌ها بر اساس کدام شاخص‌ها یک سایت را بررسی می‌کنند؟ به عبارت دیگر معیار امتیازدهی گوگل به وبسایت‌ها چیست؟

هر یک از الگوریتم های گوگل با هدفی مشخص و متفاوت از دیگر الگوریتم‌ها، معیارهای خاصی را ارزیابی می‌کنند. هدف همه آن‌ها نمایش بهترین و کاربردی‌ترین وب‌سایت‌ها به کاربران است. همچنین جلوگیری از تقلب و استفاده از کلاه سیاه هم موضوع دیگری است که برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. در این مطلب همراه خاتون باشید تا این الگوریتم‌ها را معرفی و بررسی کنیم. شناختن آن‌ها موجب می‌شود تا کمتر در معرض پنالتی یا خطا قرار بگیریم.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

آن‌چه در این مطلب می‌خوانید:

الگوریتم های گوگل عبارتند از:

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم مبایل گدون
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم برت

در ادامه جزئیات بیشتری از الگوریتم ها بخوانید.

شناخت سازوکار الگوریتمهای گوگل

شناخت سازوکار الگوریتمهای گوگل

معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا نخستین بار در سال 2011 معرفی شد و وظیفه آن جلوگیری از انتشار مطالب تکراری و کپی برداری از متن، تصویر وغیره است. الگوریتم پاندا تمامی اطلاعات مربوطه را به گوگل گزارش می‌کند تا از قرارگرفتن سایت‌هایی با محتوای بی‌کیفیت و دزدی در میان نتایج اول جستجوی گوگل جلوگیری کند. سایت‌های متخلف توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه می‌شوند.
بیشتر بخوانیم:
• 10 نکته کاربردی برای افزایش ترافیک سایت
• نکات مهم در حفظ سئو سایت

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن هم از دیگر الگوریتم های گوگل است که از سال 2012 معرفی شد. این الگوریتم بر روی بک‌لینک‌های سایت تمرکز دارد و به دنبال کشف خطا یا تقلب است. پنگوئن به بک‌لینکهای مخرب و تقلبی امتیاز منفی و به بک‌لینک‌های مفید و طبیعی امتیاز مثبت می‌دهد. امتیازهای مثبت این شانس را به سایت شما می‌دهد تا در میان نتایج جستجو در صفحات اول گوگل قرار بگیرد. عکس این موضوع هم موجب دیده نشدن سایت خواهد شد. گوگل به قدرت و اهمیت بک‌لینک‌ها امتیاز می‌دهد بنابراین نگارش و انتشار مطالب مفید زمینه‌ساز ایجاد بک لینک‌های قوی‌تر می‌شود.
بیشتر بخوانیم:
• کاربرد اسکیما و ساخت باکس اطلاعات سایت در نتایج جستجو

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم از سال 2013 در زمینه بررسی کلمات کلیدی فعال شد. الگوریتم مرغ مگس خوار کلمات کلیدی را بررسی می‌کند و مترادف‌ها را شناسایی می‌کند. بنابراین الگوریتم مرغ مگس خوار هم می‌تواند نزدیک‌ترین نتایج را به شما نمایش ‌دهد و هم صفحاتی را که در آن‌ها بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده شده است را جریمه کنند.
بیشتر بخوانیم:
• همه چیز درباره انتخاب کلمات کلیدی و ابزارهای آن

الگوریتم کبوتر

کبوتر هم از دیگر الگوریتم های گوگل است که در لوکال سئو یا سئو محلی نقشی تاثیرگذار دارد. الگوریتم کبوتر این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا با توجه به لوکیشن یا موقعیت مکانی، نتایج بهتر و مرتبط‌تری از جستجوی خود دریافت کند. همچنین این الگوریتم موجب دیده شدن وب‌سایت‌ها برای کابران محلی می‌شود. در واقع هم به کاربر و هم به سایت‌ها برای دریافت نتیجه بهتر کمک می‌کند.
بیشتر بخوانیم:
• اهمیت لوکال سئو یا سئوی محلی

الگوریتم موبایل گدون

موبایل گدون از جدیدترین الگوریتم های گوگل است که با تاکید بر ریسپانسیو بودن سایت‌ها فعالیت می‌کند. در واقع هدف این الگوریتم حذف وب‌سایت‌هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت را ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید وب‌سایت شما همچنان در نتایج گوگل قرار بگیرد باید حتما واکنشگرا یا ریسپانسیو باشد. به زودی دیگر هیچ سایتی بدون این امکان در نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده نخواهد بود.
بیشتر بخوانیم:
• وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا، عاملی تعیین‌کننده در جذب مخاطب

الگوریتم رنک برین

رنک برین از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل است که از سال 2015 فعال شده است. در واقع این الگوریتم یک سیستم یادگیری ماشینی است. رنک برین به گوگل کمک می‌کند تا معنای واقعی عبارت‌های جستجو شده را رمزگشایی کرده و پاسخی متناسب با نیاز کاربر را نمایش دهد.
الگوریتمRankBrain مطالب صفحه را یه صورت خلاصه ارزیابی می‌کند و ارتباط آن را با عبارت سرچ شده می‌سنجد. این الگوریتم به وسیله یک سیستم ماشین لرنینگ به تدریج آپدیت شده و درک بهتری از مفهوم عبارات جستجو شده پیدا می‌کند.رنک برین علاوه بر آن به فاکتورهای معمول سئو، برای تامین دقیق نیاز کاربر و رضایت او هم اهمیت قائل است. رنک برین ویژگی‌ها و میزان ارتباط صفحات موجود در لیست نتایج را مشخص می‌کند و سایت‌ها را بر این اساس در میان نتابج مرتب می‌کند.

الگوریتم برت

الگوریتم برت (BERT) این قابلیت را ایجاد می‌کند تا گوگل زبان طبیعی و محاوره‌ای را مانند زبان ماشین درک کند. در واقع تفاوتی نمی‌کند که کاربر برای جستجو از عبارات نوشتاری استفاده کند یا محاوره‌ای. حتی هنگام جستجو، گوگل عبارات محاوره‌ای نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. اما اگر از منظر دیگری به این الگوریتم نگاه کنیم، می‌تواند ابزاری در جهت جستجوی صوتی گوگل باشد. کار الگوریتم برت از سال 2019 آغاز شد و به نظر می‌رسد گوگل در حال فراهم آوردن مقدمات جستجوی صوتی برای کاربران است.

تجربه شما…
شما چقدر در طراحی و تولید محتوا برای سایت خود به موارد بالا توجه کرده‌اید؟ آیا تاکنون با جریمه‌های گوگل مواجه شده‌اید؟