داشتن استراتژی، فاکتور اصلی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی است. بدون داشتن استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی، درک مشخصی اهداف خود، مخاطبان و نیاز آن‌ها نخواهید داشت. بنابراین دستیابی به نتیجه در رسانه های اجتماعی دشوار خواهد بود.

چگونه استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

استراتژی یک برنامه و نحوه رسیدن شما به هدف است. یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که 5 سوال از خود بپرسید:

  1. چرا کسب و کار شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشد؟
  2. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  3. چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید؟
  4. کجا باید به اشتراک بگذارید؟
  5. چه زمانی باید محتوا را منتشر کنید؟
استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

نکته جالب دیگر در رابطه با استراتژی شبکه های اجتماعی این است که شما می‌توانید برای هر یک از شبکه های اجتماعی، یک استراتژی جداگانه تعریف کنید. مثلا استراتژی بازاریابی فیس بوک، استراتژی بازاریابی اینستاگرام و غیره. همه این استراتژی‌ها در نهایت تابع استراتژی بازاریابی خواهند بود. حال بیایید تا با استراتژی کلی شروع کنیم.

این مطلب هم برای شما مفید است:

https://khatoonadvertising.ir/wp-content/uploads/2021/04/اهداف-بازاریابی-شبکه-های-اجتماعی.png

ابزار بازاریابی شبکه های اجتماعی

1. چرا کسب و کار شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشد؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که چرا باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید و اهداف خود را تعیین کنید. آیا به دنبال تبلیغ محصولات خود در شبکه های اجتماعی هستید؟ آیا قصد دارید از این ابزار برای هدایت بازدید به وب سایت خود استفاده کنید؟ آیا برای سرویس‌دهی به آن نیاز دارید؟ به طور کلی، 9 هدف برای حضور در شبکه های اجتماعی وجود دارد. این موارد شامل:

  1. افزایش آگاهی از برند
  2. هدایت ترافیک را به وب سایت
  3. یافتن سرنخ‌های جدید
  4. افزایش درامد
  5. تقویت تعامل برند
  6. ایجاد یک جامعه در اطراف برند
  7. ارائه خدمات به مشتریان
  8. مطرح شدن بیشتر در میان مطبوعات و رسانه‌‎های دیگر
  9. شنیدن نطرات در رابطه با برند

این موارد، اهداف احتمالی برندها برای حضور در شبکه های اجتماعی هستند اما بسیار احتمال دارد که بیش از یک هدف داشته باشید که این هم اتفاق خوبی است. به طور کلی، تمرکز روی تعداد انگشت شماری از اهداف عالی است مگر این‌که یک تیم داشته باشید. به این ترتیب افراد یا گروه‌های مختلف می‌توانند پیگیر اهداف مختلف باشند. برای مثال، در Buffer استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی از برند، افزایش بازدید از محتوا و همچنین پشتیبانی به موقع مشتری است.

2- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

پس از آن که اهداف خود را مشخص کردید نوبت به مخاطبان هدف می‌رسد. داشتن درک بهتر از مخاطب هدف به شما کمک می‌کند تا به راحتی به این‌که چه چیزی، کجا و چه زمانی می خواهید به اشتراک بگذارید پاسخ دهید. مثلا اگر یک برند تجاری مرتبط یا سفر و سبک زندگی بداند که مخاطبان هدف، علاقه‌مند به مطالعه در مورد مکان‌های جدید و موضوعات مرتبط با سفر هستند، سعی می‌کند بیشتربه تولید محتوای اینچنینی بپردازد.

