حتما با باکس اطلاعات سایت ها در نتایج جستجوی گوگل مواجه شده‌اید و شاید واژه اسکیما را هم شنیده باشید. اما این باکس ها چه انواع و چه کاربردی دارند و چگونه ساخته می‌شوند؟

این روزها با رقابت نزدیک و تنگاتنگ وبسایت‌ها و رواج هر چه بیشتر کسب و کار الکترونیک و توسعه روش‌های دیجیتال مارکتینگ، همه به دنبال روشی برای بیشتر دیده شدن هستند. در این شرایط اگر از روش‌ها و ابزاهای دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت آکاهی نداشته باشید، قطعا از رقبای خود عقب می‌افتید و این موضوع گاهی قابل جبران نیست. یکی از روش‌های منطقی و پایدار دیده شدن در فضای کسب و کار الکترونیک، استفاده از سایت سئو و تکنیک‌های آن است.

 

آن‌چه در این مطلب می‌خوانید:

  • نشانه‌گذاری اسکیما چیست؟
  • مزایای schema چیست؟
  • آیا اسکیما در سئو موثر است؟
  • چگونه باکس اطلاعات برای نمایش در نتایج جتسجوی گوگل بسازیم؟
  • باکس اطلاعات سایت چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  • انواع باکس اطلاعات سایت
باکس اطلاعات سایت

باکس اطلاعات سایت

اهمیت باکس اطلاعات

نمایش باکس اطلاعات سایت در نتایج جستجوی گوگل، یکی از روش‌هایی است که موجب می‌شود تا مخاطب ارتباط بهتری با سایت شما برقرار کند. می‌توان گفت به دلیل مشاهده اطلاعات سایت مورد نظر، اعتبار آن نزد کاربر افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب گویا به نوعی شما یک معرفی کامل از خودتان در صفحه نتایج جستجو به کاربر ارائه می‌کنید.

از سوی دیگر صاحبان سایت ها معمولا تمایل دارند تا سایتی جذاب و کاربرپسند داشته باشند. با این که داخل سایت باید دارای این ویژگی‌ها باشد اما ازاین موضوع می‌تواند از صفحه نتایج جستجوی گوگل آغاز شود. باکس اطلاعات سایت به شما این امکان را می‌دهد تا پیش از این‌که کاربر وارد سایت شما شود، با او ارتباط برقرار کنید.

اما برای این منظور چه باید کرد؟ یکی از روش‌های آن استفاده از داده ساختار یافته اسکیما است. در این مقاله همراه خاتون باشید تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

نشانه‌گذاری اسکیما چیست؟

در واقع اسکیما داده هایی است که شما به شکل کد به موتورهای جستجو معرفی می‌کنید تا محتوای وبسایت شما را بهتر درک کنند. به این ترتیب با کمک کدهای اسکیما، موتورهای جستجو اطلاعات شما را به درستی خوانده و در نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

از تگ اسکیما می‌توانید برای مشخص کردن محصولات، ایجاد پرسش و پاسخ، نمایش ویدئو و مواردی از این دست استفاده کنید. وقتی اطلاعات نشانه گذاری Schema را از سایت در محتوای صفحه HTML خود قرار می‌دهید، موتورهای جستجو با خواندن کدهای اسکیما می‌توانند آن‌ها را در نتایج جستجو نمایش دهند. این موضوع می‌تواند موجب افزایش ورودی سایت شما از موتورهای جستجو شود.

مزایای schema چیست؟

در واقع استفاده از اسکیما موجب ارتقاء و بهبود عملکرد سایت شما می‌شود. در صورت استفاده از اسکیما، موتورهای جستجو به صورتی دقیق‌تر وبسایت شما را درک خواهند کرد. این نشانه گذاری به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که هر بخش از وبسایت شما دقیقا رابطه با چیست. بنابراین موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که کدام کاربر به دنبال محتوای سایت شما است و آن را در نتایج خود نمایش می‌دهند. همچنین هر چقدر نحوه نمایش سایت در گوگل بهنیه‌تر و کاربرپسندتر باشد، نرخ بازدید و ورودی شما بیشتر می‌شود.

