تدوین استراتژی تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحقق اهداف کسب و کار آنلاین است. اما چرا استراتژی تولید محتوا مهم است؟
در حقیقیت بدون تدوین یک استراتژی، هدف مشخصی برای تولید محتوا وجود ندارد که بتوان مسیری برای آن تعیین کرد. ممکن است در ابتدا تهیه استراتژی محتوا اندکی دشوار به نظر آید. اما با تعیین اهداف و انتظارات از تولید محتوا می‌توان استراتژی مناسبی تدوین کرد.

فرقی نمی‌کند که محتوای شما متن، تصویر، ویدئو و یا موشن باشد. در هرحال وجود یک استراتژی مدون ضرورت دارد. در ادامه این مطلب از وبلاگ خاتون به معرفی چند مرحله مهم در تدوین و اجرای استراتژی محتوا می‌پردازیم.

  • مطالب مرتبط:

مزایای لوگو موشن در محبوبیت برند

بهترین استراتژی های بازاریابی در سال 2021 چه عناصری دارند؟

مهم ترین مراحل ایجاد استراتژی تولید محتوا

به منظور ایجاد استراتژی تولید محتوا، این موارد را باید در نظر داشته باشید:

1- شناسایی دقیق کسب و کار خودتان

نخستین گام برای ایجاد استراتژی محتوا، داشتن تعریف دقیق و اطلاع از کسب و کار خودتان است. پرسش‌هایی از قبیل این که چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید، چه اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی دارید و مواردی از این دست، می‌تواند در شناسایی خودتان موثر باشند.

برای تعیین اهداف، می‌توانید از انتها شروع کرده و تعیین کنید که در نهایت به دنبال چه نتیجه‌ای هستید. سپس اهداف خود را مستند کنید. به این ترتیب نوع محتوایی که نیاز دارید و “دعوت به اقدام” یا Call to Action ها مشخص می‌شوند.

همچنین لازم است تا تمایزات خود را شناسایی کنید. چه چیزی در برند شما متمایز و منحصر به فرد است؟ این تمایز می‌تواند در محصول، خدمات، نیروی انسانی، مزیت رقابتی یا هر مورد دیگری باشد.

2- شناسایی مخاطب

پرسونای مخاطب و شناسایی نیازهای او اهمیت بالایی در تولید محتوا دارد. بنابراین شناخت علایق، مشکلات، نیازها و شخصیت مخاطب اهمیت پیدا می‌کند. شاید بهترین راه شناخت مخاطبان، ایجاد پروفایل اختصاصی برای بازدیدکنندگان باشد. به کمک این ابزار می‌توان شخصیت خریدار را شناسایی کرد.

همچنین افراد بسیاری در سازمان هستند که در فرایند تدوین استراتژی و شناخت مخاطب، می‌توانند کمک کنند. اعضای واحدها و تیم‌های خدمات مشتریان، پشتیبانی، فنی، مدیران محصول، بازاریابی و مدیران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات خوبی در خصوص مخاطبان و مشتریان در اختیار شما قرار دهند.

3- مکتوب سازی استراتژی تولید محتوا

استراتژی محتوا باید مکتوب شود و این که تنها در ذهن باشد، کافی نیست. این کار موجب می‌شود تا در صورت نیاز، راحت‌تر امکان تنظیم و تصحیح آن وجود داشته باشد و بهتر در مسیر تحقق اهداف کسب و کار خود قرار گیرید.

تولید محتوا

تولید محتوا

4- یافتن عناوین و تولید محتوای متمایز

برای یافتن تمایز، لازم است تا آن بخش از نیازهای مخاطبان که تنها شما قادر به برآورده کردن آن هستید، را پیدا کنید. در واقع این قابلیت منحصر به فرد شما است. در بازار رقابتی، کسب و کارهایی از دیگران پیشی می‌گیرند که تمایز ویژه‌ای در مقایسه با رقبا دارند. مسائلی که تا به حال راهکاری برای آن ارائه نشده را پیدا کنید و به وسیله آن برای مخاطبان خود محتوا تولید کنید.

همچنین لازم است تا صدا و لحنی منحصر به فرد برای خود ایجاد کنید. به این ترتیب مخاطبان، شما را با همان لحن خواهند شناخت.

5- تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوای سئو

پس از تعیین عناوین، نوبت به پیدا کردن کلمات کلیدی هدف می‌رسد. کدام کلمات کلیدی به رفع نیاز کاربران و افزایش ترافیک سایت کمک می‌کنند؟ ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که نتایج موتور جستجوی گوگل یکی از بهترین‌ ابزارها است.

  • بیشتر بخوانید:

10 نکته کاربردی برای افزایش ترافیک سایت

همه چیز درباره انتخاب بهترین کلمات کلیدی و معرفی ابزارهای آن

6- تهیه تقویم محتوا و آغاز کار

مرحله بعد تنظیم تقویم محتوا بر اساس کلمات کلیدی تعیین شده است. دقت کنید که کلمات کلیدی حتما در تقویم محتوا لحاظ شوند و در مطالب، هدف قرار گیرند. در واقع تهیه تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا از هیچکدام از کلمات کلیدی غافل نشوید. حالا می‌توانید تولید محتوا سئو شده را آغاز کنید.

  • بیشتر بخوانید:

راه و چاه تولید محتوای جذاب | کاربران راز موفقیت شما

7- ارزیابی عملکرد

لازم است استراتژی تولید محتوا قابلیت سنجش داشته باشد و عملکرد در طول فرایند تولید محتوا مورد ارزیابی قرار گیرد. این جا است که بایدKPI یا شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد به دقت تعریف شود و سپس بر اساس این شاخص‌ها ارزیابی صورت گیرد. بررسی میزان دستیابی به شاخص‌های ارزیابی می‌تواند میزان تاثیرگذاری و موفقیت استراتژی تولید محتوای را اندازه‌گیری کند تا در صورت لزوم، آن را بازنگری و اصلاح کنید.

با دانستن مراحل تهیه استراتژی تولید محتوا می‌توانید گام به گام و حساب‌شده پیش روید و محتوای تولید شده را ارزیابی و اصلاح کنید.