مطلب مرتبط: 

شناخت پرسونا

شناخت پرسونا

سوالات مربوط به پرسونا یا شخصیت مخاطب

اما یک کار مهم تعریف پرسونا یا شخصیت‌های بازاریابی است. روش‌های گوناگونی برای ساختن شخصیت‌های بازاریابی وجود دارد. برای تشخیص پرسونا به این سوالات پاسخ دهید:

  1. آن‌ها چه کسانی هستند؟ (برای مثال عنوان شغلی، سن، جنس، حقوق، مکان و غیره)
  2. آن‌ها به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند که بتوانید ارائه کنید؟ (مثلا سرگرمی، محتوای آموزشی، مطالعات موردی، اطلاعات در مورد محصولات جدید و غیره)
  3. مخاطبان آنلاین معمولا از چه کانالی می‌آیند؟ (فیسبوک، اینستاگرام یا کدام سیستم عامل‌ها؟ )
  4. چه زمانی کاربر به محتوای شما نیاز دارد؟ (به عنوان مثال آخر هفته ها، هنگام رفت و آمد روزانه و… )
  5. به چه دلیل سراغ محتوای شما می‌آیند؟ (برای نمونه برای بهتر شدن در کار خود، سلامتی، به روز بودن و غیره)
  6. چگونه از محتوا استفاده می کنند؟ (پست های شبکه های اجتماعی را می‌خوانند، فیلم‌ها را تماشا می‌کنند یا … )

اگر از تاسیس کسب و کار شما مدتی می‌گذرد، احتمالا از قبل مخاطب مورد نظر خود را درک کرده‌اید. اما تدوین آن می‌تواند مفید باشد تا بتوانید این موضوع را با تیم خود نیز مطرح کنید.

3- چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید؟

با دیدن این سوال، ممکن است به انواع محتوا برای به اشتراک گذاشتن فکر کنید. برای مثال، آیا می‌خواهید متن، فیلم ها یا تصاویر را به اشتراک بگذارید؟

در رابطه چند برند را بررسی می‌کنیم:

  • MeUndies یک برند لباس است که تصاویری از مشتریان و محصولات خود را در اینستاگرام منتشر می‌کند.
  • Huckberry یک برند ماجراجویی و طبیعت‌گردی است. این برند محتوای سرمقاله و عکس‌های با کیفیت از طبیعت را در فیسبوک خود به اشتراک می‌گذارد.
  • Burrow یک برند کاناپه لوکس است. این برند هم عموماً میم‌ها را در اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارد.

اگر پروفایل شبکه های اجتماعی برندهای بالا را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که برندها بیش از یک موضوع اصلی دارند. داشتن تعداد انگشت شماری از مضامین، به شما فضا می‌دهد تا طیف وسیعی از محتوا را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب مخاطبان بیشتری را به صفحه خود علاقه‌مند می‌کنید.

این‌جاست که درک مخاطبان هدف برای شما مفید خواهد بود. به پرسونای مخاطبان خود توجه کنید و این سوالات را در نظر بگیرید:

  • آن‌ها چه اهداف و چالش‌هایی دارند؟
  • چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید؟

هدف مخاطبان یک برند پوشاک و تناسب اندام مانند Gymshark، ممکن است به روز بودن با جدیدترین روش‌های تناسب اندام باشد. بنابراین، برند می‌تواند آخرین محصولات خود را در پروفایل شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد.

4- کجا باید به اشتراک بگذارید؟

مرحله بعدی تعیین محل انتشار محتوا است. پیش از ادامه کار، به یاد داشته باشید که برند شما لازم نیست در همه رسانه های اجتماعی فعال باشد. معمولا فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین پرکاربردتر از سایرین هستند.

باز هم درک شما از پرسونای مخاطبان هدف در اینجا مفید خواهد بود. مخاطبان شما در کدام رسانه‌ها بیشتر فعال هستند؟ چه عاملی باعث می‌شود از آن پلتفرم بازدید کنند؟ به عنوان مثال نوجوانان و جوانان ممکن است بیشتر علاقه‌مند باشند تا در اینستاگرام جستجو کنند. دنبال کردن دوستان، برندها و محصولات جدید آن‌ها می‌تواند از جذابیت‌های اینستاگرام برای جوان‌ترها باشد.