افزونه اسکیما

افزونه اسکیما

آیا اسکیما در سئو موثر است؟

استفاده از اسکیما مانند این است که محتوای سایت خود را با چند عبارت کلیدی و به شکلی خلاصه بیان کنید. بنابراین تاثیر داده‌های ساختاریافته را در سئو سایت خود دست کم نگیرید. در واقع با استفاده از نشانه گذاری اسکیما محتوای سایت خود را به موتورهای جستجو بیان می‌کنید و گوگل هم آن را به کاربران هدف منتقل می‌کند.

علاوه بر این موضوع، کاربر پیش از ورود به سایت، از محتوای آن مطلع می‌شود. این موضوع هم موجب می‌شود تا کاربر واقعی و مخاطب هدف وارد سایت شما شود و هم موجب می‌شود باونس ریت سایت کاهش پیدا کند چرا که مخاطب آگاهانه‌تر بر روی لینک سایت کلیک می‌کند. همچنین با دیدن اطلاعات سایت بر روی نتایج گوگل، اعتبار شما در نظر مشتریان بالقوه نیز افزایش می‌یابد.

با افزایش نرخ کلیک کاهش باونس ریت را نرخ پرش این پیغام به گوگل داده می‌شود که وبسایت شما برای مخاطبان، مفید و جذاب است. پس شما را در میان اولین نتایج جستجو نمایش خواهد داد.

بیشتر بخوانیم:

باکس اطلاعات سایت چه چیزی را نشان می‌دهد؟

باکس اطلاعات سایت به شما این امکان را می‌دهد تا همزمان با مشاهده لیست نتایج جستجو گوگل، اطلاعات خود را در یک باکس به مخاطبان نمایش دهید. این باکس به نام Knowledge graph هم شناخته می‌شود که یک بلوک اطلاعی بزرگ در سمت راست نتایج جستجو گوگل است.

در باکس اطلاعات، داده‌های مختلفی نمایش داده می‌شود. در Knowledge graph گوگل می‌توانید مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات مرتبط با یک موضوع را ببینید. باکس اطلاعات موضوعات زیر را نمایش می‌دهد:

  • شماره تلفن
  • آدرس دقیق بر روی نقشه گوگل (google map)
  • امتیازدهی کاربران به وبسایت مورد نظر
  • نمایش پرسش‌های متداول و پرتکرار و همچنین ارائه پاسخ آن‌ها
  • و…
انواع باکس اطلاعات سایت

انواع باکس اطلاعات سایت

انواع باکس اطلاعات سایت

اما باکس اطلاعات سایت انواع گوناکونی متناسب با محتوای سایت شما دارد. ممکن است این محتوا، باکس اطلاعات باشد یا باکس بیزنس که معرف کسب و کار شما خواهد بود.

تفاوت باکس اطلاعات با باکس بیزنس این است که در باکس مربوط به کسب و کارتان، خودتان مسقتیما تعیین می‌کنید که چه مطالبی نمایش داده شود در حالی که در باکس اطلاعات خود موتور جستجو اطلاعات را استخراج کرده و نمایش می‌دهد. برای مثال لوگوی شرکت یا ساعت کاری خود را می‌توانید در این باکس نشان دهید.

ساخت باکس اطلاعات سایت

ساخت باکس اطلاعات سایت

چگونه باکس اطلاعات بسازیم؟

در واقع باید گفت که این موضوع کاملا در دست شما نیست و الزاما استفاده از اسکیما نمی‌تواند موجب ایجاد باکس اطلاعات سایت شما در نتایج جستجو شود. گوگل فاکتورهای دیگری را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بر این اساس محبوبیت برند، میزان جستجوی برند، میزان به اشتراک گذاری و حتی میزان دنبال کنندگان شما در صفحات رسمی شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که شما تا چه حد معتبر و شناخته‌شده هستید و این موارد ملاک گوگل در نمایش باکس اطلاعات شما است. با این حال فراموش نکنید که با گذشت زمان و به صورت تدریجی گوگل متوجه محبوبیت، مفید بودن و میزان اعتماد مخاطب به محتوای شما خواهد شد.

اگر قصد سئو و بهینه سازی سایت خود و یا نیاز به هر گونه مشاوره در این خصوص دارید، با کارشناسان خاتون تماس بگیرید.