موضوع قابل تامل دیگر که از آن با نام “عامل X” یاد می‌کنند، این است که نقطه قوت شما چیست؟ آیا در عکاسی، نوشتن و یا فیلمسازی مهارت دارید؟ برخی از پلتفرم‌ها برای نوع خاصی از محتوا طراحی شده‌اند. به عنوان مثال اینستاگرام بستر مناسبی برای عکس، YouTube برای فیلم‌های طولانی مدت و Medium برای مقالات است. اما نکته دیگر آن است که رسانه‌های اجتماعی در حال تکامل بوده و به تدریج قابلیت ارائه هر نوع محتوایی را دارند.

مطلب مرتبط:

اما فراموش نکنید رسانه‌های کوچک‌تر و جایگزین را نیز در نظر بگیرید. برای نمونه، Zwift یک شرکت نرم افزار آموزش دوچرخه سواری آنلاین چند نفره است که در Strava فعال است. Strava یک شبکه اجتماعی برای ورزشکاران است. باشگاه آن‌ها بیش از 57000 دوچرخه سوار دارد و هزاران نفر با پست‌هایش در Strava درگیر می‌شوند.

5- چه زمانی باید محتوا را منتشر کنید؟

آخرین قسمت اصلی استراتژی شما این است که متوجه شوید چه زمانی برای انتشار محتوا مناسب است. برای پاسخ به این سوال، باز هم لازم است رفتار مخاطبان خود را بشناسید. آیا می‌دانید مخاطبان شما معمولاً چه زمان‌هایی بیشتر سراغ محتوایی که تولید کرده‌اید می‌آیند؟

در این‌جا چند مثال را بررسی می‌کنیم:

  • علاقه مندان به ورزش احتمالاً درست قبل، حین و بعد از وقایع ورزشی در شبکه های اجتماعی در پی یافتن محتوای مربوط به این رویداد و تعامل با این صفحات هستند.
  • ورزشکاران ممکن است بعد از تمرینات صبحگاهی یا شبانه در حالی که خود را خنک می‌کنند در اینستاگرام حضور داشته باشند.
  • افرادی که عاشق سفر هستند ممکن است آخر هفته‌ها که در حال برنامه‌ریزی برای سفر بعدی خود هستند، در شبکه های اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشند.
  • مادرانی که نوزاد دارند ممکن است نیمه شب هنگام شیردهی در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند.

شاید از این چند مثال این‌گونه استنباط کرده باشید که تعیین بهترین زمان برای همه مناطق جغرافیایی و فرهنگی ممکن نیست. این موضوع به مخاطب هدف شما بستگی دارد. بنابراین برای این مرحله، بر الگوهای کلی رفتار مخاطبان خود تمرکز کنید.

هنگامی که استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی خود را تعیین کردید، می‌توانید از طریق آزمون و خطا بهترین زمان را برای فعالیت برند خود پیدا کنید.

مطلب مرتبط:

اجرای استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اما این پایان نیست. همان‌طور که گفته شد، یک استراتژی مقصدی است که شما قصد دارید به آن‌جا دست پیدا کنید. در واقع نحوه رسیدن شما به اهدافتان است. اکنون شما به یک برنامه نیاز دارید. چگونه باید پروفایل‌های شبکه های اجتماعی خود را تنظیم کنید؟ لحن و صدای شما باید چگونه باشد؟ از چه نوع پست‌هایی (تصویر، لینک، فیلم،…) باید استفاده کنید؟ تدوین استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی احتمالاً یکی از دشوارترین کارها است. اما داشتن یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی بسیار مفید است.

تجربه شما:

شما چگونه استراتژی بازاریابی برای شبکه های اجتماعی تدوین می‌کنید؟ آیا در پلتفرم‌ها متنوعی فعالیت دارید یا تنها چند مورد را برای فعالیت انتخاب کرده‌اید؟

ترجمه و برگردان از سایت BUFFER